مشاهده خبر

دو شنبه 26 تیر 1402
وارونگی

آیا روس‌ها از پشت به ایران خنجر زدند؟

پیرو بیانیه منتشر شده در نشست وزاری خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس و لاوروف در مسکو شایعات و شبهات زیادی توسط شبکه های معاند و دشمن منتشر شد، به این منظور در گفت و گوی برنامه وارونگی به بررسی این شبهات پرداخته شد.

0

برنامه وارونگی با موضوعات اجتماعی و سیاسی روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش اخبار جعلی این برنامه به اخباری که رسانه‌های بیگانه پوشش داده بودند پرداخته شد. از جمله این اخبار، خبری به نقل از خبرگزاری تسنیم نقل شده بود که دولت قرار است سیاست چند نرخی بنزین را دنبال بکند که این خبر توسط این خبرگزاری تکذیب شد. خبر جعلی دیگر درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس بود که مدعی شده بود لوایح بلاتکلیف در هیئت عالی نظارت 15 روز بدون بررسی می ماند که پس از آن جوابیه ای از سوی دفتر هیئت عالی نظارت منتشر شد و اعلام کرد که لوایح در مدت معین 20 روزه باید بررسی شود و اگر مصوبه بررسی نشود نهایی اعلام میشود.

بخش شبهه به موضوع بیانیه منتشر شده درباره نشست وزاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در موسکو با حضور دکتر حنیف غفاری، کارشناس مسائل سیاسی پرداخته شد.

وی در این باره گفت: نکته موجود در این بیانیه این است که  موضوع ناظر بر روش حل این ماجرا یا طرح این مساله توسط کشور امارات در محافل بین المللی است. یقینا که جمهوری اسلامی ایران با این مساله از ریشه مخالف است. اما لازم به ذکر است که در این بیانیه چیزی به عنوان اینکه روس ها امضای تایید بر ادعای امارات مبنی بر تعلق جزایر سه گانه به این کشور زده باشند، نبوده و نیست.

این کارشناس امور سیاسی درباره واکنش طرف ایرانی در خصوص این بیانیه گفت: این مساله برای جمهوری اسلامی ایران حتی در حد طرح این ادعا هم قابل قبول نیست.مسئولان کشور در برخورد اول سفیر روسیه را احضار کردند و سفیر کشورمان در موسکو با معاون وزیر امور خارجه روسیه ملاقات کردند و موضع ایران را به صورت کامل، مستقیم و قاطعانه به طرف روسیه منتقل کرده و اعلام کرده که این موضع خط قرمز جمهوری اسلامی است نباید روس ها وارد این مساله می شدند. همچنین بحث اصلاح مواضع روس ها در این مساله را به عنوان یک مطالبه رسمی و دیپلماتیک مطرح کردیم. 

غفاری درباره نسبت جمهوری اسلامی ایرانی با روس ها گفت: در قاموس سیاست خارجه ایران ما متغیری وابسته به یک بازیگر دیگر باشیم اصلا گنجانده نشده است و به لحاظ ذاتی، ماهوی، گفتمانی و تبعی انقلاب اسلامی ایران و نظام برخاسته از آن چنین چیزی را نمی پذیرد. این قاعده در خصوص مساله روسیه هم صادق است. اما یک موقعی است که ما می خواهیم با طرف مقابل یک هم افزایی یا همکاری انجام بدیم  در این خصوص نقاط اشتراکی داریم، یا این نقاط  اشتراکی ناظر بر یک تهدید که در اینجا ایالات متحده آمریکا و غرب است یا ناظر بر یک فرصت مشترک است.

وی خاطرنشان کرد: بحث هم افزایی و همکاری بحث وابستگی نیست. هرچند در بازی رسانه ای و تبلیغاتی غرب تلاش می کند که ایران را یک متغیر وابسته به روسیه نشان می دهد .مثلا در خصوص جنگ روسیه با اوکراین رای جمهوری اسلامی ایران در خصوص ماهیت جنگ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ممتنع بود یعنی به به نفع موضع طرف روسی نبود یا اینکه حاکمیت روسیه بر مناطق شرق اوکراین را ما به رسمیت نشناختیم. این مصادیق نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مستقل دارد مناسبات خود با روسیه را تنظیم می کند.

دکتر ابولفضل ظهره وند، کارشناس امور سیاسی مهمان تلفنی برنامه بود. وی درباره این شبهه که ایران در ماجرای اخیر از منافع ملی خود عفب نشینی کرده است گفت: مساله حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه مربوط به قبل از تشکیل کشوری به نام امارات متحده عربی است و اساسا این مساله غیر قابل مذاکره و مطرح کردن است.

غفاری گفت: به لحاظ حقوقی و تاریخی هیچ شک و شبهه ای درخصوص تعلق جزایر سه گانه به جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد اما بخشی از این کار را باید در عرصه دیپلماسی عمومی پیش ببریم به این معنا که ما فقط به ظرفیت های رسمی و سیاست پنهان به این مساله اکتفا کنیم بلکه باید از ظرفیت مردم ملت ها و رسانه و ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با افکار عمومی دنیا استفاده کنیم.

این کارشناس امور سیاسی گفت: مرور تاریخ معاصر نشان می دهد نگاه ماهوی غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران همواره با تلاش برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی همراه بوده، نگاهی که در شرق وجود نداشته است.

 

آخرین اخبار

اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت فلسفه رویکرد آزمون و خطا در کنکور هر سال چیست؟ ادبستان آل طاها؛ الگویی برای تربیت نسل آینده مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان بررسی «عملیات دماوند» در کافه مستند فیلم‌های سینمایی آدینه شبکه افق بازپخش مستند «سرزمین ستاره ها» با نگاهی به جلسات خانگی قرآن روایتی متفاوت از بافتار اجتماعی و سیاسی زمانه امامین عسکریین «کنشگری عفاف و حجاب در فضای مجازی» با حضور سعیدیسم در افق برنامه مورد علاقتو گوش کن! بازپخش پرده خوانی سینمای جنگ از دریچه افق سیما «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود نوشت افزار ایرانی و مسئله هویت‌یابی نسل فردا صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها