مشاهده خبر

دو شنبه 6 آذر 1402

آیا جنگ غزه بعد از وقفه انسانی از سر گرفته می‌شود؟

یک تحلیل‌گر مسائل منطقه گفت: اگر وقفه‌ای که در جنگ ایجاد شده پابرجا بماند، می‌توان نام آن را آتش‌بس گذاشت. با توجه به وعده‌ای که رژیم صهیونیستی داد که ما دو ماه دیگر می‌خواهیم بعد از این وقفه بجنگیم، به نظر می‌رسد، اگر وقفه تمدید نشود، بازگشت و از سر گیری این جنگ برای مدت ۱۰ روز در دستور کار قرار بگیرد.

0

برنامه به افق فلسطین، شنبه از شبکه افق پخش شد. در بخش اول این برنامه محمدرضا باقری، خبرنگار ، مهمان برنامه بود.

وی گفت: حزب الله لبنان از شروع طوفان الاقصی و طی روزهای جنگ رژیم صهیونیستی با غزه، بیش از ۷۰ شهید داده است این بدین معناست که در جنوب لبنان هم خبرها زیاد بود و کارهایی انجام شد. رژیم صهیونیستی در  جنگ با غزه برای اینکه از سمت شمال سرزمین‌های اشغالی از حزب الله پاتک نخورد، به جنوب لبنان مدام حمله می‌کرد و حزب الله هم از خود دفاع جانانه کرد و خودش شروع کننده این جنگ نبود.

وی افزود: سید حسن نصرالله همان ابتدا وعده‌ای داد که هر چقدر رژیم صهیونستی از نیروهای ما به را شهادت برساند، ما به میزان آن انتقام می‌گیریم و دو برابرش تلفات خواهد داد؛ وقتی دو خبرنگار کشته شدند هم به سرعت، یکی از مقرهای سربازان رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

باقری ادامه داد: رژیم صهیونیستی واقعا با اطلاع‌رسانی هدفمند و درست از جنوب لبنان به اندازه خود موشک‌های حزب الله می‌ترسد. سانسور کامل خبری از شمال سرزمین‌های اشغالی می‌کند.

در بخش بعدی این برنامه، ابراهیم برناط، شهروند فلسطینی گفت: من پنج بار در زندان‌های رژیم صهیونستی و به عنوان اسیر سیاسی بودم. علاوه بر این توسط تشکیلات خودگردان هم به مدت سه سال زندانی شدم. یک هماهنگی امنیتی بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی وجود دارد و به درخواست رژیم صهیونیستی دستگیر شدم. طی دو دوره در زندان تشکیلات خود گردان بودم، یک بار زمان یاسر عرفات و دو سال هم در زندان اریحا تحت اشراف انگلیس و در زمان ریاست ابومازن.

وی افزود: در دوره یاسر عرفات و ابومازن شرایط خیلی فرق داشت در زندان تشکیلات خودگردان هم شرایط سختی داشتیم، رژیم صهیونیستی هر کس که می‌خواست را می‌توانست دستگیر کند حتی از داخل زندان‌های تشکیلات خودگردان.

وبرناط ادامه داد: اسیر فلسطینی را می‌توان شهید زنده نامید، چون رنج بسیار زیادی در زندان‌های رژیم صهیونیستی می‌کشد. توافق اخیر برای آزادی زندانیان، موفقیت بزرگی برای مقاومت و نتیجه جانفشانی‌های مقاومت مردم فلسطین است. تنها نماینده ما در فلسطین تفنگ و سلاح است و ما جز با این نمی‌توانیم اسرایمان را آزاد کنیم.

سحر دانشور ، برنامه‌ساز تلویزیون مهمان دیگر برنامه بود.

وی گفت: یک رژیم غاصب آمده و مردم یک سرزمین را از خانه‌شان بیرون کرده و می‌خواهد جای آن‌ها را بگیرد؛ دعوا دعوای خانه‌است اما همواره در قرائت‌هایی که سال‌های اخیر درباره فلسطین داشتیم، همین نقطه مرکزی که بنیادی‌ترین نقطه است را نادیده‌ گرفتیم. بنابراین اینجاست که روایت زنانه از مقاومت در فلسطین، بهتر می‌تواند این موضوع را نشان بدهد.

دانشور افزود: زنان فلسطینی می‌گویند مقاومت و مبارزه، بخشی از زندگی ما نیست، زندگی ماست، فهم آن‌ها این نیست که من دارم به بقای آن کمک می‌کنم در واقع من این هستم! و اگر رسانه و راوی ماجرا هستیم، حتی اگر می‌خواهیم حرف سیاسی بزنیم، باید آنها را همانطور که هستند نشان بدهیم، اساسا سیاست آنجا چه در نقطه خلقش و چه در نقطه توقفش، در دل زندگیست که معنا پیدا می‌کند. و اینجاست که می‌بینیم که این زنها به معنای دقیق کلمه سیاست را خلق می‌کنند.

این برنامه‌ساز تلویزیونی ادامه داد: ماندن خود مقاومت و مقاومت خود زندگیست و نشان دادن آن، خود واقعیت است.

در بخشی از برنامه به افق فلسطین هاشمیه متقیان، مدال‌آور المپیک مهمان برنامه بود.

وی گفت: من و دوستانم حین رفتن به مسابقات هوانگژو، با دیدن تصاویر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تصمیم داشتیم هر مدالی گرفتیم به مردم غزه تقدیم کنیم، بچه‌ها واقعا دلی این کار را انجام دادند و برای همدردی با مردم فلسطین و غزه می‌خواستند این کار را انجام دهند.

در بخش دیگر از این برنامه منصور براتی، تحلیل‌گر مسائل منطقه مهمان برنامه به افق فلسطین بود.

وی گفت: تحولات سیاسیی در هر دو طرف و در کشورهای مختلف اطراف این جنگ که اتفاق می‌افتد، کمتر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. قبل از ۷ اکتبر که جنگ آغاز شد، در رژیم صهیونیستی، ۳۹ هفته اعتراضات علیه اصلاحات دیوان عالی بود.

این اعترضات تاثیرات زیادی روی فضای داخلی و روی جامعه رژیم صهیونیستی داشت و اختلافات داخلی را تشدید کرد‌. دو اتفاق در نتیجه این ۳۹ هفته افتاد، اساسا اختلافات از بدنه جامعه خارج شد و به بدنه دولت و ارتش کشیده شد، و حتی دستگاه‌های امنیتی هم دچار دو دستگی شدند و گفته شده برخی اعضای موساد، در اعتراضات شرکت داشتند.

وی افزود: در نتیجه این اعتراضات، دستگاه‌های امنیتی از تهدیدات خارجی دچار غفلت شدند و دو دستگی در درون سازمان‌ها و ساختارهای رسمی باعث شد آن آمادگی همیشگی که از آن نام می‌برند، در روز هفتم اکتبر، خبری نباشد.

براتی گفت: شکست ۷ اکتبر دو وجه دارد، پیش‌بینی حمله حماس و نکته دوم در تقابل با آن حمله است. رژیم صهیونیستی در این دو شکست خوردند و به همین دلیل از این تحت عنوان شکست ۷ اکتبر یاد می‌کنند، بر همین اساس به نظر می‌رسد، بعد از 48 روز جنگ در غزه، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند حزب لیکود و حاکم در رژیم صهیونیستی، نیمی از کرسی‌های پارلمان را از دست داده و در مقابل حزب رقیب به همین تناسب افزایش کرسی خواهد داشت.

تحلیل‌گر مسائل منطقه گفت: اگر وقفه‌ای که در جنگ ایجاد شده پابرجا بماند، می‌توان نام آن را آتش‌بس گذاشت. با توجه به وعده‌ای که رژیم صهیونیستی داد که ما دو ماه دیگر می‌خواهیم بعد از این وقفه بجنگیم، به نظر می‌رسد، اگر وقفه تمدید نشود، بازگشت و از سر گیری این جنگ برای مدت ۱۰ روز در دستور کار قرار بگیرد.

وی درباره دستاوردهای رژیم صهیونیستی از جنگ غزه گفت: مساله اصلی که عنوان که رژیم صهیونیستی عنوان کرد، از بین بردن حماس بود که به آن دست نیافتند، مساله دوم پاکسازی مناطقی که فلسطینی‌ها در آن نفوذ کردند که انجام شد. مساله دیگر اینکه موشک‌های حماس شهرک‌های صهیونیستی را مورد هدف نگیرد که البته کاملا به هدف نرسیدند. یک منطقه عملیانی در منطقه شمال نوار غزه مشخص کردند، تقریبا ۳۰ درصد محدوده عملیاتی را توانستند تصرف کنند، ولی کاملا انجام نشد. یکی دیگر از اهدافشان تشدید حملات و افزایش تعداد شهدای فلسطینی‌ بود، که بی‌محابا آن را انجام می‌دهند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها