مشاهده خبر

سه شنبه 22 خرداد 1403

پیشرفت خیره‌کننده‌ هسته‌ای ایران تنها در 3 سال

ویژه برنامه «شهید جمهور» سه‌شنبه شب 22 خردادماه با موضوع دستاوردهای دولت سیزدهم در صنعت هسته‌ای، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در ابتدای برنامه، محمدرضا نصیری به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر به خصوص دولت سیزدهم پرداخت؛ او اظهار کرد: با دیپلماسی فعال دولت رئیسی، مسئله هسته‌ای از موضوع اول و سیاسی کشورمان به مسئله‌ای تبدیل شد که مردم آن را در زندگی لمس کردند؛ از آن جمله می‌توان به تولید 64 نوع رادیو دارو در حوزه سرطان و تولید انواع کیت‌های تشخیصی، پیشگیری و درمان 30 نوع سرطان و کیت‌های غربالگری برای جلوگیری از عدم ابتلاء به بیماری‌های متابولیکی اشاره کرد.

آب سنگینی که هر گرم آن 10 هزار دلار می‌ارزد

نصیری افزود: درمان سرطان و پلاسما درمانی با آب سنگین و درمان سرطان تیروئید با فناوری هسته‌ای، تنها بخشی از استفاده‌های حوزه پزشکی از این صنعت است؛ به گفته محمدرضا نصیری (کارشناس حوزه پیشرفت)، هر گرم از مشتقات آب سنگین می‌تواند تا 10 هزار دلار ارزش داشته باشد و ایران سومین کشوری است که بعد از آمریکا و آلمان به مجموعه‌ای این دانش دست یافته است.

گام بزرگ دولت رئیسی؛ ایجاد زیرساخت برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای

این کارشناس حوزه پیشرفت خاطرنشان کرد: ناترازی انرژی و مسئله برق، یکی از مشکلات اساسی کشور به خصوص در دولت قبلی بود، ولی در سه سال دولت رئیسی، زیرساخت تولید 20 هزار مگاوات برق در کشور فراهم شده است.

او ادامه داد: همچنین در این مدت ایران به سومین کشور دارای دستگاه طیف سنج مغناطیسی تبدیل شد و در کنار اینها باید به ساخت نیروگاه اتمی ایران هرمز هم اشاره کرد.

نقش انرژی هسته‌ای در افزایش بهره‌وری تولیدات کشاورزی

نصیری تصریح کرد: سی درصد تولیدات کشاورزی کشورمان در انبارها از بین می‌روند ولی انرژی هسته‌ای می‌تواند تمام آنها را به مواد غذایی تازه تبدیل کند و به این ترتیب صرفه‌جویی ریالی و ارزی فراوانی برای کشور به ارمغان می‌آورد که این مهم در دولت رئیسی مورد توجه قرار گرفته است.

نقش مهم نیروگاه بوشهر در جبران ناترازی انرژی برق

او افزود: سال گذشته در نیروگاه اتمی بوشهر 7 میلیارد و 470 میلیون کیلووات ساعت تولید برق صورت گرفته است، منبعی پایدار برای انرژی در ایران آن هم در شرایطی که کشورمان دچار ناترازی انرژی برق است.

دولت رئیسی موجب رشد چند صد در صدی در صنعت هسته‌ای شد

در ادامه محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در برنامه حضور یافت، او ضمن گرامیداشت یاد شهید رئیسی و دیگر شهدای خدمت اظهار کرد: زمانی که دولت رئیسی بر سر کار آمد، با بد عهدی طرف غربی در برجام مواجه بودیم و بازگشت از تعهداتمان را شروع کرده بودیم، البته این در حالی بود که صنعت هسته‌ای ایران چند سال در سطح تحقیقات و غیر صنعتی ادامه پیدا کرده بود ولی با روی کار آمدن دولت رئیسی از فاز کم سرعت تحقیقاتی به فاز پر سرعت تحقیقاتی و صنعتی شدن وارد شویم و رشد تصاعدی چند صد در صدی را در همه حوزه‌ها شاهد بودیم.

شهید رئیسی از انتخابات 96 به دنبال تحول در صنعت هسته‌ای بود

اسلامی تصریح کرد: شهید رئیسی پیش از دوره ریاست جمهوری و قبل از انتخابات 1400، در سال 1396 هم کارگروهی را برای موضوعات مختلف تشکیل داده بود که یکی از آنها متشکل از افراد خبره در حوزه صنعت هسته‌ای بود، آنها وضع موجود را مطالعه و آسیب‌شناسی کرده بودند و برای تحول راهکار و خطوط مشخصی داشتند.

او ادامه داد: زمانی که به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب شدم، تمام آن اسناد در اختیار من قرار گرفت و البته در سند تحول دولت سیزدهم نیز به این موضوع اشاره شده بود؛ مشکل تا آن موقع عدم وجود سند چشم انداز و نقشه راهبردی در سازمان بود بنابراین لازم دیدیم با حضور همه کارشناسان، سند جامعی را تدوین و تصویب کنیم که 20 فروردین 1401 از آن رونمایی شد.

شهید رئیسی تاکید داشت تاثیر صنعت هسته‌ای در زندگی مردم دیده شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: شهید رئیسی تاکید داشت تاثیر صنعت هسته‌ای در زندگی مردم دیده شود، در مورد تامین برق هسته‌ای و رسیدن به هدف تولید 20 هزار مگاوات هم با حمایت‌های فراوان شخص شهید رئیسی مواجه بودیم به طوری که جبهه‌های دوم و سوم توسعه نیروگاه بوشهر در دو یا سه نوبت فعال هستند.

در چه استان‌هایی قرار است نیروگاه اتمی ساخته شود؟

او ادامه داد: برای ساخت نیروگاه اتمی به منظور تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای جانمایی شده که از آن جمله می‌توان به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و شمال کشور اشاره کرد که فازهای مطالعاتی آنها شروع شده است.

ماجرای سیاست درهای باز و نوآوری هسته‌ای در دولت شهید رئیسی چه بود؟

اسلامی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم، سیاست درهای باز و نوآوری در صنعت هسته‌ای در پیش گرفته شد، تا نخبگان و افراد حقیقی و حقوقی آنچه تاکنون به دست آمده را ببینند و سپس با مشارکت آنها، برای رسیدن به هدف‌های بعدی برنامه‌ریزی کنیم.

بخش خصوصی چطور می‌تواند در صنعت هسته‌ای ایران فعالیت کند؟

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان مختلفی در حوزه هسته‌ای ایران فعالیت می‌کنند که تعداد آنها به 80 مورد می‌رسد گفت: این شرکت‌ها در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌ها و اقلام مشارکت دارند.

او ادامه داد: در بخش پرتودهی، هیچ محدودیتی نداریم چه اینکه از سه سال گذشته، یک شرکت خصوصی تاسیساتی را در شهرکرد برای پرتودهی ایجاد کرده و مجوز فعالیت در چند استان دیگر را هم گرفته است.

چرا چند سالی است در مورد جنجال‌های هسته‌ای کمتر می‌شنویم؟

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دولت سیزدهم در حوزه هسته‌ای، تدبیر ویژه‌ای داشت تا از اثرات روانی و اقتصادی این موضوع در داخل بکاهد چه اینکه در گذشته صرفا به خاطر همین موضوع، انواع مشکلات برای مردم ایجاد شده بود، در حالیکه باید سر و صدا می‌خوابید تا با سرعت بیشتری پیشرفت کنیم.

او افزود: امروز در 70 نقطه کشور مطالعات اکتشافی یا استخراج مواد معدنی هسته‌ای (شامل اورانیوم و دیگر مواد مرتبط) در حال انجام است.

آخرین اخبار

این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت» صله‌رحم و نماز اول وقت مهم‌ترین خصیصه اخلاقی برادرم بود مستند «جنون هسته‌ای» با افشای اسنادی از نتانیاهو به افق رسید پیشرفت خیره‌کننده‌ هسته‌ای ایران تنها در 3 سال

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها