مشاهده خبر

چهار شنبه 10 آبان 1402

تمهید دولت سیزدهم برای اشتغالزایی عادلانه

معاون وزیر کار گفت: توزیع اشتغال و توزیع پیشرفت‌های اقتصادی در کشور متوازن نیست و این مساله به دلیل عملکرد 40 ساله در دولت‌های مختلف بوده است به همین دلیل در دولت سیزدهم برای اولین بار در حوزه بازار کار ویژه استان‌های محروم و مرزی تمهیدی اندیشیدیم که پیش از پایان سال، محابسه می کنیم که هر استان برای اینکه یک نرخ بیکاری معقول در سال آینده داشته باشد چه مقدار شغل نیاز دارد.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز سه‌شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب کشور در 24 ساعت گذشته به خبرهای امیدبخش اختصاص داشت که از جمله آن می‌توان به این خبرها اشاره کرد: افزایش سقف وام مشاغل خانگی تا 4 میلیارد تومان، افزایش 90 برابری صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی، اتصال ریلی کردستان به شبکه سراسری بعد از 18 سال.

در بخش میز فرهنگ و هنر به موضوع پوستر «بازگشت حنظله»، با حضور محمدصادق شیخ‌رضایی، ایده‌پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر پرداخته شد.

وی گفت: نمادهای بی‌شماری مثل پرچم، عناصر جغرافیای،بخشی از نمادها از جنس ساخت اجتماعی و شهری مثل چفیه که هویت  فلسطینی‌ها را تشکیل می‌دهد یا خانه، و یا کلید منازل فلسطینی که در سال 1948 از آنجا آواره شدند همچنان دست مردم فلسطین به عنوان نماد خانه‌هایشان باقی مانده است. بخشی از نمادها مربوط به بحث جغرافیای کشور و صنعت کشاورزی است مثلا میوه کاکتوس و خود کاکتوس در آن کشور هویت دارد. یکی از نمادهایی که الان جزو نمادهای پرتکرار فلسطین است میوه هندوانه است. هندوانه به واسطه رنگ‌هایی که دارد همان هویت گرافیکی رنگ پرچم فلسطین را نمایش می‌دهد.

شیخ‌رضایی گفت: در دوره‌ای که رسانه‌ها مکتوب بوده، ناجی العلی در رسانه‌های مکتوب خیلی فعال بوده است و گفته می‌شود قریب به 40 هزار اثر دارد و من با دردسرهای دسترسی به منابع مکتوب ، بیش از هزار اثر از این هنرمند را پیدا کردم که حدود نیمی از آنها اثر برتر است. ناجی العلی برای خیلی از مضامین، نمادهای مختلفی ایحاد می کند تا برای مخاطب مشخص باشد که درباره فلسطین است، یکی از این نمادها حنظله است. نماد پسربچه ای است که لباس های مندرسی به تن دارد، پوشش نامیزان دارد برای مخاطبان مختلف و عمدتا پشت به مخاطب و پشت و دوربین است.

بخشی از آن توانمندی هرمندانه است که بتواند مضامین خیلی پیچیده را با زبان اختصار بگوید و مسائل را نمادها بیشمار است و حداقل 30 نماد دارد که با این‌ها مضامین جدید طرح می‌کند. خودش هنرمند هم هویت تاریخی دارد.

این تصویرگر گفت: کارگاهی به عنوان قدس الامه جوانان جهان اسلام و عرب حضور داشتن و من به عنوان استاد آن کارگاه بودم و در طی کارگاه از من خواسته شد که دست به قلم بگیرم و برای تشویق جوانان شروع به طراحی بکنم که در این طرح من از نماد حنظله به عنوان نماد خیلی معروفی که همه مردم با آن آشنا هستند استفاده کردم. و این داستان پوستر «بازگشت حنظله» بود.

در بخش بعدی این برنامه به موضوع بررسی میزان اشتغالزایی در کشور، با حضور محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: وقتی در معاونت کارآفرینی و اشتغال درباره کار صحبت میکنیم مطلقا هیچ ارتباطی با استخدام های دولتی ندارد بلکه سیاست گذاری برای تسهیل و ایجاد بازار کار در بخش خصوصی است. بنابراین آنچه که در بازار کار دارد اتفاق می افتد و آمارها و ارقام که اعلام می‌شود، نشان از فعال شدن بخش خصوصی در بازار کار دارد.

کریمی گفت: براساس آمار مرکز آمار ایران، از تابستان 1401 تا تابستان 1402، نرخ بیکاری 1 درصد نسبت به سال آماری گذشته، کاهش داشته است. خالص اشتغالی ایجادی 907 هزار فرصت شغلی یا شغل جدید، نرخ بیکاری کاهش پیداکرده و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش داشته است. نرخ بیکاری جوانان 2.9 درصد کاهش و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان 1.2 درصد کاهش، اشتغال ناقص یا اشتغال پاره وقت، 1.3 درصد کاهش و سهم اشتغال فارغ التحصیلان 0.3 درصد افزایش داشته است همچنین اشتغال تمام وقت، 31درصد افزایش داشتته و نرخ مشارکت اقتصادی زنان 0.9 درصد افزایش و نرخ بیکاری زنان هم 1.8 درصد کاهش و اشتغال زنان 1 درصد افزایش داشته است.

این آمارها نشان می دهد که باراز به سمت رونق در حرکت کرده است. در حوزه های اشتغالی ،بخش خدمات 482 هزار فر به صورت خالص، در بخش  صنعت 6 درصد بوده و مابقی سهم دیگر بخش ها بوده است . 529 هزار مربوط به مردان 387 هزار ایجاد فرصت شغلی جدید برای زنان بوده است.

وی گفت: تفاوت اساسی ساختار اقتصادی کشورهای دیگر با ساختار اقتصادی در کشور ما این است که اقتصادمان منطبق بر کارخانه های بزرگ و زنجیره های بزرگ نیست. و این مساله اصلا به این معنا نیست که مطلوب نیست ، تقریبا 80 درصد از ایجاد اشتغالی ما در کسب و کارهای خرد است، ساختار اقتصادی غرب منطبق بر کاپیتالیست که سرمایه گزاری است مسلتزم این است که همه مردم را به مثابه یک ابزار در کارخانه های بزرگ قرار بگیرند و عملا به عنوان یک ابزار هستند نه مولد.

کریمی خاطرنشان کرد: توزیع اشتغال و توزیع پیشرفت های اقتصادی در کشور ما متوازن نیست و این مساله به دلیل یک عملکرد 40 ساله در دولت های مختلف ما بوده است. ما در دولت سیزدهم برای اولین بار در حوزه بازار کار ویژه استان‌های محروم و مرزی تمهیدی اندیشیدیم که پیش از پایان سال،  محابسه می کنیم که هر استانی برای اینکه یک نرخ بیکاری معقول در سال آینده داشته باشد چه مقدار شغل باید ایجاد شود تا توازن حوزه بازار کار انجام شود.

وی افزود: اصلی ترین چالش بازار کار در حال حاضر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان است. یک کمیته برای هم افزایی تمام دستگاه های دولت تحت عنوان اشتغال فارغ التحصیلان شکل گرفته است. در طی این مدت دو اتفاق خیلی خوب افتاده است، سازمان فنی حرفه ای در داخل دانشگاه ها مراکز فنی و حرفه ای ایجاد می کند که دانشجو در کنار تحصیل مهارت مورد نظر بازار کار یاد بگیرد. دوم اینکه بسیاری از رشته ها و سرفصل های درسی که بازار کار ندارند توسط وزارت علوم حذف شده است و بورس تحصیلی بخش خصوصی را در خیلی از استان ها فعال کردیم.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها