در این برنامه، جمال یزدانی (کارشناس رسانه) در گفتوگو با مقداد خداداد مجری با هم وطن اظهار کرد: برخی مباحث و موضوعات فرهنگی و رسانهای در کشورمان، مردم پایه نیستند و مردم، صرفا به عنوان سوژه دیده میشوند.
او افزود: رسانه در ایران سعی میکند مسئله را نخبگانی کند در حالیکه مردمی کردن کارها، اهمیت بیشتری دارد و عامل جذب هم خواهد بود.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه استفاده صرف از سلبریتیها برای افزایش جذابیت برنامهها درست نیست عنوان کرد: مردم دارای نقشهای متنوعی در سطح اجتماع هستند که اگر دیده شوند، جذابیت بیشتری دارند ولی هیچ وقت دیده نمیشپوند.
او گفت: مدیران و برنامهسازان گمان میکنند فرمهای موجود تنها ابزار ساخت برنامه هستند در حالیکه از دیگر ابزارها و فرمها غافل شدهاند.
یزدانی با تاکید بر اینکه اگر رسانه نتواند از تولیدات و خلاقیتهای مردمی استفاده کند، از جریان فرهنگی موجود عقب میافتد خاطرنشان کرد: بخشی از مسئله به باور حاکم بر رسانه بر میگردد و بخشی هم مربوط به مسائل مادی است چه اینکه فکر میکنند اگر از سلبریتیها استفاده شود، درآمدزایی بیشتری حاصل خواهد شد در حالیکه با کارهای ساده و مردمی میتوان به همان میزان از مخاطب و درآمدزایی هم دست یافت.
این کارشناس رسانه به بازنمایی رسانهها در بازنمایی فعالیتهای مردمی اشاره و ابراز کرد: معمولا این ظرفیتها در بحرانهای طبیعی و غیر طبیعی فعال میشوند و رسانهها هم سعی در بازنمایی آنها داشتهاند ضمن اینکه کارهای جهادی در حوزه عمرانی هم پتانسیل خوبی به شمار میرود ولی سوال اساسی این است که اینها چند درصد کارهای مردمی را تشکیل میدهند؟ به نظر من سهم آنها یک سوم است در حالیکه کارهای زیادی در طول روز توسط مردم صورت میگیرد و سوژههای متنوعی دیده میشود که سهمی در رسانه ملی ما ندارد.
او به عوامل این فقدان پرداخت و گفت: نداشتن قالبها و فرمهای هنری متناسب، عدم وجود زیرساخت برای تولید روایتهای مردمی و فاصله داشتن دانشگاهها از موضوعات کف اجتماع و پرداختن به موضوعات انتزاعی و غیر کاربردی از جمله این عوامل به شمار میروند.