مشاهده خبر

شنبه 11 فروردین 1403

هماهنگی بین جهاد اسلامی و حماس در بحبوحه جنگ تفرقه صهیونیست‌ها

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» شنبه شب با حضور معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، ارتباط زنده اینترنتی با جیم کاوانا – استاد داشگاه در آمریکا – برقرار شد؛ او در گفت‌وگو با حسینی مجری به افق فلسطین اظهار کرد: امیدوارم وقتی دولتمردان اروپایی و غربی در قبال جنگ غزه منفعل هستند، حداقل تجمعات و اعتراضات مردمی، کاری را پیش ببرد.

رفتار دوگانه بایدن از حد گذشته است

کاوانا افزود: بایدن از یک طرف اسرائیل را تسلیح می‌کند و از طرف دیگر به دنبال آتش بس است، اینها همه سیاسی‌بازی و تظاهر به کمک است.

او ادامه داد: اعتراضات مردمی در لندن و واشنگتن و دیگر شهرهای کشورهای غربی، در واقع فریاد بر سر دولتمردان ریاکار غربی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: کمپین تحریم کالاهای اسرائیلی، هر چند کم ولی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی تاثیرگذار است.

پس از آن بخش اخبار با اجرای مهدی آقا موسی طهرانی پخش شد و سپس مریم اشراق‌پور - دبیر مجمع فعالان بین‌المللی جبهه فرهنگی استان فارس - در ارتباط زنده با برنامه به افق فلسطین، درباره تاریخچه پخت غذای مشهور مغلوبه در فلسطین و حالا در ایران توضیحات مفصلی داد.

تکیه‌هایی برای توزیع غذا در غزه

احمد اثنی عشران - مدیر بنیاد ام الیتامی خدیجه الکبری(س) – مهمان نخست برنامه بود؛ او در گفت‌وگو با حسینی اظهار کرد: تکیه‌ای ابتدا در رفح و حالا در پنج نقطه غزه برپا شده که یکی از آنها در بیمارستان شفا فعالیت داشت ولی بچه‌های این تکیه همه به شهادت رسیدند.

اثنی عشران افزود: مجموعه تکیه‌هایی که فعالیت می‌کنند، به طبخ و توزیع غذا بین جنگ‌زدگان غزه می‌پردازند؛ در نظر داریم طی روزهای آینده، افطاری کادر درمان مراکز درمانی شمال غزه را تامین کنیم و روز قدس هم برنامه‌ مفصلی خواهیم داشت.

وقتی از آمریکا هم برای کمک به غزه پول می‌رسد!

مدیر بنیاد ام الیتامی خدیجه الکبری(س) با بیان اینکه از دو ماه قبل که این تکیه‌ها برپا شدند و کمک‌رسانی تقویت شد، موضوع غزه هم جدی‌تر شده چه اینکه حالا مردم درگیر این کار هستند خاطرنشان کرد: کار ما صرفا ماهیت ایرانی ندارد بلکه حتی کمک‌هایی از چین، هند، اروپا و حتی آمریکا به ما رسیده است.

آیا ایرانی‌ها در غزه موکب برپا کرده‌اند؟

او تصریح کرد: برخی حاضرند کالاهای زیادی برای غزه بفرستند ولی واقعا امکانش نیست، بلکه امروز بهترین کار، اختصاص پول به این کار است.

اثنی عشران گفت: هیچ موکبی در غزه برپا نشده بلکه تکیه‌هایی برای طبخ غذا مهیا شده که با کمک‌هایی از سراسر دنیا فعال هستند.

چرا سفر اخیر رهبران مقاومت به ایران مهم است؟

در ادامه گزارش اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روی آنتن رفت و سپس محمد الهندی - معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین – مهمان برنامه شد.

او در گفت‌وگو با سید حسین حسینی اظهار کرد: سفر اخیر فرماندهان جهاد اسلامی و حماس به ایران اهمیت زیادی داشت چون باید هر چند وقت یک بار، ارتباط و گفت‌وگوی مستقیم بین رهبران مقاومت و جمهوری اسلامی برقرار شود ضمن اینکه دیداری هم بین رهبران حماس و جهاد اسلامی صورت گرفت؛ ایران را وطن خود می‌دانیم چون مهمترین حامی ما هم جمهوری اسلامی است.

ماجرای بیانیه مشترک حماس و جهاد اسلامی

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: آمریکا و اسرائیل به دنبال بازگرداندن اسرای صهیونیست با کمترین هزینه هستند ضمن اینکه می‌خواهند بعد از آزادی آنها، مجددا جنگ به راه بیندازند به همین دلیل مسئله خیلی پیچیده است.

او ادامه داد: توافق پاریس برای فریب و دور زدن مقاومت فلسطین بود ولی مسئله این است که رژیم صهیونیستی از درون دچار بحران شده است.

الهندی خاطرنشان کرد: جهاد اسلامی و حماس توافق کرده‌اند موضع واحدی را در قبال مذاکرات در پیش بگیرند و این موضع واحد به قطری‌ها هم منتقل شده است؛ یعنی آتش بس دائمی و فراهم شدن امکان بازگشت آوارگان به شمال و مرکز غزه، همچنین ارتش صهیونیستی باید به آن سوی مرزها عقب‌نشینی کند البته رژیم صهیونیستی با این پیشنهادات موافقت نکرده است.

آیا مقاومت توان تسلیحاتی ادامه جنگ را دارد؟

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه حدود 700 هزار بمب روی سر مردم غزه ریخته شده، یعنی چند برابر بمب هسته‌ای که بر سر هیروشیما انداختند گفت: سیاست گرسنه نگه داشتن مردم و هدف گرفتن منابع آب و مراکز درمانی، سلاح دیگری است که صهیونیست‌ها مورد استفاده قرار داده‌اند.

او اضافه کرد: مقاومت طی سالیان طولانی، تحت محاصره بوده و نتوانسته سلاح‌های مد نظرشان را تامین کنند بنابراین اسلحه مورد نیاز را بومی‌سازی کرده و در داخل غزه دست به تولید آنها زده است.

الهندی گفت: بسیاری از جوانان مقاومت شهید شدند و بخشی از امکانات هم از دست رفته ولی شرایط دشوارتری را هم تجربه کرده‌ایم، زمانی که سلاح کمتری داشتیم و باز هم می‌جنگیدیم حتی با چاقو

حرف حماس و جهاد اسلامی یکی خواهد بود

او با بیان اینکه باید فرصت را هم از اسرائیل و هم از میانجی‌ها بگیریم خاطرنشان کرد: قبلا هم اعلام کرده بودیم که حماس اختیار مذاکرات را دارد و موضع آنها با جهاد اسلامی تفاوتی نخواهد داشت.

الهندی افزود: ما امت واحده و مقاومت واحده هستیم و چه در عرصه سیاسی و چه در میدان مبارزه، این وحدت وجود دارد، اگر گروه‌های کوچکی هم باشند، به آنها سلاح می‌دهیم تا مقاومت کنند، در طوفان الاقصی هم این تجربه وجود داشت.

برنامه مقاومت برای فردای بعد از جنگ چیست؟

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بیان کرد: اسرائیل به دنبال ایجاد جایگزین مقاومت برای فردای بعد از جنگ است، حتی توزیع کمک‌ها را هم در این چارچوب می‌بیند ولی عشایری که مد نظر اسرائیل هستند، در واقع طرف مقاومت را می‌گیرند.

او با بیان اینکه آمریکا به دنبال جایگزین کردن تشکیلات خودگردان بود عنوان کرد: ما اعلام کردیم مشکلی با وحدت بین فلسطینی‌ها نداریم و فردای بعد از جنگ، روز همه فلسطینی‌هاست؛ ما فرصت هرگونه ایجاد تفرقه بین فلسطینی‌ها را از آمریکا و صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.

وقتی امام خمینی(ره) قبل از رهبران فلسطینی حقیقت اسرائیل را شناخته بود

اسماعیل کوثری - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی – مهمان بعدی برنامه به افق فلسطین بود.

او با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) مسئله فلسطین را از سال 41 به صورت جدی مطرح کردند و اسرائیل را جرثومه فساد نامیدند گفت: ایشان به دلایل تشکیل دولت جعلی اسرائیل پرداختند و پشت پرده این کار را برملا کردند، اینکه کشوری کاذب به جای کشوری واقعی بنیان گذاشته شده است.

فلسطینی‌هایی که زمین‌هایشان را فروختند که علم غیب نداشتند

کوثری افزود: فلسطینی‌هایی که زمین‌هایشان را به یهودیان فروختند، علم غیب نداشتند و با توجه به همزیستی مسالمت‌آمیز آنها با مسیحیان و یهودیان، این کار را کردند، بنابراین همان عده هم مقصر نیستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صهیونیست‌ها به اسم خرید زمین جلو آمدند ولی سپس با حمایت جهانی، یک کشور را انکار کرده و نظامی جدید و جعلی را بنیان گذاشتند گفت: این نگاه عمیقی نیست که بگوییم برخی فلسطینی‌ها زمینشان را فروختند و عامل تشکیل اسرائیل شدند.

نقش حاج قاسم در طوفان الاقصی

او ادامه داد: جمهوری اسلامی هیچ وقت به همراهان خود ماهی نمی‌دهد بلکه به آنها ماهیگیری یاد می‌دهد، حاج قاسم همین کار را کرد و گروه‌ها مقاومت را آموزش داد و حالا آنها اینگونه در مقابل اسرائیل ایستاده‌اند.

کوثری با بیان اینکه طراحی طوفان الاقصی نه به دستور جمهوری اسلامی، بلکه توسط خود حماس صورت گرفت ولی با آموزشی که قبلا ایران به آنها داده بود خاطرنشان کرد: اگر آمریکا و اسرائیل عقل داشتند، نمی‌گذاشتند کار به اینجا برسد که امروز مردم همه علیه آنها باشند؛ به نظرم در نهایت اسرائیل همه چیز را رها می‌کند و کار را به دست خود فلسطینی‌ها خواهد داد.

خاطره جالبی از موشک عمل نکرده طهرانی مقدم در بحبوحه جنگ

او ادامه داد: شهید طهرانی مقدم در عملیات خیبر (اسفند 1362) گفت یک موشک می‌آوریم و عراقی‌ها را می‌زنیم تا کار رزمندگان راحت شود، فردای آن روز با یک وانت تویوتا موشک کوچکی آورد که البته عمل نکرد ولی گفت دوباره می‌سازیم؛ پیشرفت به آنجایی رسید که در نهایت خود او، زمانی به شهادت رسید که در حال کار بر روی موشک قاره‌پیما بود.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها