مشاهده خبر

شنبه 17 شهریور 1403
جهان آرا

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند

برنامه زنده «جهان آرا» شنبه شب 17 شهریورماه با عنوان واگذاری خودرو به مردم به شیوه بخت آزمایی، روی آنتن شبکه افق رفت.

0

مهمان این برنامه، دکتر مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود؛ او با اشاره به اینکه بخش زیادی از مشکلات در حوزه خودرو، ارتباطی با این صنعت ندارد بلکه مربوط به سیاست‌های اقتصادی کشور است اظهار کرد: به عقیده من این میزان به 60 درصد می‌رسد.

طاهری افزود: ️زمانی خودروسازان وام می‌دادند و به مردم التماس می‌کردند که از آنها خودرو بخرند.

با این فرمان اقتصادی مشکل خودرو حل نمی‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نمی‌توانیم با این فرمان اقتصادی، ادعای حل شدن مشکل خودرو را داشته باشیم گفت: حالا شاید بتوان با عرضه بیشتر قیمت را کمی تعدیل کرد ولی تا زمانی که بین کارخانه و بازار اختلاف قیمت باشد، 80 میلیون نفر می‌خواهند خودرو بخرند.

خودروسازان داخلی گاوداری می‌کنند!

او با بیان اینکه مشکل خودروسازان ایرانی، ساختار تو در توی آنهاست عنوان کرد: شرکت‌هایی تو دلی و در هم تنیده که سهامدار همدیگر هستند و حتی به 150 مورد می‌رسند در این بین ️بعضی از شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا، گاوداری هستند!

فروش قطعه با چند برابر قیمت

طاهری گفت: بخش زیادی از سهام خودروسازان به خصوص ایران خودرو، متعلق به شرکت‌هایی است که تامین‌کننده قطعه هستند، به این ترتیب این سهامداران هر روز رشد می‌کنند.

او ادامه داد: پرونده شرکتی مثل کروز که تامین‌کننده اصلی قطعات است به 50 همت رسیده چون قطعات را به صورت انحصاری چند برابر قیمت به ایران خودرو فروخته است.

آیا واردات خودرو به اشتغال آسیب می‌زند؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی نیاز بازار بیش از دو میلیون خودرو در سال است، افزایش تولید به علاوه افزایش واردات به هر میزان، آسیبی به اشتغال نمی‌زند، آسیب مربوط به زمانی است که تولید داخلی کاهش یابد.

اگر به خودروسازان ارز بدهیم همه نیازشان را از خارج تامین می‌کنند

او ادامه داد: اگر به خودروسازان ارز بدهیم، بیش از 80 درصد قطعات موردنیازشان را از خارج تامین خواهند کرد که البته این مسئله تا حدی موجب کاهش قیمت تولید هم می‌شود.

وقتی معاون اول دولت قیمت خودرو تعیین می‌کرد!

طاهری با بیان اینکه گاهی شورای رقابت قیمت یک خودرو را 300 میلیون برآورد کرده ولی معاون اول وقت رئیس جمهور گفته است بیشتر از 200 میلیون قیمت‌گذاری نشود عنوان کرد: اینجا دولت باید 100 میلیون زیان خودروساز را بدهد هر چند ممکن است آن خودرو واقعا 300 میلیون هم نیارزد.

چرا مردم باید خودرویی بخرند که از وسط نصف می‌شود؟

این نماینده مجلس گفت: پارامتر اصلی این است که محصول داخلی قابلیت صادرات داشته باشد، هر وقت خودروی ایرانی در خارج خریدار داشت، این مهم محقق می‌شود ولی با این سیاست‌های اقتصادی که خودروی تولید نشده میلیون‌ها مشتری دارد، انتظار سرمایه‌گذاری خودروسازان در امنیت و مصرف بهینه سوخت بیهوده است.

آخرین اخبار

فلسفه رویکرد آزمون و خطا در کنکور هر سال چیست؟ ادبستان آل طاها؛ الگویی برای تربیت نسل آینده مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان بررسی «عملیات دماوند» در کافه مستند فیلم‌های سینمایی آدینه شبکه افق بازپخش مستند «سرزمین ستاره ها» با نگاهی به جلسات خانگی قرآن روایتی متفاوت از بافتار اجتماعی و سیاسی زمانه امامین عسکریین «کنشگری عفاف و حجاب در فضای مجازی» با حضور سعیدیسم در افق برنامه مورد علاقتو گوش کن! بازپخش پرده خوانی سینمای جنگ از دریچه افق سیما «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود نوشت افزار ایرانی و مسئله هویت‌یابی نسل فردا صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها