دکتر میثم مهدیار عضو هیئت علمی دانشگاه، مهمان این برنامه بود و با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی مناسک مذهبی را تقویت کرده است اظهار کرد: ولی حقیقت این است که وقوع و حرکت پر شتاب انقلاب، خودش مرهون گرایش مردم به این مناسک بوده است؛ حضور گسترده مردم حول مراسم مذهبی همچون عاشورا، زمینه حرکت عظیم نهضت اسلامی و به لرزه درآمدن رژیم شاه محسوب میشود چیزی که اندیشمندان غربی را هم به تعجب واداشت.
آیا جمهوری اسلامی مناسک حکومتی ایجاد کرده است؟
او ادامه داد: حکومت جمهوری اسلامی نه طبقاتی است نه فرقهای، چه اینکه دولتهایی بر سر کار میآیند که قابل پیشبینی نبودند، بر این اساس مناسکی همچون جشن غدیر، از سوی مردم پذیرفته میشود بنابراین دوگانهسازی مراسم حکومتی و مردمی، اصولا بی معناست.
آیا بچههای ایرانی درست تربیت میشوند؟
این استاد دانشگاه گفت: در بسیاری از کشورها، ایجاد مدارس خصوصی ممنوع است ولی در ایران نه تنها این وضعیت را شاهد هستیم بلکه مسئله «تربیت» از «آموزش» جدا شده و میتوان گفت نظام آموزشی - تربیتی خاصی نداریم و دانشآموزان بر اساس اصول درست تربیت نمیشوند، در حالیکه اقتصاد، جامعهپذیری و مسائلی مثل اینها باید از همین سنین آموزش داده شوند.
کار هیئتی کار بی نظم نیست!
او خاطرنشان کرد: آیین حسینی، اوج عقلانیت است، چون عقلانیت یعنی فدا شدن برای آرمان حق، ولی اینگونه تبلیغ میکنند که عاشورا یک اقدام هیجانی بوده و آن را با جشن گوجه پرت کردن در اسپانیا مقایسه میکنند!
مهدیار با بیان اینکه فعالیت هیئتهای عزاداری، بر اساس مشارکت اجتماعی شکل گرفتهاند عنوان کرد: تقسیم کاری عقلانی که اصولا بر مبنای هیجانات یکباره نیست.
آیا مناسک مذهبی در ایران زیاد است؟
این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: برخی میگویند مردم سوژههای فریبخورده در جامعه ایرانی هستند و فربهگی مناسک در کشورمان رخ داده ولی حقیقت این است که شکل مناسک تغییراتی داشته و مردم هم از روی نا آگاهی نیست که در مراسم حضور دارند.
استبدادزدگی نخبگانی در ایران
او تصریح کرد: ممکن است کسی دکتری جامعهشناسی داشته باشد ولی به اندازه دو واحد تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران را نخوانده باشد؛ بر این اساس گفتمان استبدادزدگی بر بخشی از جامعه و نخبگان حاکم شده که میگوید تاریخ معاصر ایران سیاه است و هیچ کنش آگاهانه و انتخاب خلاقانهای توسط مردم صورت نگرفته است.
مهدیار گفت: تخریب تاریخ خودی، زمینهساز گسترش واردات تکنولوژی و حتی فرهنگ میشود در حالیکه آن فناوریها به خاطر اینکه در جامعهای متفاوت شکل گرفتهاند اینجا سبب سردرگمی میشوند.
هزینههای فوتبال در ایران بیشتر است یا مناسک مذهبی؟
این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: فوتبال ایران کاملا دولتی است و اعداد و ارقامی که برای این ورزش هزینه میشود بسیار بیشتر از پولی است که برای مناسک مذهبی در نظر گرفته شده در حالیکه این آیینها هم در نهایت به نفع جامعه هستند.
این عقلانیت حسینی است یا کارناوال حکومتی؟
او گفت: مراسمی که با نام حسین(ع) احیا شده و بر اساس عقلانیت شکل گرفته و ادامه یافته است، چگونه میتواند از سوی برخی افراد «کارناوال» مذهبی و سیاسی نامیده شود؟