مشاهده خبر

دو شنبه 26 تیر 1402
وارونگی

آیا روس‌ها از پشت به ایران خنجر زدند؟

پیرو بیانیه منتشر شده در نشست وزاری خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس و لاوروف در مسکو شایعات و شبهات زیادی توسط شبکه های معاند و دشمن منتشر شد، به این منظور در گفت و گوی برنامه وارونگی به بررسی این شبهات پرداخته شد.

0

برنامه وارونگی با موضوعات اجتماعی و سیاسی روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش اخبار جعلی این برنامه به اخباری که رسانه‌های بیگانه پوشش داده بودند پرداخته شد. از جمله این اخبار، خبری به نقل از خبرگزاری تسنیم نقل شده بود که دولت قرار است سیاست چند نرخی بنزین را دنبال بکند که این خبر توسط این خبرگزاری تکذیب شد. خبر جعلی دیگر درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس بود که مدعی شده بود لوایح بلاتکلیف در هیئت عالی نظارت 15 روز بدون بررسی می ماند که پس از آن جوابیه ای از سوی دفتر هیئت عالی نظارت منتشر شد و اعلام کرد که لوایح در مدت معین 20 روزه باید بررسی شود و اگر مصوبه بررسی نشود نهایی اعلام میشود.

بخش شبهه به موضوع بیانیه منتشر شده درباره نشست وزاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در موسکو با حضور دکتر حنیف غفاری، کارشناس مسائل سیاسی پرداخته شد.

وی در این باره گفت: نکته موجود در این بیانیه این است که  موضوع ناظر بر روش حل این ماجرا یا طرح این مساله توسط کشور امارات در محافل بین المللی است. یقینا که جمهوری اسلامی ایران با این مساله از ریشه مخالف است. اما لازم به ذکر است که در این بیانیه چیزی به عنوان اینکه روس ها امضای تایید بر ادعای امارات مبنی بر تعلق جزایر سه گانه به این کشور زده باشند، نبوده و نیست.

این کارشناس امور سیاسی درباره واکنش طرف ایرانی در خصوص این بیانیه گفت: این مساله برای جمهوری اسلامی ایران حتی در حد طرح این ادعا هم قابل قبول نیست.مسئولان کشور در برخورد اول سفیر روسیه را احضار کردند و سفیر کشورمان در موسکو با معاون وزیر امور خارجه روسیه ملاقات کردند و موضع ایران را به صورت کامل، مستقیم و قاطعانه به طرف روسیه منتقل کرده و اعلام کرده که این موضع خط قرمز جمهوری اسلامی است نباید روس ها وارد این مساله می شدند. همچنین بحث اصلاح مواضع روس ها در این مساله را به عنوان یک مطالبه رسمی و دیپلماتیک مطرح کردیم. 

غفاری درباره نسبت جمهوری اسلامی ایرانی با روس ها گفت: در قاموس سیاست خارجه ایران ما متغیری وابسته به یک بازیگر دیگر باشیم اصلا گنجانده نشده است و به لحاظ ذاتی، ماهوی، گفتمانی و تبعی انقلاب اسلامی ایران و نظام برخاسته از آن چنین چیزی را نمی پذیرد. این قاعده در خصوص مساله روسیه هم صادق است. اما یک موقعی است که ما می خواهیم با طرف مقابل یک هم افزایی یا همکاری انجام بدیم  در این خصوص نقاط اشتراکی داریم، یا این نقاط  اشتراکی ناظر بر یک تهدید که در اینجا ایالات متحده آمریکا و غرب است یا ناظر بر یک فرصت مشترک است.

وی خاطرنشان کرد: بحث هم افزایی و همکاری بحث وابستگی نیست. هرچند در بازی رسانه ای و تبلیغاتی غرب تلاش می کند که ایران را یک متغیر وابسته به روسیه نشان می دهد .مثلا در خصوص جنگ روسیه با اوکراین رای جمهوری اسلامی ایران در خصوص ماهیت جنگ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ممتنع بود یعنی به به نفع موضع طرف روسی نبود یا اینکه حاکمیت روسیه بر مناطق شرق اوکراین را ما به رسمیت نشناختیم. این مصادیق نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مستقل دارد مناسبات خود با روسیه را تنظیم می کند.

دکتر ابولفضل ظهره وند، کارشناس امور سیاسی مهمان تلفنی برنامه بود. وی درباره این شبهه که ایران در ماجرای اخیر از منافع ملی خود عفب نشینی کرده است گفت: مساله حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه مربوط به قبل از تشکیل کشوری به نام امارات متحده عربی است و اساسا این مساله غیر قابل مذاکره و مطرح کردن است.

غفاری گفت: به لحاظ حقوقی و تاریخی هیچ شک و شبهه ای درخصوص تعلق جزایر سه گانه به جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد اما بخشی از این کار را باید در عرصه دیپلماسی عمومی پیش ببریم به این معنا که ما فقط به ظرفیت های رسمی و سیاست پنهان به این مساله اکتفا کنیم بلکه باید از ظرفیت مردم ملت ها و رسانه و ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با افکار عمومی دنیا استفاده کنیم.

این کارشناس امور سیاسی گفت: مرور تاریخ معاصر نشان می دهد نگاه ماهوی غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران همواره با تلاش برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی همراه بوده، نگاهی که در شرق وجود نداشته است.

 

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها