مشاهده خبر

جمعه 10 آذر 1402

وقتی کالای فاخر ایرانی متولی ندارد

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش‌ دستبافت کشور گفت: در حق بزرگترین کالای فاخر ایران ظلم شده هیچ حمایتی از این کالا وجود ندارد و متاسفانه فرش دستباف ایران متولی ندارد.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز چهارشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب ۲۴ ساعت گذشته به این خبرها اشاره شد: استفاده از ۸۰ محصول تولیدی پارک فناوری اطلاعات در بازارهای داخلی و خارجی، اشتغال ۴۰۰۰ نفری با لایروبی اسکله صیادی چابهار، ظرفیت نیروگاه‌های کشور از مرز ۹۲ هزار مگاوات عبور کرد، ویزیت رایگان ۵۵۵ نفر از ساکنان مناطق محروم شوش، ساخت و تعمیر ۱۶ واحد مسکونی برای محرومان توسط بسیجیان تایباد.

در بخش میز فرهنگ و هنر این برنامه نیز به همایش زیتون سرخ و با حضور حسین زکریایی عزیزی، دبیر همایش زیتون سرخ پرداخته شد.

وی گفت: بالاترین بحران‌ها برای خبرنگاران جنگ است و کسی که میخواهد وارد خبرنگاری و تهیه گزارش در منطقه جنگی شود، میداند که خطر در کمین اوست. در قوانین بین الملل، خبرنگار مصونیت دارد اما با همه این اوصاف خبرنگاری بدون قید و خبرنگاری در جنگ یک مجاهدت است.

وی افزود: خبرنگاری مشکلات عدیدی دارد،نکته‌ای که وجود دارد این است که خبرنگار جنگ اسلحه‌ای جز دوربین، میکروفون و قلم و کاغذ ندارند و چگونه باید از خودش دفاع کند.

عزیزی ادامه داد: در جنگ‌هایی که در سال‌های گذشته در این منطقه اتفاق افتاد چه در عراق، سوریه، افغانستان، غزه و حتی خیلی قبل‌تر در بوسنی و هرزگوین، دیدیم که هیچکدام از قوانین بین‌المللی اجرا نشد.

دبیر همایش زیتون سرخ گفت: زیتون سرخ بزرگداشت ۶۲ شهید خبرنگار غزه است. در خلال این این بزرگداشت، از خبرنگاران جبهه ایران هم تجلیل شد و در خلال این همایش نقض قوانین بین المللی خبرنگاران را فریاد زدیم.

در بخش میز سیاسی و اقتصادی برنامه به موضوع مشکلات قالیبافان دست‌دوز و با حضور عبدالله بهرامی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش‌ دستبافت کشور به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: فرش‌های دستباف از متری ۵ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان در بازار کشور عرضه می‌شود، ۳۰ درصد هر فرش تولید شده مواد اولیه و حدود ۷۰ درصد آن ارزش افزوده است. اگر قالیبافی برای خود کار کند کل ۷۰ درصد برای اوست اگر کارگر یک کارگاه باشد و کارفرما داشته باشد، مشکلات عدیدی دارد. در چند استان کشور شورای مزد وجود دارد، که هم نماینده وزارت سمت، اتحادیه‌ها و نماینده قشر قالیبافان در آن حضور دارند و تقریبا در این چند استان حق و حقوق کارگر بافنده رعایت می‌شود.

وی افزود: کارگر حدودا ۲۰ درصد از کل ۷۰ درصد را دستمزد می‌گیرد، مثلا یک فرش ۱۵ میلیون حدود ۳ میلیون آن دستمزد بافنده است البته در شرایط خوب و این حقوق برای حداقل ۲ ماه، است. در اکثر کارگاه‌های متمرکز و بدون نظارت، کارگران بافنده  بیمه نمیشوند و از حداقل حمایت‌های این شغل برخوردار نیستند. طراحان بزرگ کشور، دارکش‌ها، رنگ‌رنزها و مرمت‌ کارها بدلیل عدم حمایت، به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند و با آغوش باز از آنها استقبال می‌شود.

بهرامی خاطرنشان کرد: در حق بزرگترین کالای فاخر ایران ظلم شده هیچ حمایتی از این کالا وجود ندارد و متاسفانه فرش دستباف ایران متولی ندارد.

کشور ازبکستان برای صنعت کوچک، مثل ابریشم، وزارت ابریشم ایجاد کرد. ما بزرگترین تولید کننده ابریشم در دو دهه اخیر بودیم، بزرگترین تولید کننده پشم دنیا در حال حاصر هستیم اما فرآوری نمی‌شود، بزرگترین تولیدکننده فرش دستباف جهان بودیم با حداقل سالانه ۶ میلیون مترمربع حالا این عدد به ۲ میلیون مترمربع رسیده است. ۲ میلیون بافنده داشتیم ، امروز فقط ۷۰۰ هزار نفر بافنده در کشور داریم. تحریم فقط ۲۰ درصد از صادرات فرش ما را از بین برد، ولی بانک مرکزی در سال ۹۷ عامل اصلی از بین رفتن فرش کشور شد.

مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت سمت مهمان تلفنی این بخش بود.

وی گفت: برنامه‌ای کامل برای تولید و توزیع آماده کردیم، مشکل اصلی در تولید، بحث مواد اولیه است که باید وارد کشور شود‌. توانستیم برای مواد اولیه تسهیلاتی ایجاد کنیم. همچنین اعتباراتی در این خصوص در بودجه اختصاص دادیم. اعتباراتی برای مراکز حاکمیتی ایجاد شد مثل کمیته امداد و ...  اقدامات خوبی را در این حوزه شروع کردیم.

در مساله توزیع، اقداماتی انجام دادیم، مثلا سامانه صدور شناسنامه فرش ایجاد کردیم، مشخصات فنی و قیمت عادلانه در آاین سامانه قید می‌شود تا هم مردم بتوانند با قیمت عادلانه فرش دستباف بخرند، هم سود بیشتری برای بافنده داشته باشد. تا امروز طرح صدور شناسنامه در تمامی استان‌ها در حال انجام است، نماینده‌هایمان را در استان‌ها مستقر کردیم. اولین حسن این اقدام این است که بافنده فرش رسمیت پیدا می‌کند. مردم بدانند صاحب این اثر هنری کیست و همچنین این قابلیت برای ضمانت  پیدا می‌کند.

وی افزود: در تمام استان‌ها نماینده فرش مستقر کردیم، مجددا الزام راه‌اندازی شورای مزد را با استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد. یک خبر خوب اینکه برای تسهیل در امر صادرات، ابزارهای مختلفی به صورت رسمی و غیر رسمی آماده کردیم تا صادر کنندگان فرش به رانتی بتوانند وارد بازار بین‌المللی شوند.

بهرامی گفت: برای مشکل بیمه خوشبختانه نقیصه را تا حدودی توسط بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر رفع کردیم، ایم بیمه همکاری کامل داشتند تا کسانی که به هر دلیلی بیمه‌شان قطع شده، می توانند از بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر استفاده کنند و حداقل مشمول مستمری و بازنشستگی بشوند و سابقه‌شان منتقل شود. برای کل بافنده‌های شهری چه روستایی، همه بدون استثنا میتوانند از این بیمه بهره‌مند شوند فقط در صورتی که کارت قالیبافی یا مدرک فنی‌حرفه‌ای  داشته باشند.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها