مشاهده خبر

شنبه 10 شهریور 1403

اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» شنبه شب 10 شهریورماه با عنوان حکمرانی فضای مجازی در ایران و غرب روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در این برنامه، دکتر محمد حسین ساعی - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه به عنوان مهمان حضور داشت و در گفت‌وگو با محمدرضا باقری اظهار کرد: غربی‌ها هم عقیده دارند رها بودن فضای مجازی، مشکلات زیادی به وجود می‌آورد، حتی می‌تواند دستاوردهای دو هزار ساله تمدنی را هم از بین ببرد. ضد آزادی بودن شبکه‌های اجتماعی در رسانه‌های غربی مورد توجه قرار گرفته و خطر اخبار فیک، کاملا جدی است.

لااقل در این زمینه از غرب پیروی کنیم!

او افزود: انسان از فناوری استفاده می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشد، اگر تکنولوژی به خاطر شوک‌های متعدد ناشی از ناآشنایی با نحوه استفاده از آنها، موجب تعارضات بیشتر و بروز مشکلاتی شود که نظام حقوقی ما قادر به حل آنها نیست، جریان کار درست نیست.

ساعی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای غربی که سرمنشاء تولید فناوری هستند ولی برای تزریق آنها به جامعه دست نگه داشته‌اند و به دلایل فرهنگی و اقتصادی، این کار را به سرعت انجام نمی‌دهند ولی در ایران این روند وجود ندارد.

شرکتی که در ایران فعال است و مالیاتش را به آمریکا می‌دهد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیامرسان اول مورد استفاده ایران، داخلی نیست؛ سوال اینجاست که اگر این پلتفرم از فعالیتش در ایران درآمد دارد، مالیاتش را به دولت کدام کشور می‌دهد؟ پاسخ، دولت آمریکاست.

روزی که ترامپ می‌خواست فرانسه را تحریم کند

او با بیان اینکه زمانی مکرون بحث مالیات گرفتن از پلتفرم‌های آمریکایی را مطرح کرده بود خاطرنشان کرد: ترامپ واکنش شدیدی نشان داد و گفت اگر فرانسه وارد این حوزه شود، این کشور را تحریم می‌کند.

پلیس فتا باید بالایی‌ها را بگیرد!

ساعی افزود: پلیس فتا باید یقه کسانی را بگیرد که در جریان ایجاد حکمرانی فضای مجازی در کشور، اختلال ایجاد کردند. مسئله‌ای که امروز دیگر امری بدیهی است.

آیا زیرساخت اینترنت واقعا آمریکایی است؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اینترنت دارای زیرساخت پیچیده‌ای است و نمی‌توان به صراحت گفت در آمریکا قرار دارد ولی اگر حواشی و جزئیات را حذف کنیم باید بگوییم اینترنت امروز جهانی، شبکه ملی اطلاعات آمریکاست که بین‌المللی شده است.

آمریکا در ایران بمب اتمی منفجر کرد!

او ادامه داد: حذف برنامه‌های خاص از روی گوشی‌های تلفن همراه ایرانیان را به انفجار یک بمب اتمی در کشورمان تشبیه کرده‌اند، حال سوال این است که آیا چنین کسانی اجازه می‌دهند مردم ایران از نکات مثبت فضای مجازی استفاده کنند؟

استدلال مخالفان حکمرانی فضای مجازی در ایران چیست؟

ساعی با بیان اینکه مخالفان حکمرانی فضای مجازی در ایران، وضعیت موجود را درک نمی‌کنند عنوان کرد: آنها گمانشان این است که با فضایی ساده رو به رو هستیم که نباید سیاست‌زده شود، در حالیکه حتی در آمریکا، دو حزب مخالف هم روی این مسئله اتفاق نظر دارند.

اصرار زیاد روی فیلترینگ تغییر دادن اولویت‌هاست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همسان‌سازی حکمرانی فضای مجازی با فیلترینگ، یک کار ذهنی و فرهنگی است و برخی تلاش کردند این مسئله را توسعه دهند؛ فیلترینگ مهم است ولی اهمیت آن یک دهم حکمرانی فضای مجازی است، اصرار روی فیلترینگ در واقع تغییر اولویت‌هاست.

اپلیکیشنی که برای ترور شهید هنیه از آن استفاده شد

او گفت: در کشورهای منطقه، باور به این مسئله رایج است که استفاده از گوشی‌های تلفن همراه، زمینه‌ی جاسوسی از کاربران را فراهم می‌کند، مهمترین فرضیه در مور ترور شهید اسماعیل هنیه هم این است که این اقدام به واسطه استفاده او از واتس اپ برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

 

آخرین اخبار

فلسفه رویکرد آزمون و خطا در کنکور هر سال چیست؟ ادبستان آل طاها؛ الگویی برای تربیت نسل آینده مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان بررسی «عملیات دماوند» در کافه مستند فیلم‌های سینمایی آدینه شبکه افق بازپخش مستند «سرزمین ستاره ها» با نگاهی به جلسات خانگی قرآن روایتی متفاوت از بافتار اجتماعی و سیاسی زمانه امامین عسکریین «کنشگری عفاف و حجاب در فضای مجازی» با حضور سعیدیسم در افق برنامه مورد علاقتو گوش کن! بازپخش پرده خوانی سینمای جنگ از دریچه افق سیما «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود نوشت افزار ایرانی و مسئله هویت‌یابی نسل فردا صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها