مشاهده خبر

پنج شنبه 9 آذر 1402

پلن B آمریکا برای بعد از جنگ در غزه

یک کارشناس اقتصادی در برنامه به افق فلسطین، به تبیین نقشه‌های آمریکا برای آینده غرب آسیا بعد از جنگ غزه پرداخت.

0

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، چهارشنبه شب هشتم آذرماه با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، علیرضا صادقی و مجید شاکری روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

در بخش نخست، حجت‌الاسلام مصباحی مقدم (عضو مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصحلت نظام) در گفت‌وگو با سید حسین حسینی مجری برنامه به گفته‌های یکی از کارشناسان غربی اشاره و ابراز کرد: او عنوان کرده بود وقتی ناوگان آمریکا را در منطقه دیدم، فکر کردم قرار است با چین یا روسیه جنگ شود، نه اینکه این همه امکانات برای مقابله با یک گروه مبارز مردمی که سلاح خاصی هم در اختیار ندارد.

وی افزود: طوفان الاقصی و جنگ غزه، دست رژیم صهیونیستی و حامیانش را رو کرد و نشان داد که آنها از انسانیت هیچ بویی نبرده و تمام ساختارهای حقوق بشری آنها تصنعی است یا اینکه بشر مد نظر آنها افرادی غیر از مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و لبنان هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر نگاه ما صرفا اقتصادی و مادی باشد، ممکن است بگوییم طوفان الاقصی به این همه ویرانی و هزینه نمی‌ارزید خاطرنشان کرد: حقیقت این است که اگر به 70 سال تجاوز و اشغال‌گری صهیونیست‌ها بنگریم، می‌بینیم این حمله نیاز بود.

به گفته او، آنچه امروز در غزه می‌بینیم، در گذشته هم بر مردم فلسطین روا داشته شده منتها طی هفتاد سال

مصباحی مقدم عنوان کرد: برخی زمامداران کشورهای اسلامی، عملکرد منافقانه‌ای دارند؛ به ظاهر طرفدار مردم غزه هستند و در پنهان، کشتی کشتی کالا برای اسرائیل می‌فرستند و جالب اینکه سخنان ظاهری آنها هم برای رژیم صهیونیستی اهمیتی ندارد. در همین شرایط، پروازهای برخی کشورهای اسلامی در فرودگاه بن گورین فرود می‌آید.

وی ادامه داد: تصور نمی‌کنم اسرائیل به سلاح‌های ترکیه نیازی داشته باشد چون آمریکا همه نوع سلاح و اطلاعات امنیتی را در اختیارشان گذاشته ولی اگر این خبر درست باشد، فاجعه است.

مصباحی مقدم افزود: آقای اردوغان ظاهرا مدعی خلافت عثمانی هم هست، فلسطین یک قطعه از امپراطوری عثمانی بوده، آیا این مسئله با آن ایده بزرگ تضاد ندارد؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یک نمونه سلاح هم توسط کشورهای اسلامی در اختیار حماس و جهاد اسلامی قرار نگرفته است گفت: آنها از الگوی مقاومت در ایران و حزب‌الله لبنان درس گرفته‌اند و خودشان وارد عمل شده‌اند.

وی تصریح کرد: نقشی که جمهوری اسلامی در جنگ غزه داشته، مهمترین و بزرگ‌ترین نقش بوده است؛ البته اسرائیل مایل بود ایران مستقیما وارد جنگ شود و به کشورهای غربی بهانه بدهد ولی هوشمندی رهبری، این بهانه را نداد؛ در عین حال همه می‌دانند بزرگ‌ترین حامی مردم غزه و مقاومت، رهبری و نظام جمهوری اسلامی هستند.

افتخار می‌کنم مادر یک شهید هستم

در بخش دیگری از برنامه، حوراء یاسین (مادر شهید علی عباس ملحم) در ارتباط زنده با «به افق فلسطین» اظهار کرد: هر مادری خوشحال می‌شود که بزرگ شدن و ازدواج فرزندانش را ببیند، ولی خوشنودم که خداوند، پسرم را به عنوان یک شهید انتخاب کرد.

وی افزود: شهادت همسران و فرزندانمان، برای ما امری قابل پیش‌بینی است، چه اینکه پسر من دوره‌های آموزشی را دیده بود، ما فرزندانمان را اینگونه برای مقاومت تربیت می‌کنیم.

این مادر شهید با بیان اینکه 29 روز است که پسرم شهید شده، من به اینکه مادر شهید هستم افتخار می‌کنم و او هم الان پیش اهل بیت(ع) و عشق خود یعنی امام حسین(ع) است گفت: مردم ایران همواره حامی محور مقاومت و آزادی قدس بوده‌اند؛ امیدوارم با رهبری ولی فقیه، به زودی در قدس شریف نماز بخوانیم.

سه دیوار نامرئی ولی متزلزل صهیونیست‌ها

علیرضا صادقی (کارشناس مسائل نظامی)، دیگر مهمان برنامه بود؛ او با اشاره به این حقیقت که مقاومت توانسته است با ترفندهایی که به کار گرفته از سد گنبد آهنین بگذرد که یکی از آنها، عبور از سقف رهگیری سامانه است گفت: سامانه فلاخن داوود از همان مرکز کنترل زمینی و رادارهای گنبد آهنین استفاده می‌کند ولی لانچر و موشک‌هایش تفاوت دارد؛ کاربرد آن هم مقابله با موشک‌های بالستیک و کروز، پهپاد و جنگده‌هاست.

وی افزود: راکت عیاش 250 دو بار توسط مقاومت استفاده شده که فلاخن داوود نتوانست آنها را رهگیری و منهدم کند.

به گفته این کارشناس مسائل نظامی، «پیکان» نام دیگر سامانه دفاعی صهیونیست‌هاست که برای مقابله با موشک‌های بالستیک و در خارج از جو طراحی شده است؛ این سامانه با همکاری آمریکایی‌ها و از دهه 90 میلادی ساخته شد؛ موشک‌هایی که از کلاهک جداشونده استفاده می‌کنند، چالش جدی این سامانه هستند.

وی ادامه داد: موشک‌های هایپرسونیک فتاح یک و دو که توسط ایران ساخته شده، توسط هیچ سامانه دفاعی قابل رهگیری نیستند.

نگاه توامان نظامی و اقتصادی آمریکا به جنگ غزه

در بخش انتهایی، مجید شاکری (کارشناس مسائل اقتصادی) در برنامه حضور یافت؛ او بازسازی غزه را هم نوعی جنگ توصیف کرد و گفت: چون آنچه تاکنون هم رخ داده، بر خلاف خواسته آمریکا، پیروزی برای مقاومت است.

وی افزود: در حال حاضر راه حل کشورهای عربی بیشتر به چشم می‌آید چون آنها می‌توانند با روسیه و پکن هم مذاکره کنند.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، رویکرد جمهوری اسلامی، مسئله انسانی است و کمتر، رویکرد کریدوری به آن داشته‌ایم در حالیکه اگر پیروزی مقاومت در فضای بازسازی تکرار نشود، ممکن است آمریکایی‌ها به شرایطی بهتر برای خود، نسبت به قبل از هفتم اکتبر برسند.

شاکری ادامه داد: ایجاد شهرهای آزاد تجاری و سلاح‌زدایی شده، ترفند آمریکایی‌ها برای پیروزی در دوره بازسازی است و تجربه این مسئله را در اروپا هم داشته است.

وی با بیان اینکه تا وقتی که شرایط قابل کنترل بود، آمریکا مشکلی با تداوم جنگ در غزه نداشت خاطرنشان کرد: ایالات متحده نمی‌تواند از تبعات ناامنی حمل و نقل در دریای سرخ برای کشتی‌های اسرائیلی بگذرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: فردایی که جنگ تمام شود، کشورهای عربی ابزارهای لازم برای مداخله در غزه را دارند، اینکه بتوانند خواسته‌هایشان را در قالب بازسازی و سلاح‌زدایی، به طرف غربی بفروشند.

به گفته او، صلح نظامی، جنگ جدید برای کشورهای عربی است چون آن وقت، سلاح لازم برای جنگیدن را دارند! و هفتم اکتبر، این فرآیند را برای آنها به تعویق انداخته بود.

شاکری خاطرنشان کرد: ما هم باید درک کنیم معنای این جنگ متفاوت از گذشته بوده و برای آمریکا، صرفا مسئله دفاع از رژیم صهیونیستی نیست.

خطر سلاح‌زدایی از مقاومت در دوره بازسازی غزه

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تلاش طرف مقابل این است که اگر نمی‌تواند ضربه ترمیم‌ناپذیری را که خورده از راه نظامی جبران کند، از طریق صلح این کار را انجام دهد گفت: جنگ بعد از صلح در غزه، بر سر توسعه است و این بار، با بازسازی ضاحیه متفاوت است.

وی تصریح کرد: طرف آمریکایی به عنوان رهبر این ارکستر، هر چند از تحولات در عرصه نظامی راضی نیست، ولی از کنترل اقتصادی بعد از تنش استقبال می‌کند.

شاکری گفت: محور مقاومت باید تعریف خود از یک جنگ با اهداف کاملا نظامی - امنیتی را تغییر دهد و اقتصاد منطقه را هم مد نظر قرار دهد؛ ضمن اینکه بداند اهداف خارج از کنترل اقتصادی برای آمریکایی‌ها گزنده‌تر از اهداف نظامی هستند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: محور مقاومت توان بازی در هر دو صحنه را دارد و می‌تواند بانک اهداف اقتصادی را تولید کند ولی این نکته مهم است که در هر صلحی، باید شروط مربوط به دوره بازسازی هم مد نظر باشد و شامل سلاح‌زدایی از حماس نشود.

وی با بیان اینکه اصولا اهداف آمریکا در غرب آسیا، خیلی بیشتر از یک میدان گازی 500 میلیارد دلاری است گفت: آمریکایی‌ها، نیازمند مهار چین هستند هم اینکه باید رقیبی برای خود بتراشند و هم اینکه چینی‌ها از محدوده‌ای که ایالات متحده با ابزارهای اقتصادی مهارشان کنند، گذشته‌اند.

شاکری افزود: اهدافی که آمریکا به آن می‌اندیشد، چند تریلیون دلاری است و یک میدان گازی 500 میلیارد دلاری، در مقابل آن چیزی نیست.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: روابط میان ایران و عربستان یا ایران با امارات، به دوره قبل از هفتم اکتبر بر نمی‌گردد، البته این به معنای ایجاد تنش نیست بلکه باید سطح روابط را به سمت معاملات سنجش‌پذیر متقابل ارتقاء دهیم.

به گفته او، نظام امنیتی جدیدی متناسب با منافع ملی ما به وجود آمده، اما محدود شدن اقتصادمان به خلیج فارس و ناتوانی در ایجاد ارتباط با کشورهای مختلف علیرغم تحریم‌ها مسئله اصلی ماست.

شاکری بیان کرد: باید از راه حل دور زدن تحریم فاصله بگیریم و به مثابه یک دولت رسمی، روابط دو جانبه را در اولویت قرار بدهیم؛ در حال حاضر شرایط برای بهبود اوضاع بهتر از 10 سال قبل است.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها