در بخش نخست، محمدرضا باقری با دکتر نادر جعفری - پژوهشگر حوزه صنایع فرهنگی – به گفتوگو نشست.
نوشتافزار دیگر فقط وسیله نوشتن نیست!
او با اشاره به اینکه امروزه تنوع نوشتافزار و قدرت انتخاب کودکان و نوجوانان در این زمینه، بستر بروز و ظهور هویت آنهاست اظهار کرد: بسیاری از وسایل در دوران کنونی نه فقط یک استفاده صرف، بلکه مجموعهای از استفادهها را دارند و نوشتافزار هم اینگونه است. این لوازم بخشی از هویت و شخصیت کودکان شدهاند و به کمک آنها، خودشان را در بین خانواده و آشنایان بازنمایی میکنند.
بیلبوردهایی با پیامهای بزرگ در کیف دانشآموزان ایرانی
جعفری تصریح کرد: معرفی قهرمانان، ورزشکاران و چهرههای شاخص مذهبی و ملی و همینطور ارزشها، آداب و سنن دینی و میهنی به نسل فردا، وقتی به درستی صورت میگیرد که در لوازم مصرفی و روزمره آنها دیده شود، نوشتافزار ایرانی، این قابلیت را دارد و به صورت روزانه توسط آنها استفاده میشود.
فروش بیشتر نوشت افزار چه ربطی به صنعت انیمیشن دارد؟
این پژوهشگر حوزه صنایع فرهنگی عنوان کرد: فیلم، سینما و پویانمایی و مواردی مثل اینها در حوزه صنایع خلاق، نسبت به نوشتافزار پیشروتر هستند، به عبارتی شخصیتها و ارزشها در این حوزهها ساخته میشوند و سپس روی نوشتافزار نقش میبندند، آن هم بعد از اینکه مردم نسبت به آنها گرایش نشان دهند.
یک معادله ساده بین المپیک و باز شدن مدرسهها
او ادامه داد: نمادسازی از روی بناهای تاریخی برای کودکان، مثل گذشته موضوعیت ندارد، در نقطه مقابل شخصیتهای کارتونی و قهرمانان ایرانی برایشان جذاب هستند.
جعفری با بیان اینکه ️چه خوب بود تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی، به همزمانی بازگشایی مدارس با المپیک و پارا المپیک توجه بیشتری داشتند گفت: بهتر بود تولیدکنندگان کشورمان روی نمادسازی از قهرمانان ایرانی کار میکردند.
10 سال قبل کسی نوشتافزار ایرانی را قبول نداشت!
ادامه برنامه به گفتوگو با محمد یقینی - دبیر مجمع فعالین نوشت افزار ایرانی اختصاص داشت؛ او اظهار کرد: اوایل کار، توزیعکنندگان و فروشندگان نوشتافزار، تولیدات داخلی را قبول نمیکردند ولی نمایشگاه «ایران نوشت» که با هدف ذائقهسنجی و ذائقهسازی به راه افتاده بود، این جریان را تغییر داد ضمن اینکه سبب افزایش کیفی تولیدات ایرانی هم شده است.
نوشت افزار ایرانی به اروپا هم رسید
یقینی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ایرانی در رقابت با بهترین و خوشنامترین برندهای نوشتافزار آلمانی و ژاپنی، موفق شدهاند 60 درصد بازار را در اختیار بگیرند، این رقابت هم در کیفیت است هم در قیمت به طوری که برخی تولیدات داخلی قابلیت صادرات به اروپا را هم داشتهاند.
صنعت نوشت افزار جای قهرمانسازی نیست!
دبیر مجمع فعالین نوشت افزار ایرانی گفت: نوشتافزار مصرفکننده زنجیره تولید و بازنمایی قهرمانان و کاراکترهای ملی هستند بنابراین به گردش درآوردن این چرخه، نیازمند اقدامی حاکمیتی و فرادولتی است که شامل رعایت حق کپی رایت حداقل در داخل کشور هم هست.