در این گفتوگو ابتدا دکتر مهدی جمشیدی (عضو هیات علمی دانشگاه) با بیان اینکه لایحه حجاب و عفاف در صورتی که هست، یک باتلاق برای حجاب به شمار میرود اظهار کرد: چون از جنبههایی فرصت و مجال قانونی برای اعمال خلاف حجاب و عفاف فراهم کرده است.
وی افزود: نمیگویم قصد نویسندگان لایحه این بوده، ولی نتیجه همین شده که گفتم، و تعجب میکنم از اینکه لایحه، از دولت و قوه قضائیه هم گذشته است، انتظار ما بیش از اینها بود.
به گفته او، تحلیل اشتباه از اتفاقات 1401 موجب نوشتن لایحه عفاف و حجاب شده است!
جمشیدی در توضیح این گفته خود خاطرنشان کرد: متن لایحه حجاب و عفاف، نوعی عقبنشینی است زیرا احساس میکنیم نویسندگان لایحه عقیده دارند اگر به چیزی فراتر از این فکر کنیم، موجب دو قطبی و آشوب خواهد شد که البته این اندیشه به خاطر تحلیل اشتباه از اغتشاشات 1401 است.
وی افزود: برخی به دنبال تفکیک میان حجاب و عفاف هستند در حالیکه حجاب، لایه بیرونی برای محافظت از عفاف است و فلسفه حکم شرعی آن هم همین است.
چپیهای مذهبی اوایل انقلاب تندروهای مسئله حجاب بودند
این استاد دانشگاه در ادامه به مناظرههای انتخاباتی 1392 اشاره و ابراز کرد: آقای روحانی، یک مسئله شرعی و دینی مثل حجاب را دستمایه فعالیت انتخاباتی خود کرد و در مناظرهها گفت رقبای من میخواهند در خیابانها دیوار بکشند!
وی بیان کرد: تکه تکه جلو آمدند و طی 10 سال، این روند را تشدید کردند، در واقع یک بسته فرهنگی داشتند و در نهایت به اتفاقات سال گذشته رسیدند؛ در دنیای روایتها، نماد حجاب را زدند یعنی زدن تمام حیثیت و اعتبار یک فرهنگ
به گفته او، جمهوری اسلامی در زمینه حجاب تنگ نظری به خرج نداده و در زمینه حجاب، سهلگیری کرده ولی همین چپیهای مذهبی، اوایل انقلاب تندروی میکردند.
کشف حجاب؛ رعایت نکردن هنجار اجتماعی یا حرام شرعی و سیاسی؟
جمشیدی تصریح کرد: در لایحه حجاب و عفاف بحث از هنجار اجتماعی است در حالیکه رهبر معظم انقلاب، کشف حجاب را حرام سیاسی و شرعی دانستهاند.
تقلیل حجاب به یک هدبند باریک!
این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: در لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف، حتی یک هدبند نوارمانند، حجاب محسوب میشود و مسیر را برای بی حجابی باز میکند.
او خاطرنشان کرد: در این لایحه، نیروی انتظامی به صورت کلی از عرصه رانده شده و به اپراتور و تهیهکننده عکس تقلیل داده شده و اسمش را هم گذاشتهاند هوشمندسازی، صحنه را خالی کردن که اسمش هوشمندسازی نیست!
لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف حتی در اسم هم کارآمد نیست!
دکتر مهدی حاجی ملاعلی هم در این گفتوگو با اشاره به عنوان لایحه که حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب است گفت: حمایت فقط نباید سلبی باشد باید ایجابی هم باشد ولی این اسم هم با مسمی نیست زیرا باید قوانینی وضع شوند که مجموعه تولیدات و محصولات حوزه عفاف و حجاب را مورد حمایت قرار دهد ولی خبری از اینها در لایحه نیست.
وی افزود: جایی ضربه خوردیم که با شل حجابی کنار آمدیم! اگر در قانوننویسی برای حمایت از حجاب و عفاف شتابزده باشیم، قطعا با مشکل مواجه میشویم.
حاجی ملا علی خاطرنشان کرد: در لایحه حجاب و عفاف، فقط برای کشف حجاب و عریانی مجازاتهایی در نظر گرفته شده و حجاب اسلامی مورد توجه نیست.
نبودن لایحه حجاب و عفاف از بودنش بهتر است!
این حقوقدان تصریح کرد: در دکترین حریم شخصی بعضی کشورهای غربی آمده که حتی اگر حیاط یا بالکن خانه، در دید جامعه باشد، دیگر حریم خصوصی محسوب نمیشود، کسانی که دوست دارند مثل بعضی کشورها باشند و مثل آنها لباس بپوشند، بهتر است اینها را هم بدانند.
به گفته او، نبودن این لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف، بسیار بهتر از بودن آن است.