برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز دوشنبه از شبکه افق پخش شد.
بخش خبرهای خوب کشور در 24 ساعت گذشته به خبرهای امیدبخش اختصاص داشت که از جمله آن میتوان به این موضوعات اشاره کرد: افزایش پنج برابری تولید ریل در ذوب آهن اصفهان، تولید شبیهساز رانندگی با خودروهای سنگین توسط یک شرکت دانشبنیان، اتصال 64 روستای سیروان به شبکه گازرسانی و واکسیناسیون رایگان 204 میلیون دام در استان سمنان.
در بخش میز فرهنگ و هنر به موضوع فرهنگ مقاومت مردم فلسطین، با حضور حجت الاسلام محمدرضا اسحاقی، مدیر موسسه رسول السلام(ص) پرداخته شد.
وی گفت: این موسسه از سال 1396 بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنانی گفتند باید یک تمدن نوین اسلامی ایجاد شود، تشکیل شد. ازپژوهشهایی که در موسسه صورت میگیرد، سیاستهایی استخراج میشود که اگر قرار شد یک تقسیم کاری با کشورهای دیگر برای خلق این تمدن نوین اسلامی صورت بگیرد، وظایف هر کشور مشخص باشد. ما در ایران یک بخشی از این کار را انجام میهیم و کشورهای دیگر باید هر کدام به اقتضای خودشان آوردهای برای تمدن نوین اسلام داشته باشند.
اسحاقی افزود: یکی از اولویتهایی که در این موسسه داریم، ایجاد شبکه نخبگانی ار کشورهای مختلف است که این سخن رهبری برای آنها دغدغه ایجاد کرده و آنها را مشتاق کرده است. این نخبگان کنشگر به حلقه هایی تبدیل می شوند که مرم کشور خودشان را همراه و همسو کنند.
مدیر موسسه رسول السلام خاطرنشان کرد: علیرغم شایعه ها، سمپراکنیها و نکات حاشیهای که درباره حماس، این گروه جهادی و مقاومت و این مردم شنیدیم اما اتفاقی که رقم خورد زمینه شکلگیری، نظم نوین جهانی شده است و هیمنه استکبار و رژیم اشغالگر صهیونیستی را شکسته و به تعبیر رهبر معظم انقلاب ضربهی ترمیم ناپذیری بر پیکره صهیونیسم نشست.
در بخش بعدی این برنامه به موضوع آلودگی هوا با حضور سید محمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.
وی گفت: دنیا به سمت استفاده از خودروهای برقی و حمل ونقل برقی می رود. ما برای شروع می توانیم از مقیاس کوچک شروع کنیم. یک جایی باید این سد برقی سازی شکسته شود. بالغ بر 10 سال است که موضوع برقی سازی در سطح کشور و هم در سطح کلانشهرها مطرح شده است اما هیچ نتیجه عملیاتی و ملموسی نداشته است.
به گفته او، برنامهای که در شهرداری تهران بابت توسعه حمل و نقل تهران برنامه ریزی شده است، عبارت است از واردات 1000 دستگاه اتوبوس برقی، 50 هزار دستگاه تاکسی برقی و 400 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی. ما باید در طی مدت 3 سال به ارقامی که ذکر کردیم برسیم. در این صورت در ناوگان اتوبوسی شاهد 88 درصد کاهش ذرات معلق، در ناوگان تاکسی 80 درصد کاهش آلاینده های گازی و در ناوگان موتورسیکلت شاهد کاهش 70 درصد هم در سطح آلاینده های گازی و هم ذرات معلق خواهیم بود.
میرزایی قمی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از منظر آلودگی هوا به مساله برقی سازی یا نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نگاه کنیم، باید بگویم قطع به یقین تاثیر برقی سازی در کاهش آلودگی هوا از نوسازی ناوگان بسیار بیشتر است. چون یک خودرو تمام الکتریکی، آلایندگی صفر دارد یعنی هیچگونه آلودگی ایجاد نمیکند درست است که سخت تر است و زمان بر، اما بسیار موثرتر خواهد بود. در حال حاضر زیرساخت های برقی سازی در سطح شهر تهران شکل گرفته است.
وی درباره علتیابی عدم استقبال از موتورسیکلتهای برقی گفت: بعد از بررسی برنامههای پیشین متوجه شدیم چند مساله وجود دارد که مانع استفاده از موتورسیکلت برقی میشود، نخست اینکه قیمت تمام شده موتورسیکلت های برقی نسبت به بنزینی نزدیک به 2 الی دو و نیم برابر گران تر است، باتری این موتور سیکلتها سه سال بیشتر دوام ندارد، تمام شدن سریع شارژ باتری، مدت زمان زیاد شارژ باتری و ... هم از دیگر مشکلات هستند.
او افزود: ما برای حل این مشکلات راه حلی ایجاد کردیم به این شکل که شخص فقط بدنه موتورسیکلت را خریداری می کند و مالک باتری آن نیست. طرح سواپ این است که بخشی که می خواهد شبکه باتری را ایجاد کند خودش هم ایستگاه های شارژ را بزند. ایستگاه شارژ مثل پمپ بنزین نیست بلکه یک استند شارژ است و به این ترتیب، مشکل شارژ باتری هم حل میشود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در تهران به دنبال پیاده سازی طرح سواپ هستیم، و اولین مدلی که انجام شد، شهرداری تهران توافقنامه ای با شرکت ملی پست در خصوص برقی سازی کل ناوگان پست در شهر تهران منعقد کرد. مدت زمانی که برای پیاده سازی طرح سواپ مد نظر قرار داریم حدود 3 سال است؛ این طرح را در واقع برای موتورسیکلت های کار مدنظر قرار داده ایم و طرح غیر سواپ برای استفادههای شخصی.
وی افزود: براساس برآوردهایی که کردیم برق مصرفی ناوگان تاکسی و موتورسیکلت در روز حدود 560 مگاوات خواهد در حالیکه برقی مصرفی روزانه شهر تهران حدود 5600 مگاوات است، یعنی 1 درصد کل برق مصرفی تهران باید تولید شود. بنابراین مشکل تامین برق و تعرفه برق باید توسط وزارت نیرو حل و فصل شده و راهکاری برای آن اندیشیده شود.