مشاهده خبر

یک شنبه 10 تیر 1403

نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» یکشنبه شب دهم تیرماه با موضوع نظم نوین چند قطبی جهانی و تلاش آمریکا برای ایجاد چالش پیش روی قدرت‌های جدید، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، گزارش اختصاصی برنامه از نوار غزه پخش شد و سپس مهدی خورسند - کارشناس مسائل بین‌المللی – در استودیوی شبکه افق حضور یافت.

جایگاه ایران در نظام جدید قدرت جهانی کجاست؟

او در گفت‌وگو با سید حسین حسینی اظهار کرد: بعد از فروپاشی شوروی، جهان به سوی تک قطبی شدن پیش رفت، در این بین کشورهایی که سودای گرفتن سهم بیشتری از کیک بین‌المللی داشتند، سعی کردند برای این نظم تک قطبی ایجاد چالش کنند.

خورسند افزود: چین از این فرصت استفاده کرد و بازارهای جدیدی برای خود به وجود آورد، روسیه هم سیاست نو اوراسیایی را در پیش گرفت و در غرب آسیا هم قدرتی به نام جمهوری اسلامی شکل گرفت که معادلات آمریکا را بر هم زد.

چرا آمریکا در چهار گوشه دنیا آتش جنگ روشن کرده است؟

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکا در آخرین نقشه خود برای اینکه بتوانند قدرت هژمون خود را حفظ کنند، تلاش می‌کنند برای سه بازیگر بین‌المللی (چین، روسیه و ایران) تنش ژئوپلیتیکی پیرامونی و فرسایشی ایجاد کنند.

او ادامه داد: جنگ اوکراین برای روسیه، چالش میان ایران و رژیم صهیونیستی و تنش‌های آتی برای چین، همه در قالب همین نقشه هستند.

کشورهای دیگری به پرونده حقوقی علیه اسرائیل می‌پیوندند

در ادامه ارتباط اینترنتی با فرانسیسکو گونزالس - کارشناس سیاسی از برزیل – برقرار شد.

او با اشاره به پیوستن اسپانیا به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه اظهار کرد: این اقدام در راستای فشار بیشتر به اسرائیل است و حتی خبردار شده‌ام کشورهایی در آمریکای لاتین مثل ونزوئلا و بولیوی هم قصد دارند پرونده‌های حقوقی علیه صهیونیست‌ها باز کنند به خصوص اینکه می‌بینیم آنها از مردم فلسطین به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

گونزالس افزود: شتار خانوادگی مردم فلسطین، جنایت دیگر اسرائیل است که در حال مستندسازی اینگونه اقدامات آنها هستیم.

مهاجران یهودی خانه پوشالی اسرائیل را به چشم می‌بینند

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مهاجرت معکوس ساکنان اراضی اشغالی به کشورهای دیگر از جمله کانادا، وضعیتی است که افتضاح بودن شرایط امنیتی اسرائیل را نشان می‌دهد چون آنها به امید امنیت و زندگی بهتر به فلسطین آمده بودند ولی حالا می‌بینند خانه‌ای پوشالی برایشان ساخته بودند.

به گفته او، هاجرت معکوس به کشورهایی مثل کانادا برای زندگی بهتر اقتصادی نیست بلکه به دلیل نبود امنیت در اراضی اشغالی است.

آمریکا چطور دو ابزار قدرتمند هژمونی‌ساز خود را از دست داد؟

حسینی در بخش بعدی برنامه به ادامه گفت‌وگو با خورسند نشست؛ این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکهفلسطین موضوعی حاشیه‌ای نیست بلکه مسئله کانونی در دوره گذار نظم بین‌المللی است اظهار کرد: آمریکا ابزارهای قدرت و نظم‌ساز خود را در عرصه جهانی از دست داده است؛ نخست دلارزدایی کشورهایی مثل ایران، چین و روسیه از معادلات تجاری و دوم، استفاده از نهادهای بین‌المللی برای شکایت علیه اسرائیل آن هم توسط کشورهایی که زمانی دوست آمریکا بودند.

او ادامه داد: فلسطین دیگر فقط موضوع مردم این کشور و غرب آسیا نیست بلکه در هماوردی محور مقاومت با ابرقدرت‌های دنیا به خصوص آمریکا، به مسئله‌ای جهانی تبدیل شده است.

اسرائیل هنوز ضربه اصلی را از حزب‌الله نخورده است

خورسند با بیان اینکه شاید تهدیدات اسرائیل منجر به یک حمله محدود به جنوب لبنان بشود عنوان کرد: ولی بلایی که حزب الله بر سر صهیونیست‌ها آورده و موجب مهاجرت معکوس اجباری به دیگر نقاط دنیا شده، توسط بخش اندکی از موشک‌های مقاومت است، آن هم بدون اتکا به نیروی نظامی ایران چون ایران بذر مقاومت را در منطقه کاشته است.

چرا اروپا اعتماد سابق را به آمریکا ندارد؟

این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: عدم حمایت جهانی از اسرائیل دارای دلایل زیادی است؛ اروپایی‌ها می‌دانند نظم بین‌المللی به سوی چند قطبی شدن پیش می‌رود بنابراین دیگر نمی‌خواهند در زمین آمریکا بازی کنند بلکه در حال ایجاد زمین‌های بازی جدید برای خود هستند.

تاثیر اندیشه‌های دوگین بر سیاست‌های بین‌المللی روسیه

او تصریح کرد: نوع تفکر الکساندر دوگین - نظریه‌پرداز نظریه چهارم سیاست - مبارزه با دنیای استکبار در چارچوب نو اوراسیاگرایی است، چون او غرب را دنیای کفر و استکبار می‌داند که روسیه هم کشور برگزیده‌ای برای مقابله با این جریان است.

خورسند با بیان اینکه دوگین همچنین همیشه رویای روسیه برای رسیدن به آب‌های خلیج فارس و مدیترانه و داشتن دو هم پیمان در کناره‌های این دو دریا را داشته که می‌تواند امنیت روسیه را تامین کند گفت: همکاری‌های ایران و روسیه نیز در راستای همین تفکرات دانسته شده است.

آیا روسیه به یاری حزب الله در جنگ با اسرائیل می‌آید؟

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: روسیه بعد از اتفاقات اوکراین، فاصله زیادی از رژیم صهیونیستی گرفته و به همین دلیل دوگین هم اسرائیل را در پازل دنیای کفر (غرب) قلمداد می‌کند؛ یکی از معادلات در این زمینه، می‌تواند حمایت از لبنان و حزب‌الله در جنگ احتمالی با رژیم صهیونیستی باشد که تاکنون هم رد نشده است.

روسیه به دنبال تضعیف اسرائیل است نه فروپاشی آن

او با بیان اینکه نمی‌خواهم بگویم روسیه به دنبال فروپاشی رژیم صهیونیستی است عنوان کرد: ولی تضعیف این رژیم گزاره‌ای مطلوب برای روسیه خواهد بود به همین دلیل شاید به دنبال کمک به حزب‌الله در نبرد احتمالی آینده باشد.

ارتباط بین درگیر کردن روسیه و ایران در تنش جنگ و نبرد هژمونیک آمریکا با چین

خورسند افزود: آمریکا به دنبال فرسایشی کردن تنش در عمق استراتژیک ایران، چین و روسیه است؛ روسیه با جنگ اوکراین درگیر شده و در غرب آسیا هم احتمالا تنش ادامه پیدا کند؛ طرح صلح شکست خورده آمریکا که روی آزادی اسرای خودش متمرکز بود، نشان می‌دهد دولت ایالات متحده به دنبال صلح واقعی نیست؛ هدف این است که جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا درگیر باشد و به این ترتیب از همپوشانی و کمک احتمالی ایران و روسیه به چین در نبرد هژمونیک با این کشور جلوگیری کنند.

وضعیت هر روز برای اسرائیل بدتر می‌شود

ارتباط اینترنتی با مایکل اسپرینگمن - استاد دانشگاه در آمریکا – بخش پایانی برنامه به افق فلسطین بود؛ این کارشناس سیاسی اظهار کرد: سیاست آمریکا در غرب آسیا بر اساس حمایت از رژیم غیر مشروع اسرائیل بنا شده و سخن از آتش‌بس و صلح، تنها ظاهر ماجراست و سیاست دولت‌های مختلف ایالات متحده واضح است.

اسپرینگمن افزود: صهیونیست‌ها در داخل کابینه خود با عدم هماهنگی و اختلاف مواجه هستند، اعتراضات خیابانی در تل آویو هم ادامه دارد و طوفان الاقصی اتفاقات زیادی را در 268 روز گذشته رقم زده و معادلات را تغییر داده است.

آیا فشار جهانی بر اسرائیل افزایش می‌یابد؟

او تصریح کرد: افزایش اقدامات قضایی علیه رژیم صهیونیستی مناسب است ولی از سوی دیگر آلمان را می‌بینیم که برای اعطای پناهندگی، شرط به رسمیت شناختن اسرائیل را گذاشته است، آلمان البته در طول جنگ تجهیزات نظامی فراوانی را هم به اسرائیل صادر کرده است؛ ماهیت رژیم صهیونیستی تغییر نمی‌کند و جنایتکاران زیادی در داخل این رژیم پرورش یافته‌اند.

آخرین اخبار

این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت» صله‌رحم و نماز اول وقت مهم‌ترین خصیصه اخلاقی برادرم بود مستند «جنون هسته‌ای» با افشای اسنادی از نتانیاهو به افق رسید پیشرفت خیره‌کننده‌ هسته‌ای ایران تنها در 3 سال

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها