مشاهده خبر

چهار شنبه 23 خرداد 1403

نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» چهارشنبه شب 23 خردادماه با عنوان آخرین تحولات منطقه غرب آسیا، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

دکتر سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه، مهمان این برنامه بود؛ او در گفت‌وگو با محمدرضا باقری اظهار کرد: بخش قابل توجهی از نهادهای بین‌المللی، امروز رژیم صهیونیستی را به عنوان یک رژیم کودک‌کش و آپارتاید می‌شناسند که در عمر بیش از 70 ساله این رژیم سابقه نداشته است.

صدرالحسینی افزود: تاکنون هم بی سابقه بوده که مجموعه‌ای مثل حماس اینگونه در مقابل اسرائیل ایستادگی کند و با تقدیم 40 هزار شهید، همچنان مقاوم مانده باشد.

حملات حزب الله علیه اسرائیل 5 برابر افزایش داشته است

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: میزان حملات حزب الله لبنان علیه مواضع ارتش صهیونیستی در طول جنگ غزه از 200 مورد به هزار مورد و عمق حملات از 5 کیلومتر به 50 کیلومتر افزایش یافته و ضربات غیر قابل جبرانی را به دو لشکر از ارتش اسرائیل وارد کرده است.

اسرائیل هر وقت به بن بست می‌خورد دست به ترور می‌زند

او ادامه داد: راهبرد رژیم صهیونیستی در مواقعی که با بن بست مواجه می‌شود، ترور افراد و چهره‌های برجسته و تاثیرگذار است، در جریان جنگ غزه این مسئله را بارها شاهد بودیم که نشان‌دهنده رویداد مداوم بن بست‌های راهبردی این رژیم است.

صدرالحسینی تصریح کرد: ضربات مداومی که طی دو هفته اخیر توسط حزب الله به رژیم صهیونیستی وارد شد، عامل اصلی حمله تروریستی روز گذشته و به شهادت رساندن حاج ابوطالب بود.

آیا طوفان الاقصی اشتباه بزرگ حماس بود؟

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اگر طوفان الاقصی اتفاق نمی‌افتاد، امروز موضوعی به نام فلسطین، موضوعیت نداشت گفت: در این صورت نقشه‌های غرب برای ایجاد سرزمین یکپارچه صهیونیستی اجرایی شده بود.

او افزود: چقدر باید هزینه می‌شد تا امروز اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا، چفیه به گردن بیندازند و شعارهای ضد صهیونیستی سر بدهند؟

پیش زمینه‌های فاجعه اسپایکر؛ از حمایت غرب تا وحشی‌گری تکفیری‌ها

صدرالحسینی در ادامه با بیان اینکه برخی تا همین چند سال قبل نسبت به خطر داعش و توسعه تروریسم باور قاطعی نداشتند عنوان کرد: اما جنایاتی مثل حادثه تروریستی اسپایکر و عملیات داعش در حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی، آنها را متوجه این خطر کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: مرجعیت شیعه، مهمترین پشتوانه مردم عراق اعم از شیعه، سنی، کردها و مسیحیان است، فتوای آیت الله سیستانی حشدالشعبی را تشکیل داد و تعداد قابل توجهی از آنها سازمان‌دهی شدند تا با تروریسم حاضر در عراق یعنی داعش آماده شوند.

او افزود: آمریکا به بهانه تشکیل دولت - ملت و مبارزه با تروریسم همچنان اصرار به حضور در عراق داشت ولی در عمل از تروریست‌ها حمایت می‌کرد که همین مسئله موجب بروز فجایعی همچون کشتار اسپایکر شد.

نقشه‌های غربی‌ها برای تقسیم ایران به 6 کشور چاپ هم شده بود

صدرالحسینی با بیان اینکه اقدامات ایران موجب جلوگیری از تجزیه منطقه شد گفت: چه اینکه هم اکنون روی میز غربی‌ها، نقشه‌هایی وجود دارد که در آنها ایران به 6 بخش تقسیم شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: رایس وزیر وقت امور خارجه آمریکا در بیروت گفته بود اتفاقات امروز، درد زایمان تولد خاورمیانه جدید است که ما به آن خاورمیانه آمریکایی می‌گوییم؛ در این شرایط اگر ایران به وظیفه خود عمل نمی‌کرد چه اتفاقاتی رخ می‌داد؟

آیا ایران می‌تواند مثل بعضی کشورها در مقابل غرب کرنش کند؟

او تاکید کرد: آیا رام‌تر از مصر در مقابل غرب وجود دارد؟ شرایط امروز این کشور را ببینید که 5 میلیون نفر هر شب در قبرستان‌ها می‌خوابند، آیا این زندگی نرمال است؟

صدرالحسینی افزود: موقعیت ژئوپلیتیکی ایران اجازه نمی‌دهد ما مثل برخی کشورها در مقابل غرب کرنش کنیم و آنها هم دست نوازش روی سرمان بکشند ضمن اینکه در طول 45 سال اخیر کارهایی کرده‌ایم که غرب برای گرفتن تقاص آنها سال‌ها ایران را تحقیر خواهد کرد تا کسی دیگر به فکر مقابله با آنها نیفتد.

یک کشور قدرتمند را نشان بدهید که دیپلماسی و میدانش با هم فرق دارند

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: کسانی که بحث از تقابل دیپلماسی و میدان می‌کنند یک کشور به ما نشان بدهند که سرش به تنش می‌ارزد ولی دیپلماسی و میدان متفاوتی با هم دارد.

او گفت: زمانی بود که وقتی ناو آیزنهاور شروع به حرکت می‌کرد، تغییرات مهمی در عرصه بین‌المللی رخ می‌داد ولی امروز یمنی‌ها همین ناو را مورد حمله قرار می‌دهند؛ این امر نشان می‌دهد آمریکا هم برای پیشبرد سیاست‌های خود، از قدرت میدان استفاده می‌کند.

دیدگاه نامزدها در مورد دیپلماسی و میدان، معیاری برای انتخاب بهترین گزینه

صدرالحسینی با بیان اینکه شهید امیرعبداللهیان در دوره مدیریت خود هیچ وقت بین دیپلماسی و میدان تفاوتی قائل نبود خاطرنشان کرد: در مجلس هم این سیاست را در پیش گرفت و زمانی هم که وزیر امور خارجه شد و دولت سیزدهم بر سر کار آمد، این امر به سیاست اصلی تبدیل شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: دیپلماسی و میدان، دو ابزار لازم و ملزوم یکدیگر هستند، بنابراین در آستانه انتخابات پیش رو باید این مطالبه را داشته باشیم که نامزدهای حاضر چه دیدگاهی در این زمینه دارند.

آخرین اخبار

این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت» صله‌رحم و نماز اول وقت مهم‌ترین خصیصه اخلاقی برادرم بود مستند «جنون هسته‌ای» با افشای اسنادی از نتانیاهو به افق رسید پیشرفت خیره‌کننده‌ هسته‌ای ایران تنها در 3 سال

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها