به گزارش روابط عمومی شبکه افق، پرسشهایی همچون آیا فلسطین یک سرزمین خالی بود و صهیونیستها صاحب آن شدند؟ آیا صهیونیسم همان یهودیت است؟ آیا فلسطینیها داوطلبانه وطنشان را ترک کردند؟ آیا یهودیها ملتی بودند بدون سرزمین؟ علت جنگ اسرائیل با اعراب چه بود؟ و آیا افسانهها درباره مردم غزه صحت دارد؟ اینها بخشی از سوالاتی است که شاید ذهن فرزندان ما را به خود مشغول کند. حقیقت این است که کتابهای متعددی در حوزه صهیونیسمشناسی به رشته تحریر درآمده، یعنی برای بزرگسالانی که بخواهند با اسرائیل و تاریخ اشغالگری آن آشنا شوند کتاب هست، ولی در حوزه کودک و نوجوان خلأ داریم.
حال یک تیم خوشذوق و باتجربه اقدام به ساخت کمیکموشن «زیتون سرخ» کرده که به روی آنتن شبکه افق رفت. مجموعهای که قرار است به شبهات نوجوانان پیرامون این موضوع پاسخ دهد. کمیکموشن زیتون سرخ در ۱۳ قسمت به کارگردانی مجید محمودی و تهیهکنندگی امید مرندی در مرکز انیمیشن سوره تولید شده است. این مجموعه هر روز ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه افق به روی آنتن میرفت و روایتگر پیشینه جنگ فلسطین و اسرائیل بود. همچنین به دروغهایی میپردازد که طی دهها سال رژیمصهیونیستی با اتکا به آنها، اشغال فلسطین را توجیه کرده و علیه مردم این سرزمین جنایت مرتکب شده است. این مجموعه کمیکموشن با روایتی تاریخی اما ساده و روان سعی میکند به پرسشهای اساسی درباره تاریخ فلسطین پاسخ دهد. شنیدهها حاکی از آن است که تولید این مجموعه ادامه خواهد یافت.
چند کلام حرف حساب با بچهها
مرندی، تهیهکننده مجموعه سالهاست در زمینه پویانمایی فعالیت میکند و آثار بسیاری را ساخته و روی آنتن فرستاده است، ازجمله مجموعههای حسنا کوچولو، اتلمتل یه جنگل، موچولوها، هیسطوری و حاجیوالی. وی درباره شکلگیری این مجموعه بیان میکند: فصل اول این مجموعه در۱۳قسمت طراحی شده. اما فکر میکنم موضوع مقاومت ظرفیت این را دارد که در فصلها و قسمتهای بیشتری ساخته شود. میتوانم بگویم کار سخت و بسیار پیچیدهای است. اواخر بهار بود که با پیشنهادی از طرف سازمان سوره مواجه شدیم مبنی بر اینکه برای سالگرد طوفان الاقصی اگر طرحی دارید استقبال میکنیم. با دوستان در خردادماه جلسات داخلی متعددی برگزار و منابع زیادی را بررسی کردیم تا به طرحی ایدهآل دست یابیم. محوریت این طرح بر این اساس نهاده شد که مسأله نزاع میان محور مقاومت و رژیم اشغالگر قدس را بهصورت ریشهای و به زبان ساده برای بچهها بیان کنیم. به این خاطر که نسل امروز ما یعنی کودکان و نوجوانان شبهات بسیاری در این موضوع دارند که حل نشده است. شاید برای ما که در میانسالی هستیم، حق و ناحق این مسأله شفافتر باشد.
وی همچنین میافزاید: در پژوهشهای اولیه متوجه شدیم صهیونیستها خودشان عامدانه شبهاتی را ساخته و مطرح کرده و آن را گسترش و نشر دادهاند که ما طرحمان را بر این اساس شکل دادیم تا کمی جذابیت هم به کار افزوده باشیم. یعنی ۱۳ شبهه یا ۱۳ افسانه در خصوص فلسطین طرح میکنیم و در هر قسمت به یکی از شبهات میپردازیم و به یک سؤال پاسخ میدهیم، یعنی مثلا در قسمت اول این سؤال را طرح کردیم که آیا فلسطین سرزمین بدون ملت بود؟ چون یکی از نکاتی که صهیونیستها مطرح میکنند این است که فلسطین سرزمین بایری بوده که ما به آنجا آمدیم. در صورتی که فلسطین تاریخ دارد و اینگونه نبوده که آنها میگویند. یا در یکی از قسمتها مطرح کردهایم که آیا میتوان برای یهودیان عنوان ملت را استفاده کرد؟
تبیین به زبان ساده
مرندی در پاسخ به این سؤال که آیا طرح چنین موضوعاتی و درک آن برای بچهها سنگین و سخت نیست هم توضیح میدهد: از آنجا که حدود ۱۰ سالی است که با این تیم کار میکنیم، تا حدودی با زبان کودکان و نوجوانان آشناییم. بنابراین سعی کردیم با بیانی ساده این موضوعات را مطرح کنیم. ضمن اینکه گرافیک جذابی هم برای این کار انتخاب کردیم که تقریبا میتوان گفت با کمیکهایی که بچهها در فضاهای دیگر میبینند قابل رقابت است. یعنی سعی کردیم جذابیتهای بصری کار را بالاتر ببریم تا بچهها به تماشای این مجموعه ترغیب شوند.
ژانر جذاب کمیکموشن
مجید محمودی، کارگردانی این مجموعه را برعهده دارد که درباره تجربه ساخت این اثر میگوید: شرکت ما از سال ۱۳۹۴ در حوزه پویانمایی فعالیت میکند و از اینرو تجربه مشابه زیتون سرخ را پیش از این داشتیم. دو سالی است که ما درگیر یک پروژهای هستیم که رویکرد تاریخی برای مخاطب نوجوان دارد که آن هم از روی یکسری کتاب نوشته شده که مخاطب آنها نوجوانها هستند. ما از روی این کتابها یکسری داستانهایی استخراج کردهایم که هم جنبه تاریخی دارند و هم میتوانند دید تاریخی در بحث استعمار به بچهها بدهند، چون درباره تاریخچه استعمار هستند. بنابراین ما تجربه اینچنینی پیش از این هم داشتیم و زیتون سرخ اولین پروژه ما نبود.
پیامهای کپسولی
وی در پاسخ به این سؤال که چه جذابیتهایی در این اثر برای مخاطب وجود دارد هم توضیح میدهد: ما سعی کردیم گرافیک کار را بهگونهای درنظر بگیریم که تقریبا با کارهای بینالمللی همسطح باشد. همین رنگ و لعاب جذاب میتواند به جذب مخاطب کمک کند. ریتم کار هم در این زمینه بیتأثیر نیست. چون اگر نتوانید در همان دقایق ابتدایی مخاطب نوجوان را جذب کنید، دیگر نمیتوانید موفق شوید. به همین خاطر ما هم سعی کردیم رنگ و لعاب خوبی برای این مجموعه درنظر بگیریم و هم ریتم تند و موسیقی خوبی داشته باشیم که بتواند برای مخاطب نوجوان جذاب باشد؛ ضمن اینکه بتوانیم پیامهایی را به صورت کپسولی به مخاطب منتقل کنیم. چون اگر میخواستیم کل این تاریخ را روایت کنیم، باید برای هر قسمت یک مستند تقریبا دوساعته میساختیم، اما تلاش کردیم تا جان کلام و نکات کلیدی را که میتواند در ذهن مخاطب تأثیرگذار باشد، به صورت کپسولی به آنها منتقل کنیم.
انتهای پیام/