مشاهده خبر

جمعه 4 خرداد 1403

مردان دیپلماسی و میدان

ویژه برنامه تلویزیونی «جهان آرا» با موضوع مرد دیپلماسی و میدان (پاسداشتِ یادِ وزیرِ امورِ خارجهِ شهید حسین امیرعبداللهیان)، پنجشنبه شب سوم خردادماه روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، محمدرضا باقری مجری جهان آرا به گفت‌وگو با منوچهر متکی - نماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق امور خارجه – نشست.

رئیسی بی قرار خدمت و بود و فکر می‌کرد همیشه دیر شده است

او اظهار کرد: از دوره مجلس اول با رئیسی آشنا بودم، او همیشه بی قرار خدمت بود و همواره فکر می‌کرد برای انجام کارها دیر شده است.

تغییر برخی وزرای رئیسی به خاطر شتاب حرکت دولت او بود

متکی با بیان اینکه تعدادی از وزرای رئیسی از قطار دولت پیاده شدند عنوان کرد: این نشان می‌دهد حرکتی که او شروع کرده نیازمند آدم‌های خاص‌تری است.

برای رئیسی شرط نگذاشته بودیم

این نماینده مجلس گفت: هنگامی که از رئیسی دعوت به حضور در انتخابات ریاست جمهوری کردیم، نه ما شرطی گذاشتیم نه او چنین روحیه‌ای داشت که شرطی را قبول کند. شب بعد از ثبت نام، هم جبهه پایداری و هم شورای ائتلاف در حمایت از او بیانیه‌ای صادر کردند، دو روز بعد حداد عادل به من زنگ زد و گفت نامزد ما و شما یکی شده است.

با روی کار آمدن رئیسی تغییرات بزرگی در کشور رخ داد

او ادامه داد: به برخی جهت‌گیری‌ها در دولت‌های قبلی اعتراض داشتیم ولی با روی کار آمدن رئیسی، تغییر ریل‌گذاری مشهود بود؛ مثلا به محض روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش برای تولید و واردات واکسن را دیدیم همچنین تصویب پیوستن ایران به پیمان شانگهای تنها چهار ماه بعد از استقرار دولت رئیسی، نشان‌دهنده توجه همزمان به میدان و دیپلماسی بود، چیزی که تا آن موقع برخی به تضاد آنها ایمان داشتند.

توصیف جالب منوچهر متکی از شهید امیرعبدللهیان

وزیر اسبق امور خارجه در بخش دیگری از این برنامه که به عملکرد و کارنامه شهید حسین امیرعبداللهیان اختصاص داشت گفت: شهید امیرعبداللهیان مصداق بارز تکمیل قدرت نرم افزاری (سیاسی) نظام در کنار قدرت سخت‌افزاری (میدان) بود.

امیرعبداللهیان به اعتقاد امام(ره) درباره فلسطین باور قلبی داشت

او تصریح کرد: شهید امیرعبداللهیان به اعتقاد امام راحل درباره آرمان فلسطین باور داشت و متخصص امور غرب آسیا و کشورهای عربی بود؛ بزرگ‌ترین ویژگی او این بود که باور داشت اسلام همه چیز ماست.

نقش شهید امیر عبداللهیان در تامین منافع شیعیان بحرین

متکی خاطرنشان کرد: موقعی که شهید امیرعبداللهیان سفیر ایران در بحرین بود، مناسبات خوبی بین مردم این کشور یعنی شیعیان با حکومت برقرار کند و حاکمان آنجا هم احترام ویژه‌ای برای او قائل بودند.

نقش تاثیرگذار امیرعبداللهیان بر مذاکره با آمریکا در عراق

این نماینده مجلس گفت: زمانی که آمریکا درخواست مذاکره با ایران را در مورد عراق داد، مقامات عراقی از ایران خواستند این درخواست را قبول کند؛ در دور سوم و نهایی مذاکرات، به حاج قاسم پیشنهاد کردم شخصی از وزارت خارجه هدایت مذاکرات را بر عهده بگیرد که شخص امیرعبداللهیان بود و حاج قاسم هم بلافاصله قبول کرد. امیر عبداللهیان طوری این کار را انجام داد که آمریکایی‌ها دریافتند نمی‌توانند به آن شکل حضور نظامی ادامه دهند.

چرا در دوره‌ای امیرعبداللهیان را از وزارت خارجه کنار گذاشتند؟

او ادامه داد: در راهبرد مناسبات منطقه‌ای نگران این بودیم که میدان در انحصار آمریکاست و روس‌ها هم کاری نمی‌کنند و حتی سفارتشان را هم در بغداد تعطیل کردند؛ یکی از محورهای اصلی مذاکرات من با لاوروف هم این بود که آنها کی می‌خواهند «روسیه» باشند؟

متکی با بیان اینکه شهید امیرعبداللهیان نماینده ویژه ایران برای مذاکره با روسیه پیرامون توجیه آنها نسبت به تحولات آسیای غربی بود خاطرنشان کرد: در عین حال زمانی مورد بی مهری قرار گرفت و به مجلس رفت و راه شهید شیخ الاسلام را ادامه داد.

نکته عجیبی که سفیر فرانسه به آن توجه کرده بود

وزیر اسبق امور خارجه گفت: بعد از رحلت امام(ره) سفیر فرانسه به ملاقات من آمد و گفت خوشحالیم که بعد از امام خمینی، نرمش‌هایی را در ایران شاهد خواهیم بود، از او پرسیدم چرا چنین فکری می‌کنید؟ گفت چون به امام می‌گفتین رهبر انقلاب اسلامی و به آیت‌الله خامنه‌ای می‌گویید رهبر جمهوری اسلامی!

او تصریح کرد: انقلاب اسلامی یعنی مقاومت و مقاومت یعنی عدالتخواهی در سطح جهان، اینکه نظم ظالمانه موجود را نمی‌پذیریم و این امر بسیار طبیعی است.

معیار امیر عبداللهیان گفتمان مقاومت بود

متکی با بیان اینکه امروز مقاومت مفهومی مبتنی بر گفتمان است و همین مسئله سبب شده مکرون بگوید ما به آخر خط رسیده‌ایم عنوان کرد: آنها دریافته‌اند باید نظم نوینی شکل بگیرد، همان چیزی که امام خمینی(ره) می‌گفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: امیرعبداللهیان مصداق بارز این منطق و عامل به آن یعنی گفتمان مقاومت بود؛ او راهی را ادامه دارد که امام و رهبری پیموده بودند و پیش از او هم حاج قاسم در آن گام نهاده بود.

40 درصد برنامه‌های امیرعبداللهیان مسائل اقتصادی بود

در ادامه، مهدی صفری - معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه – در استودیوی شبکه افق حضور یافت.

او ابراز کرد: زمانی که امیرعبداللهیان برنامه خود را به مجلس داد عنوان کرد 40 درصد فعالیت من تمرکز بر روی مسائل اقتصادی خواهد بود یعنی دو سوم کار وزارت خارجه به مسئله اقتصاد اختصاص پیدا کرد؛ محورهای وزارتخانه هم بر روی ارزآوری تنظیم شدند به خصوص اینکه رئیس جمهور هم بر صادرات محصولات دانش‌بنیان و رفع موانع تجارت خارجی تاکید داشت.

تاکید رئیسی بر صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به خارج

صفری خاطرنشان کرد: طی دولت رئیسی، خانه‌های فناوری ایران در چندین کشور افتتاح شده است؛ صادرات خدمات فنی و مهندسی در لبه تکنولوژی و مسائلی مانند اینها هم جزو دستاوردهای دولت سیزدهم است؛ رئیسی همواره بر گرفتن پروژه‌های خارجی و صدور خدمات فنی تاکید داشت.

فرمان دیپلماسی دست شخص رئیسی و امیرعبداللهیان بود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان برای هر کاری که مورد نیاز کشور بود و ضرورت داشت، تماس تلفنی می‌گرفتند و هماهنگی‌ها را خودشان انجام می‌دادند. تماس‌های مکرر آنها با پوتین و رئیس جمهور چین و دیگر روسای جمهور و مقامات ارشد کشورها سبب شد گمرک ایران سال گذشته یک میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشد.

تاکید رئیسی بر تعامل تجاری بیشتر با کشورهای همسایه

او افزود: رئیسی تاکید داشت اقلام ضروری کشور باید از کشورهای همسایه و منطقه تامین شود تا هزینه کمتری هم داشته باشد به همین دلیل شاهد گسترش تعاملات تجاری با کشورهایی همچون پاکستان هستیم.

افزایش 8 برابری صادرات ایران در دولت رئیسی

صفری با بیان اینکه در سال اول دولت سیزدهم، صادرات ایران 450 میلیون یورو بود ولی این رقم در سال گذشته به 3.6 میلیارد رسید و هدف امسال 5 میلیارد است گفت: امروز تجهیزات بزرگ‌ترین بیمارستان‌ زیمباوه توسط ایران تامین  و هزینه‌اش هم دریافت می‌شود.

نمره تجارت خارجی ما 20 نبوده ولی 18 را گرفتیم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در دولت سیزدهم هم تحریم‌ها وجود داشت ولی سال گذشته تجارت خارجی ایران به 153 میلیارد دلار رسید عنوان کرد: چون در روابط بانکی و شیوه‌هایی مثل تهاتر، تعاریفی وجود دارد که می‌توان با ابتکار و خلاقیت آنها را تامین کرد؛ وزارت امور خارجه دولت رئیسی همواره در کنار وزارتخانه‌های دیگر حاضر بوده و سدها را شکسته و کارها را در خارج از کشور پیش برده است.

رئیسی کنایه می‌زد و می‌گفت «شب خوابتان بُرد؟»

او تصریح کرد: رئیسی بعضی مواقع و در مورد کارهایی که به مردم ارتباط داشت و انجام نشده بود، به ما می‌گفت دیشب خوابتان برد؟!

صفری افزود: امیرعبداللهیان هم اینگونه بود و کارها را شخصا پیگیری می‌کرد؛ اگر هم ما کاری با او داشتیم می‌گفت صبر کنید خودم آمدم.

رئیسی به تک تک سران کشورها زنگ زد تا ایران عضو بریکس شود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برای عضویت ایران در بریکس، رئیسی شخصا و بارها به سران کشورها زنگ زد و با تک تک آنها صحبت کرد گفت: این کار بسیار راهگشا بود چون مخالفت‌هایی وجود داشت.

رئیسی زبان دیپلماسی را به خوبی می‌دانست

او تصریح کرد: رئیسی زبان دیپلماسی را به خوبی می‌دانست، مثلا وقتی به جلسات اکو می‌رفت 9 جلسه دوجانبه هم داشت؛ عقیده داشت باید فناوری ایرانی را به دیگر کشورها صادر کرد و محصولات دانش‌بنیان را به آنها فروخت.

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها