مشاهده خبر

شنبه 28 مهر 1403

آیا حماس در معادلات آینده فلسطین نقش خواهد داشت؟

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» شنبه 28 مهرماه با موضوع آینده حماس و گروه‌های مقاومت در فلسطین، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

به گزارش روابط عمومی شبکه افق، سهیل کثیری‌نژاد - کارشناس مسائل فلسطین – مهمان این برنامه بود و در گفت‌وگو با محمدرضا باقری مجری جهان آرا اظهار کرد: رژیم صهیونیستی فیلم آخرین لحظات زندگی شهید سنوار را برای مصرف داخلی خودش منتشر می‌کند ولی اصولا تعریف عبرانی - یهودی از دژ مقاومت متفاوت با تعریفی است که حماس و سایر گروه‌ها دارند؛ تعریف مقاومت، یک دژ فکری و عقیدتی است و بر همین اساس که فرماندهان مقاومت در طول تاریخ همگی شهید شده‌اند و با همه این سختی‌ها به اینجا رسیده‌اند.

اسرائیل که حزب‌الله و حماس را خوب می‌شناسد پس چرا هنوز ترور می‌کند؟

او افزود: اسرائیلی‌ها شناختی جدی از گروه‌های مقاومت و رهبرانشان دارند و عکس این قضیه هم صادق است؛ بازجوی سنوار گفته بود ساعت‌ها او را تحلیل روانشناسی می‌کردیم ولی بعدا می‌فهمیدیم او بود که از ما اطلاعات می‌گرفت.

کثیری‌نژاد گفت: ️با این حال شرایط خاصی بر اسرائیل حاکم است، اینکه ممکن است چند سال دیگر اصلا وجود نداشته باشند ضمن اینکه تشتت در جامعه داخلی صهیونیستی هم افزایش یافته و هیچ دستاوردی را نمی‌بیند.

موساد می‌خواست با شخصیت‌های عراقی هم ارتباط بگیرد!

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: اسرائیلی‌ها حتی به عراق هم طمع داشتند و می‌خواستند از طریق موساد با شخصیت‌های عراقی که به غرب گرایش داشتند، ارتباط برقرار کنند، اینگونه اقدامات می‌توانست مسئله فلسطین را از ادبیات سیاسی جهان حذف کند.

استفاده حماس از مدارس به عنوان سپر انسانی منطق جنگی هم ندارد

او بیان کرد: صهیونیست‌ها همواره تبلیغ می‌کنند که مقاومت از مردم غیر نظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند؛ اما در جنگ اخیر غزه و به تایید سازمان ملل، رژیم صهیونیستی به صدها مدرسه و محل تجمع خانواده‌ها حمله کرده است؛ بر فرض که حماس چنین کاری کرده بود بعد از این همه حمله قطعا آنها را رها می‌کرد.

یحیی سنوار به آخرین وعده‌اش هم عمل کرد

کثیری‌نژاد گفت: یحیی السنوار ابتدای طوفان الاقصی در نامه‌ای به سید حسن نصرالله و مبارزان مقاومت نوشته بود اگر محاصره را تنگ‌تر و سخت‌تر کنند ما دوباره کربلا را رقم می‌زنیم.

صهیونیست‌ها از «دیگ فشار» برای شهید کردن سنوار استفاده کردند

این کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه اسرائیلی‌ها دستورالعملی به نام «دیگ فشار» دارند به این شکل که اگر مبارزان مقاومت در خانه‌ای محاصره شده باشند، حداکثر فشار را بیاورند تا آنها را دستگیر کنند یا بکشند خاطرنشان کرد: در مورد یحیی السنوار هم این اتفاق افتاد و فیلمی که در آخرین لحظات از او منتشر شده، بعد از چند بار گلوله‌باران آن ساختمان است.

اسرائیل می‌خواست با هر گروه مقاومت جداگانه بجنگد

او تصریح کرد: اگر هر یک از گروه‌های مقاومت به نبرد با رژیم صهیونیستی وارد نمی‌شدند اشتباه بود، تحلیل رهبر معظم انقلاب هم این بود که اسرائیل اصولا می‌خواهد جداگانه با هر کدام از آنها بجنگد به همین دلیل بین آنها تفرقه می‌اندازد.

تدبیر حزب‌الله چه بود که نبردش با اسرائیل مشروعیت جهانی پیدا کرد؟

کثیری‌نژاد افزود: حزب‌الله لبنان 25 ساعت بعد از طوفان الاقصی وارد جنگ با اسرائیل شد ولی این کار را با دقت انجام داد و اهدافش را هم به دقت تعیین کرد تا نبردی کاملا مشروع از نظر همه کشورهای دنیا باشد.

حملات دریایی؛ طرح هوشمندانه یمنی‌ها در جنگ غزه

این کارشناس سیاسی گفت: یکی از هوشمندانه‌ترین تحلیل‌ها در جنگ غزه، از سوی یمنی‌ها ارائه شد، اینکه نبردی فرسایشی در پیش است و باید از نظر اقتصادی به صهیونیست‌ها و حامیانش ضربه زد، بنابراین حمله به کشتی‌های اسرائیلی یا به مقصد اراضی اشغالی را در دستور کار قرار دادند ضمن اینکه به آمریکا هم فشار آوردند.

از نتانیاهو وحشی‌تر و افراطی‌تر هم داریم!

او خاطرنشان کرد: از نتانیاهو و حزب لیکود تندروتر هم در رژیم صهیونیستی هست، افراد و گروه‌هایی که عقیده دارند باید در غزه از بمب اتم استفاده شود یا اینکه همه فلسطینی‌ها را از این سرزمین اخراج کرده و در کشوری دیگر سکنی دهند. جالب اینکه برخی از همین افراد به خاطر اقدامات تروریستی به زندان افتاده‌اند.

نهایت اقدام اعراب اسرائیلی در مقابل جنایات صهیونیست‌ها: ناراحتیم!

کثیری‌نژاد گفت: اعراب اسرائیلی معتقدند «مقاومت» چیز بیهوده‌ای است و اصولا باید کشور فلسطین را فراموش کرد و همه جزئی از جامعه اسرائیلی شوند، نهایت اقدام آنها هم ابراز ناراحتی از جنایات اسرائیل است.

آخرین اخبار

مزد خدمت یک خادم کافه مستند به صرف یک فنجان تحلیل «خوبان عالم» روایتی از دو شهید شاهچراغ آیا حماس در معادلات آینده فلسطین نقش خواهد داشت؟ زندگی شهیدِ نخبه «شاه‌چراغ» از قاب افق سیما شبکه افق سیما با روایتی از شهدای شاهچراغ مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها