مشاهده خبر

یک شنبه 3 تیر 1403

معیشت مردم و انتخاب چهاردهم

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» یکشنبه شب سوم تیرماه با موضوع انتخابات ریاست جمهوری و مساله معیشت مردم روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

محسن زنگنه، نماینده مجلس شورای اسلامی، مهمان این برنامه بود و در گفت‌وگو با محمدرضا باقری مجری جهان آرا اظهار کرد: کشورهای در حال توسعه، بیشتر ناظر و قائم به مدیران هستند و مدیران نقش مهمتری نسبت به «برنامه» دارند؛ این مسئله از شهرداری‌ها شروع می‌شود و تا ریاست جمهوری ادامه دارد که ایران هم از همین نوع کشورهاست بنابراین رئیس جمهور در ایران بسیار مهم است و می‌تواند ریل‌گذاری کاملی داشته باشد.

دلیل اصلی رشد اقتصادی پایین دولت روحانی چه بود؟

او افزود: بر اساس برنامه هفتم، ایران باید هر سال رشد اقتصادی هشت درصدی را تجربه کند، برخی معتقدند این رشد فقط از طریق باز کردن کشور به روی سرمایه‌گذاران خارجی محقق می‌شود و دلیل آنها هم تجربه کشورهایی مثل امارات و قطر است در حالیکه این مدل در دنیا منسوخ شده است.

زنگنه خاطرنشان کرد: اکنون مدل‌هایی مبتنی بر ظرفیت‌های درونی مثل دانش، فناوری و بهره‌وری مطرح هستند که به رشد اقتصادی منجر می‌شوند ولی در دهه 90، دولتی که بر سر کار بود رشد اقتصادی را صرفا در مدل جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌دانست و برجام هم در همین راستا بود.

سرمایه‌گذاری خارجی خوب است ولی ظرفیت‌های داخلی بیشتر است

این نماینده مجلس گفت: سرمایه‌گذاری خارجی زمینه‌ساز رشد اقتصادی هست ولی تنها راه نیست و ظرفیت‌های دیگری هم داریم مثل اقتصاد دریا که پتانسیل آن در جنوب کشور وجود دارد و حتی کشورهایی مثل سنگاپور مجموعه اقتصاد خود را روی همین مسئله بنا کرده‌اند.

او با بیان اینکه به قدری معدن در کشور هست که اگر استخراج از آنها به صورت کامل و صنعتی صورت بگیرد ظرفیت مهمی هستند ولی از آنها استفاده نمی‌شود عنوان کرد: کشاورزی هم چنین وضعیتی دارد و در کنار همه اینها، ظرفیت انسانی هم داریم چه اینکه در دو یا سه سال اخیر، صادرات فنی و مهندسی ایران افزایش یافته است.

چرا در دولت اول روحانی تورم کاهشی شد؟

زنگنه خاطرنشان کرد: تورم در ایران از دهه 50 شروع شده و اتفاقا همان زمان که مبارزات انقلابی مردم جریان داشت، بسیاری از اقشار نسبت به تورم ناراضی بودند؛ در دوره دوم دولت هاشمی هم تورم 70 درصد واقعی را تجربه کردیم و گاهی هم شاهد فروکش کردن تورم بودیم ولی هیچ وقت به میانگین درستی نرسیدیم.

این نماینده مجلس گفت: در زمان دولت احمدی‌نژاد تورم بالایی داشتیم اما در دولت نخست روحانی، تورم کاهشی شد در حالیکه نه تولید افزایش یافت، نه سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم و نه رشد نقدینگی کاهش یافت؛ در اقتصاد مفهومی به نام انتظارات تورمی داریم که عامل تورم است ولی در سال 92 یک باغ سبز و سرخ به مردم نشان داده شد که مبتنی بر توافق و برداشته شدن تحریم‌ها بود.

او تصریح کرد: بعد از امضای برجام و ورود مقامات غربی به ایران، مردم آماده اتفاقات خوب بودند و به همین دلیل دولت یازدهم سه سال با تعدیل انتظارات تورمی، تورم را پایین نگه داشت.

آیا رشد نقدینگی در دولت رئیسی از زمان مادها تاکنون بی سابقه بوده؟

زنگنه با بیان اینکه در سال 96 بازاریان و کسبه شروع به اعتراض کردند چون می‌گفتند چند سال است منتظر اتفاقات خوب هستیم ولی اتفاقی نمی‌افتد گفت: در آن سال، حربه انتظارات تورمی جواب نداد؛ ترامپ هم که روی کار آمد مدت‌ها ایران را سر کار می‌گذاشت به طوری که مردم ایران حتی خریدن جهیزیه را هم به زمان تصمیم‌های رئیس جمهور آمریکا گره می‌زدند ولی بعد از خروج آمریکا از برجام طی چند ماه، قیمت دلار چند برابر افزایش یافت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در اقتصاد، عدد مهم نیست بلکه نسبت‌ها مهم هستند؛ برخی که می‌گویند از زمان مادها تاکنون میزان افزایش نقدینگی آن قدری نبوده که در دولت رئیسی اتفاق افتاده به این مسئله بی تفاوت هستند در حالیکه روند افزایش نقدینگی در این سه سال کاهش هم یافته است.

حراج 57 تُن سکه توسط دولت روحانی!

او ادامه داد: دولت روحانی 57 تن سکه را در بهار 1397 با قیمت نصف یا حدود آن حراج کرد، مقدار زیادی هم ارز با قیمت پایین‌تر وارد بازار شد که همین تصمیم‌ها سبب تورم بالای 40 درصد در کشور شد.

زنگنه با بیان اینکه تورم بالا تا سال 1400 به خاطر جهش قیمت ارز، زیرساخت‌های کشور و مسائل دیگر، به یکی از ابرچالش‌های کشور تبدیل شده که هنوز هم روی 35 درصد مانده است عنوان کرد: برخی می‌گویند به خاطر برجام، تورم کاهش پیدا کرد ولی حقیقت این است که صرفا به خاطر انتظارات تورمی این اتفاق افتاد نه رشد تولید.

اوباما با برجام ما را سر کار گذاشت و ترامپ با خارج شدن از آن

این نماینده مجلس گفت: برخی دوستان اصرار دارند یک اشتباه را مدام تکرار کنند که همان تفاوت روسای جمهور آمریکاست؛ سخت‌ترین تحریم‌ها زمان اوباما وضع شدند که دوستان همان موقع برجام را پیگیری کردند و تصویب رساندند ولی سوال من این است که چه آورده‌ای برای کشور داشت؟

او افزود: آقای ظریف گفته است در دوره بایدن تحریم‌های بیشتری علیه جمهوری اسلامی وضع شده که همین حرف نشان می‌دهد تفاوتی بین ترامپ و بایدن نیست؛ اوباما با برجام ما را سر کار گذاشت و ترامپ با خارج شدن از آن و بایدن هم که آمد اتفاقی نیفتاد.

راستی‌آزمایی یک ادعا؛ آیا قانون مجلس مانع لغو تحریم‌ها شد؟

زنگنه با بیان اینکه آقایان مدعی هستند قانون راهبردی لغو تحریم‌ها موجب عدم لغو آنها شده است گفت: این در حالیکه است که همان موقع 6 سال از برجام گذشته بود و تحریمی لغو نشده بود؛ نکته دیگر اینکه در برجام هم آمده است اگر طرف غربی به تعهدات خود پایبند نباشد، ایران می‌تواند برای مصارف صلح‌آمیز و تامین نیازهای خود، اقدام کند.

برخی مذاکره ایران و آمریکا را با مذاکره با پسرخاله‌شان اشتباه گرفته‌اند

این نماینده مجلس تصریح کرد: دوستان فرق مذاکره با یک کشور را با مذاکره با پسرخانه و پسرعمه اشتباه گرفته‌اند! در مذاکره با همسایه و فامیل هر چقدر گذشت کنیم بهتر است ولی در برخورد با هر کشور خارجی، همه دنبال منافع خود هستند به خصوص اینکه آن کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه باشند.

به گفته او، در ترم اول علوم سیاسی هم این نکته را می‌گویند که در مذاکره با کشورهای خارجی باید عزت‌مندانه حرف بزنیم.

اگر فکر می‌کنند قانون قابل اجرا نیست رئیس جمهور نشوند!

زنگنه افزود: هر کس رئیس جمهور شود، باید برنامه هفتم و قانون اقدام راهبردی را اجرایی کند، پس کسی نباید از هم اکنون بهانه‌گیری کند که نمی‌گذارند و نمی‌توانیم کار کنیم، اگر کسی فکر می‌کند رشد اقتصادی هشت درصدی قابل تحقق نیست، برای ریاست جمهوری اقدام نکند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دوستان آمده‌اند و می‌گویند قانون راهبردی لغو تحریم‌ها موجب عدم لغو تحریم‌ها شده، اگر چنین فکری دارند چرا برای ریاست جمهوری اقدام می‌کنند؟

آخرین اخبار

این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت» صله‌رحم و نماز اول وقت مهم‌ترین خصیصه اخلاقی برادرم بود مستند «جنون هسته‌ای» با افشای اسنادی از نتانیاهو به افق رسید پیشرفت خیره‌کننده‌ هسته‌ای ایران تنها در 3 سال

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها