مشاهده خبر

سه شنبه 27 شهریور 1403

بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد

عطارپور درباره سیر تاریخی سینمای دفاع مقدس گفت: دوران پس از جنگ از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ که دوران طلایی دفاع مقدس است، زیرا هم تولیدات فیلم‌ها شروع می‌‌شود و هویتی که ژانر دفاع مقدس را قابل شناسایی می‌کند در این دوره تثبیت می‌شود.

0

به گزارش روابط عمومی شبکه افق، آریان عطارپور کارگردان مستند «پرده خوانی سینمای جنگ» ، گفت: نام دقیق این مستند «پرده خوانی سینمای جنگ» است و شروعش از آنجایی بود که یک طرحی را به گروه مستند شبکه افق معرفی کردیم و با یکسری دخل و تصرفات تبدیل به یک مجموعه‌ای درباره تاریخ سینمای جنگ و دفاع مقدس با تمرکز بر سیر تکامل قهرمانان این فیلم‌ها در 40 سال گذشته شده است.

وی ادامه داد: قرار بر این شد که این مجموعه مستند در سه قسمت تولید شود که به علت طولانی بودن قسمت سوم، این قسمت به دو قسمت دیگر تقسیم شدند و مجموعا این مستند در چهار قسمت آماده پخش شد. در این مستند سیر تاریخی را کمی قبل از انقلاب و شروع جنگ تحمیلی در نظر گرفتیم و پیشینه سینمای جنگی و سپس پس از انقلاب و سینمای دفاع مقدس که بخشی از هویت ملی ماست؛ سینمای دفاع مقدس شاید منحصر به فرد ترین زیر ژانر سینمای ایران باشد.

عطار پور اذعان کرد: قسمت اول این مستند به چگونگی شکل گیری سینمای دفاع مقدس و سینمای دفاع مقدس در دوران جنگ پرداختیم و پایان این قسمت هم مصادف با پایان جنگ تحمیلی می‌شود؛ همزمان که جنگ در جریان بود، فیلم‌هایی هم ساخته می‌شد.

وی افزود: در قسمت دوم به دوران پس از جنگ از سال 1367 تا 1376 که دوران طلایی دفاع مقدس است، زیرا هم تولیدات فیلم‌ها شروع می‌‌شود و هم کارگردان‌هایی مثل ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، رسول ملاقلی پور و کمال تبریزی مهم‌ترین فیلم‌های خود را در این دوره ساختند و تبدیل به تعدادی از مهمترین فیلم‌های این ژانر شدند؛ هویتی که ژانر دفاع مقدس را قابل شناسایی می‌کند در این دوره تثبیت می‌شود. دوران دفاع مقدس زیر مجموعه سینمای جنگ قرار می‌گیرد ولی باید توجه کرد هر فیلم جنگی، فیلم دفاع مقدسی نیست.

کاگردان مستند «پرده خوانی سینمای جنگ» در پایان بیان کرد: در قسمت‌های سوم و چهارم نیز به تریبت به سینمای دفاع مقدس در دهه هشتاد و نود پرداختیم و در این دوره یک مدل بازنگری درباره ارزش‌های موجود در سینمای دفاع مقدس شکل می‌گیرد و یکسری فیلم‌ سازها دست به تجربیات تکنیکی جدیدی می‌زنند و اختباس زیادی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس و همچنین زندگی فرماندهان جنگ می‌کنند. سینمای دفاع مقدس در این دهه به یک بلوغی رسیده است؛ در عین حال فیلم‌هایی که به نوعی نگاه انتقادی دارند و متفاوت ساخته شده و شروع کننده این مدل همان کارگردانان سرشناس همچون حاتمی کیا و ملاقلی پور هستند.

آخرین اخبار

ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت فلسفه رویکرد آزمون و خطا در کنکور هر سال چیست؟ ادبستان آل طاها؛ الگویی برای تربیت نسل آینده مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان بررسی «عملیات دماوند» در کافه مستند فیلم‌های سینمایی آدینه شبکه افق بازپخش مستند «سرزمین ستاره ها» با نگاهی به جلسات خانگی قرآن روایتی متفاوت از بافتار اجتماعی و سیاسی زمانه امامین عسکریین «کنشگری عفاف و حجاب در فضای مجازی» با حضور سعیدیسم در افق برنامه مورد علاقتو گوش کن! بازپخش پرده خوانی سینمای جنگ از دریچه افق سیما «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود نوشت افزار ایرانی و مسئله هویت‌یابی نسل فردا صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند!

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها