مشاهده خبر

چهار شنبه 22 آذر 1402

جنگ در غزه تا کجا پیش می‌رود؟

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» با محوریت تحلیل‌ها در مورد آینده جنگ غزه، چهارشنبه شب روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، محمد باقر خرم شاد - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی – در برنامه حضور یافت؛ او با بیان اینکه مقاومت یک امر شناخته شده‌ی رسمی و مورد احترام در عرصه جامعه‌شناسی سیاسی و هم در سیاست هم به مفهوم علمی و هم نظری است اظهار کرد: در سال‌های اخیر، در مقاومت فلسطینی‌ها در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها تجلی پیدا کرده است.

او افزود: این مقاومت 75 سال قدمت دارد که جزو شگفتی‌های بین‌المللی است؛ امروز هم در راه مقاومت، زنان و کودکانی شهید می‌شوند که فرزندان فرزندان آنهایی هستند که اشغال را به چشم خود دیدند.

توافق صلحی که فقط روی کاغذ وجود داشت

خرم شاد تصریح کرد: اگر مردمانی که فلسطینی نیستند و فقط اطراف این کشور زندگی می‌کنند ولی در عین حال نگاهشان به صهیونیست‌ها، یک رژیم اشغالگر است، قطعا فلسطینی‌ها هم همینگونه خواهند بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه بعد از پیمان اسلو، روز به روز حقانیت مردم فلسطین آشکارتر شد خاطرنشان کرد: همان زمان هم گروه‌های بی طرف دریافتند آن توافق روی زمین قابل اجرا نیست.

او گفت: ایده یک دولت در دو حالت مطرح شده، نخست اینکه رژیم صهیونیستی می‌خواهد یعنی فقط دولت اسرائیل باشد و حالت دوم اینکه یک دولت عربی - اسلامی شکل بگیرد و یهودیان هم بروند؛ هیچ کدام از اینها قابلیت اجرایی نداشتند بنابراین نیازمند طرحی بودیم که هم ذائقه بین المللی آن را بپذیرد و هم تجربه جهانی داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دموکراسی راه حلی است که جامعه جهانی آن را می‌پذیرد بنابراین پیشنهاد جمهوری اسلامی بر پایه همین تجربه و ارزش‌های بین‌المللی بود؛ اینکه همه مردمان این سرزمین در یک رفراندوم زیر نظر سازمان ملل تصمیم بگیرند چه نظام سیاسی داشته باشند؛ سازمان ملل هم این ایده را به عنوان یک سند رسمی به ثبت رسانده است.

افزایش قدرت موشک‌ها و بُرد پهپادهای حزب‌الله

در بخش بعدی، ارتباط زنده تصویری با حسن عظیم‌زاده - خبرنگار اعزامی به جنوب لبنان – برقرار شد؛ او گفت: حزب الله لبنان امروز 6 بیانیه صادر کرده که حاکی از 6 حمله به مواضع اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی است.

عظیم زاده خاطرنشان کرد: چهار موشک از جنوب لبنان به چهار محل تجمع صهیونیست‌ها شلیک شده که موجب فرار شهرک‌نشینان از شمال اراضی اشغالی شده است.

به گفته او، شدت عملیات‌های حزب الله افزایش یافته و استفاده از موشک‌های برکان و پهپادها هم بیشتر شده است.

خبرنگار اعزامی صدا و سیما به جنوب لبنان گفت: در روزهای اخیر، پهپادهای شناسایی حزب الله سبب افزایش دقت عملیات‌ها شده و نفوذ آنها تا شهر عکا هم مقامات صهیونیستی را نگران فرار بیشتر شهرک‌نشینان کرده است.

اقدام هلال احمر ایران برای ارائه مستندات جنایت اسرائیل به دادگاه لاهه

راضیه عالیشوندی - معاون بین‌الملل جمعیت هلال احمر – دیگر مهمان به افق فلسطین بود؛ او اظهار کرد: جنایات صهیونیست‌ها در غزه را گردآوری و مستندسازی کرده‌ایم تا به دادگاه لاهه ارائه دهیم؛ این مستندات برای 86 کشور ارسال شده تا به امضای آنها برسد و به لاهه ارسال شود.

اسرائیل نمی‌گذارد کمک‌های ایران به غزه برسد

به گفته عالیشوندی، کمک‌های نقدی و غیر نقدی خوبی شامل چادر، مواد غذایی، کنسروجات، پتو و دارو و تجهیزات پزشکی جمع‌آوری شده و آماده ارسال به غزه است ولی ایران خط قرمز اسرائیل است و اجازه نمی‌دهد این محموله‌ها به غزه برسد البته همچنان در حال رایزنی برای گشودن راهی هستیم تا کمک‌ها ارسال شوند.

معاون بین‌الملل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: برای استقرار بیمارستان صحرایی در مرز بین مصر و غزه در حال مذاکره با مصری‌ها هستیم همچنین اگر به نتیجه برسد، می‌توانیم بعضی مجروحان فلسطینی را برای درمان به ایران منتقل کنیم.

راهکار نهایی هلال احمر ایران برای ارسال کمک‌ها به غزه

او با بیان اینکه به دنبال این هستیم که اگر امکان ارسال مستقیم کمک‌ها به غزه نباشد، از طریق فدراسیون صلیب سرخ جهانی این کار را انجام بدهیم عنوان کرد: در این صورت بسته‌ها با لوگوی صلیب سرخ و البته هلال احمر به فلسطین ارسال شود.

عالیشوندی افزود: یکی از مقرهای صلیب سرخ جهانی در دوبی قرار دارد که از این طریق می‌توانیم کمک‌ها را به غزه بفرستیم.

آمریکا، پشت طرح صلح مصر قرار دارد

در بخش انتهایی برنامه، حسین حاجی تحلیل‌گر مسائل سیاسی در برنامه حضور یافت؛ او اظهار کرد: با تلاش برخی کشورها، مصر وادار به ارائه یک طرح صلح در فلسطین شده ولی حقیقت این است که دولت ایالات متحده، پشت آن ایستاده چون حیثیت نداشته‌اش در جریان حمایت همه جانبه از اسرائیل زیر سوال رفته ضمن اینکه لیبرال دموکرات‌ها در داخل آمریکا بایدن را زیر فشار گذاشته‌اند که بیش از این به وجهه سیاسی این کشور لطمه نزند.

این کارشناس سیاسی گفت: اینکه آمریکا پشتوانه این طرح صلح است، ترکیب نوعی فریب و البته تسلیم است؛ آنها می‌خواهند فرصت بخرند تا ایده‌های سیاسی خود را نوسازی کنند.

به گفته او، طرح صلح آمریکایی پیشنهاد شده توسط مصر، این است که حماس را در تشکیلات خودگردان ادغام کنند، ابومازن از سر کار کنار برود و شخصی مثل فیاض بر سر کار بیاید.

حاجی خاطرنشان کرد: این طرح می‌خواهد همه امکانات و توان نظامی حماس را زیر نظر کشورهای هم پیمان آمریکا در آورد؛ در واقع همه اهدافی که اسرائیل از جنگ دارد، در قالب این طرح خائنانه گنجانده شده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: رئیس جمهور مصر هم تمایلی به اجرای این طرح ندارد چون بخشی از آوارگان فلسطینی به داخل مصر رانده می‌شوند که می‌توانند با اخوان المسلمین معارض حاکمیت کنونی این کشور، هم پیمان شوند.

سرگردانی آمریکا و اروپا در حمایت از نتانیاهو

او با بیان اینکه بایدن تحت فشار لیبرال دموکرات‌ها از نتانیاهو خواسته کابینه افراطی خود را تغییر دهد گفت: اگر این اتفاق بیفتد، اولین نفری که عوض می‌شود رئیس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است که اعتبار سیاسی نتانیاهو را کاهش می‌دهد و سرانجام به سمت سقوط دولت و انتخابات مجدد سوق می‌یابد.

حاجی افزود: اروپا، آمریکا و اسرائیل در سنگلاخ و سرگردانی سیاسی قرار گرفته‌اند؛ اگر امروز دولت ایالات متحده به پروژه فریب و تسلیم روی آورده و در اروپا هم دوگانگی سیاسی به چشم می‌آید، به خاطر مقاومت محکمی است که مردم غزه داشته و آن را ادامه داده‌اند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: به نظرم این وضعیت منجر به توقف موقت و دوباره جنگ خواهد شد البته حماس شرایط غرب را نمی‌پذیرد.

او بیان کرد: باید دید صهیونیست‌ها و حماس هر یک از آتش‌بس به دنبال چه هستند؛ هدف مقاومت، باز شدن گذرگاه‌ها و کمک‌رسانی به مردم غزه است و استراژی صلح حماس این است که نظام حقوقی جهانی، متوجه جنایات صهیونیست‌ها شده و مقامات اسرائیل را پای میز محاکمه بکشانند.

 

حاجی گفت: سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری نمی‌توانند تا ابد در مورد جنایات رژیم صهیونیستی ساکت بمانند بنابراین اگر بعد از آتش‌بس احتمالی بعدی، دوباره جنگ شروع شود، اسرائیل در چرخه‌ای قرار می‌گیرد که به ضررش خواهد بود.

پیش‌بینی متفاوت بازرس سابق سازمان ملل در مورد جنگ غزه

در این برنامه همچنین ارتباط زنده‌ تصویری با ایکات ریتر - بازرس سابق سازمان ملل در ارتباط زنده با شبکه افق – برقرار شد؛ او در گفت‌وگو با سید حسن حسینی اظهار کرد: امروز مقامات صهیونیست می‌بینند که در سطح جهانی منزوی شده‌اند و اگر حمایت آمریکا نبود، آنها کاملا تنها بودند.

ریتر تصریح کرد: جامعه بین‌المللی نسبت به وضعیت فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها آگاه شده و آنچه امروز می‌بینیم، با هفتم اکتبر بسیار متفاوت است.

به گفته او، آمریکا نمی‌تواند همواره منزوی بماند، دولت این کشور در نهایت موضع خود را تغییر می‌دهد و به اسرائیل فشار می‌آورد تا نسل‌کشی علیه مردم فلسطین را متوقف کند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها