مشاهده خبر

دو شنبه 2 مهر 1403

از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه

ویژه برنامه تلویزیونی «جهان آرا» یکشنبه شب یکم مهرماه با عنوان روایتی از تشکیل یگان زرهی سپاه روی آنتن شبکه افق رفت.

0

سردار فتح الله جعفری، موسس یگان زرهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مهمان این برنامه بود و در گفت‌وگو با محمدرضا باقری مجری جهان آرا به روند شکل‌گیری این یگان و دیگر مسائل مربوط به هشت سال جنگ پرداخت.

او اظهار کرد: یگان‌های زرهی و مکانیزه قوای اصلی ارتش عراق را تشکیل می‌داد که بیشتر در منطقه جنوب مستقر بودند و البته عمده تجهیزات هم متعقل به کشورهای بلوک شرق بود ولی به تدریج عراق به سمت فرانسه و برزیل هم رفت و تجهیزات زیادی شامل تانک و نفربر تهیه کرد.

جعفری افزود: ️تجهیزات زرهی ایران اما بیشتر غربی بودند ولی تجهیزات شرقی به خصوص از شوروی هم در زمان شاه خریداری شده بود.

تجهیزات بنجل غربی عامل شکست عملیات زرهی ایران در آغاز جنگ

موسس یگان زرهی سپاه با بیان اینکه چند عملیات ناموفق زرهی علیه ارتش عراق داشتیم که یکی از دلایل آن، فروش تجهیزات نامناسب توسط غربی‌ها به ایران بود ابراز کرد: ️قرار بود انگلیس تانک چیفتن مارک 5 به ایران بدهد ولی در نهایت مارک 3 آن را تحویل دادند.

پاسخ به یک شبهه؛ آیا تجهیزات غربی عامل برتر ایران در جنگ شدند؟

او ادامه داد: 780 دستگاه تانک چیفتن ایران در ابتدای جنگ زمین‌گیر شدند چون در صحنه نبرد، میدان‌دار نبودند.

جعفری گفت: ️بعد از آن تانک آمریکایی ام 47 به نیروهای ایرانی داده شد که به هیچ وجه در صحنه جنگ کارآمدی نداشتند.

توان ایران در جنگ یک در برابر سه بود

به گفته این فرمانده دوران جنگ، استعداد نیروهای ایرانی در مقابل ارتش بعث عراق یک به سه بود (هفتاد گردان ایرانی در برابر 240 گردان عراق) به همین دلیل در ابتدای جنگ و به مدت دو ماه فقط زیر بار حملات بودیم.

ماجرای نامه‌ انتقادی آیت‌الله خامنه‌ای به بنی صدر: چرا جنگ در رکود است؟

جعفری با اشاره به اینکه ایران در آغاز جنگ دو عملیات ناموفق داشت به همین دلیل دیگر عملیات تهاجمی در دستور کار قرار نگرفت عنوان کرد: ️هفتم دی ماه سال شروع جنگ، آیت‌الله خامنه‌ای نماینده وقت امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاع، نامه‌ای انتقادی به بنی صدر نوشت و پس از آن بود که فعالیت‌های ایران هم آغاز شد.

توهم بزرگی که صدام گرفتار آن بود

موسس یگان زرهی سپاه افزود: اوایل جنگ و بعد از چند عملیات ناموفق ایران، صدام به ژنرال‌های ارتش خود نشان نظامی اهدا کرد و روی آنتن تلویزیون گفت عراق به جنگ خاتمه نمی‌دهد مگر ایران پاسخگوی خواسته‌هایمان باشد؛ ️خواسته او، حاکمیت بر اروند و واگذاری جزایر سه گانه بود.

بدترین دوره جنگ برای ایران؛ وقتی رئیس جمهور و فرماندهان نا امید بودند

او ادامه داد: بدترین دوره جنگ، ماه چهارم آن یعنی دی ماه 1358 بود که بنی صدر و برخی از فرماندهان هم به خاطر شکست‌های ایران به شدت نا امید شده بودند.

بنی صدر در اوج شکست‌های ایران خواهان پایان جنگ بود!

جعفری خاطرنشان کرد: زمانی که بنی صدر و برخی از فرماندهان خواستار پایان جنگ شده بودند، فرماندهان سپاه به امام پیشنهاد دادند با ورود بسیج مردمی و تغییر تاکتیک از تجهیزات‌محوری به ایمان‌محوری، می‌توانند جنگ را اداره کنند.

مهمترین تصمیم جنگ در جلسه‌ای با حضور آیت‌الله خامنه‌ای

این فرمانده نظامی گفت: شورای عالی سپاه برای اینکه بتواند نظرات خود را به محضر امام خمینی(ره) برساند و اداره جنگ را به شیوه پیشنهادی خود بر عهده بگیرد، نیاز به شخص معتمدی داشت و تصمیم بر این شد که آیت‌الله خامنه‌ای نماینده وقت امام در جنگ را دعوت کنند چون ایشان درک درستی هم از جبهه‌ها داشتند.

او تصریح کرد: ️در جلسه شورا با آیت‌الله خامنه‌ای، یکی از مهمترین تصمیم‌های جنگ گرفته شد یعنی تغییر استراتژی جنگ و ورود مردم به صحنه نبرد

عملیات‌های مشترک سپاه و ارتش ایده چه کسی بود؟

جعفری با بیان اینکه سپاه می‌خواست به امام اطمینان بدهد که می‌تواند جنگ را اداره کند و ارتش عراق را شکست دهد افزود: ️شهید حسن باقری اعتقاد داشت می‌توانیم روش‌هایی را بکار بگیریم که دشمن هیچ وقت متوجه آنها نشود، مثل عملیات‌های محدود با حضور مشترک سپاه و ارتش.

تغییر استراتژی جنگ جواب داد؛ ایران یک تیپ کامل عراق را گرفت!

موسس یگان زرهی سپاه خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در پاسخ به نامه درخواست پایان جنگ از سوی بنی صدر، منشوری 11 ماده‌ای را منتشر می‌کنند و از همان موقع استراتژی دفاع آغاز می‌شود؛ ️بعد از آن بود که عملیات امام مهدی(عج) در سوسنگرد انجام شد؛ ایران با 200 نفر توانست 54 عراقی را اسیر کند و به این ترتیب نخستین پیروزی به دست آمد.

کار علمی ارتش بعث در زمان جنگ: تحلیل عملیات‌های ایران در دانشگاه بغداد

او تصریح کرد: ارتش عراق کمیته تحلیل نبرد را در دانشگاه بغداد شکل داده بود و عملیات‌های ایران را بررسی می‌کرد تا دلیل پیروزی‌های ایران را شناسایی کند؛ ️در نامه‌ای هم که منتشر شده بود، به شکست‌های عراق اعتراف و به نیروهای مردمی هم اشاره شده بود.

آزادی خرمشهر در مسیر تصمیم سرنوشت‌ساز امام رقم خورد

جعفری ادامه داد: در عملیات آزادسازی خرمشهر، استعداد نیروهای ایرانی دو برابر عراق بود؛ ارتش بعث در آن شهر 35 هزار نفر بودند و ما 70 هزار نیروی بسیجی داشتیم.

به گفته او، ️هنر امام این بود که تصمیم گرفت نیروهای مردمی وارد جنگ شوند و به این ترتیب چنین پیروزی‌هایی به دست آمد.

عراق یگان زرهی‌اش را عقب کشید تا بیش از این تانک از دست ندهد

جعفری افزود: در عملیات‌های مختلف، صدها تانک عراقی به دست ایران افتاد و به این ترتیب تیپ زرهی سپاه تشکیل شد و با 250 تانک غنیمتی در عملیات فتح المبین شرکت کرد.

این فرمانده نظامی گفت: ️استعداد نیروهای ایرانی در بکارگیری تانک‌ها و نگهداری از آنها بالا بود به همین دلیل در عملیات مذکور 450 تانک دیگر غنیمت گرفته شد.

اروپایی‌ها می‌گفتند اجازه نداریم تانک‌های شما را سرویس کنیم!

او با بیان اینکه برای نگهداری از تجهیزات تیپ زرهی سپاه به کشورهای مختلف رفتیم، مذاکره هم می‌کردیم و توافق میشد عنوان کرد: بعدا می‌گفتند به ما اجازه ندادند با شما همکاری کنیم، به همین دلیل به توان داخلی و دانشگاهی خودمان متکی شدیم.

جعفری گفت: ️دانشگاه‌های صنعتی شریف، اصفهان و تبریز با ما همکاری کردند و قطعاتی تولید شد که در ابتدا ضعیف بودند ولی به تدریج بهتر شدند.

اعتراف عجیب فرمانده ارشد بعثی وقتی مهمان ایرانی‌ها شد

موسس یگان زرهی سپاه خاطرنشان کرد: بعد از جنگ و زمانی که هنوز صدام بود، فرمانده لشکر یک مکانیزه عراق را به ایران دعوت کردم، سرلشکر الحموت که پدرش رئیس قبیله العماره و شیعه بودند؛ ️از او پرسیدم چگونه با حمایت همه دنیا از ایران شکست خوردید؟ گفت آن چه ما را شکست داد نیروهای داوطلب و بسیجی شما بودند.

آخرین اخبار

شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت فلسفه رویکرد آزمون و خطا در کنکور هر سال چیست؟ ادبستان آل طاها؛ الگویی برای تربیت نسل آینده مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان بررسی «عملیات دماوند» در کافه مستند فیلم‌های سینمایی آدینه شبکه افق بازپخش مستند «سرزمین ستاره ها» با نگاهی به جلسات خانگی قرآن روایتی متفاوت از بافتار اجتماعی و سیاسی زمانه امامین عسکریین «کنشگری عفاف و حجاب در فضای مجازی» با حضور سعیدیسم در افق برنامه مورد علاقتو گوش کن! بازپخش پرده خوانی سینمای جنگ از دریچه افق سیما «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود نوشت افزار ایرانی و مسئله هویت‌یابی نسل فردا صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها