مهمان این برنامه، دکتر مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود؛ او با اشاره به اینکه بخش زیادی از مشکلات در حوزه خودرو، ارتباطی با این صنعت ندارد بلکه مربوط به سیاستهای اقتصادی کشور است اظهار کرد: به عقیده من این میزان به 60 درصد میرسد.
طاهری افزود: ️زمانی خودروسازان وام میدادند و به مردم التماس میکردند که از آنها خودرو بخرند.
با این فرمان اقتصادی مشکل خودرو حل نمیشود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نمیتوانیم با این فرمان اقتصادی، ادعای حل شدن مشکل خودرو را داشته باشیم گفت: حالا شاید بتوان با عرضه بیشتر قیمت را کمی تعدیل کرد ولی تا زمانی که بین کارخانه و بازار اختلاف قیمت باشد، 80 میلیون نفر میخواهند خودرو بخرند.
خودروسازان داخلی گاوداری میکنند!
او با بیان اینکه مشکل خودروسازان ایرانی، ساختار تو در توی آنهاست عنوان کرد: شرکتهایی تو دلی و در هم تنیده که سهامدار همدیگر هستند و حتی به 150 مورد میرسند در این بین ️بعضی از شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا، گاوداری هستند!
فروش قطعه با چند برابر قیمت
طاهری گفت: بخش زیادی از سهام خودروسازان به خصوص ایران خودرو، متعلق به شرکتهایی است که تامینکننده قطعه هستند، به این ترتیب این سهامداران هر روز رشد میکنند.
او ادامه داد: پرونده شرکتی مثل کروز که تامینکننده اصلی قطعات است به 50 همت رسیده چون قطعات را به صورت انحصاری چند برابر قیمت به ایران خودرو فروخته است.
آیا واردات خودرو به اشتغال آسیب میزند؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی نیاز بازار بیش از دو میلیون خودرو در سال است، افزایش تولید به علاوه افزایش واردات به هر میزان، آسیبی به اشتغال نمیزند، آسیب مربوط به زمانی است که تولید داخلی کاهش یابد.
اگر به خودروسازان ارز بدهیم همه نیازشان را از خارج تامین میکنند
او ادامه داد: اگر به خودروسازان ارز بدهیم، بیش از 80 درصد قطعات موردنیازشان را از خارج تامین خواهند کرد که البته این مسئله تا حدی موجب کاهش قیمت تولید هم میشود.
وقتی معاون اول دولت قیمت خودرو تعیین میکرد!
طاهری با بیان اینکه گاهی شورای رقابت قیمت یک خودرو را 300 میلیون برآورد کرده ولی معاون اول وقت رئیس جمهور گفته است بیشتر از 200 میلیون قیمتگذاری نشود عنوان کرد: اینجا دولت باید 100 میلیون زیان خودروساز را بدهد هر چند ممکن است آن خودرو واقعا 300 میلیون هم نیارزد.
چرا مردم باید خودرویی بخرند که از وسط نصف میشود؟
این نماینده مجلس گفت: پارامتر اصلی این است که محصول داخلی قابلیت صادرات داشته باشد، هر وقت خودروی ایرانی در خارج خریدار داشت، این مهم محقق میشود ولی با این سیاستهای اقتصادی که خودروی تولید نشده میلیونها مشتری دارد، انتظار سرمایهگذاری خودروسازان در امنیت و مصرف بهینه سوخت بیهوده است.