مشاهده خبر

چهار شنبه 10 مرداد 1403

بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» چهارشنبه شب دهم مردادماه با عنوان بررسی ابعاد پرونده ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

1

دکتر ابوالفضل ظهره‌وند - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مهمان این برنامه بود؛ او با بیان اینکه محیط بین‌الملل، حقوق پایه و هنجارپایه است اظهار کرد: هر چند قدرت‌های جهانی گاهی آنها را زیر پا می‌گذارند ولی مجامع جهانی بر اساس همین قوانین حقوقی حکم می‌دهند.

گسلی که بین جامعه و حکومت در آمریکا به وجود آمده است

ظهره‌وند افزود: شکاف عمیقی بین بدنه اجتماعی در آمریکا و دنیای غرب با حکومت به وجود آمده که نمونه آن در جریان سفر اخیر نتانیاهو به ایالات متحده مشهود بود؛ اکنون جامعه آمریکا نه اینکه دو قطبی، بلکه چند قطبی شده و ساختارهای رسمی هم در حال کمرنگ شدن هستند.

برخی در داخل نمی‌خواهند قدرت جمهوری اسلامی را ببینند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: برخی هنوز به این مسئله نرسیده‌اند که جمهوری اسلامی یک پارادایم جهانی است و می‌تواند نوع جدیدی از صورت‌بندی سیاسی را بدون حضور قدرت‌های غربی ارائه دهد؛ اینها به خاطر علاقه به سبک زندگی غربی یا شاید تعهد به برخی جریان‌های بیرونی، اجازه نمی‌دهند افکار عمومی مسائل را به صورت یک روند جهانی ببینند و تحلیل کنند.

چرا سیاست‌های آمریکا در قبال ایران شکل‌های متفاوتی دارد؟

او تصریح کرد: با تغییر دولت‌ها در آمریکا، صرفا اولویت‌های ابزاری علیه رقبایی مثل ایران تغییر می‌کند، گاهی هم پروژه‌هایی در چند فاز اجرا می‌شود که شکل فازها با هم متفاوت هستند و توسط جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اجرایی می‌شوند.

ماهیت رژیم صهیونیستی به زبان ساده

ظهره‌وند گفت: رژیم صهیونیستی یک پایگاه نظامی و عملیاتی برای آمریکاست چون عمق استراتژیک ندارد و موقعیت جغرافیایی محدودی هم دارد ولی آن را به شکل اتوپیای یهودیت معرفی می‌کنند.

یک نکته ناگفته درباره ترور اسماعیل هنیه در تهران

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با مرور اخبار چند روز گذشته می‌توان ریشه‌های ترور شب گذشته را در تهران مشاهده کرد؛ دیدار نتانیاهو با جو بایدن و ترامپ؛ بحث تغییر در طرح آتش‌بس و الزام نتانیاهو به پذیرش آن، موکول کردن طرح صلح به انتخابات آمریکا و به ظاهر نیمه کاره گذاشتن سفر به خاطر حمله انتسابی به حزب‌الله، از جمله این مسائل هستند و نشان می‌دهند نتانیاهو سعی می‌کند ایران را منفعل کند تا نتیجه انتخابات مشخص شود.

آیا سیستم امنیتی ایران ما ضعف داشت؟

او با بیان اینکه بحث از ضعف مسائل امنیتی و حفاظتی در این ساعات، بی پایه است گفت: اصولا گویندگان چنین حرف‌هایی، با نگاهی سکولار به مسائل نگاه می‌کنند و همواره ایران را مقصر جلوه می‌دهند، چه قضیه تحریم‌ها باشد چه ترورها.

برخی اصلا دیپلماسی در میدان را قبول ندارند!

ظهره‌وند افزود: آنها که بحث تقابل دیپلماسی و میدان را مطرح می‌کنند اساسا چیزی به عنوان دیپلماسی در میدان را قبول ندارند و نمی‌خواهند بپذیرند ما بخواهیم حوزه منافع ملی خود را تعیین کرده و ژئوپلیتیک منطقه‌ای را تغییر دهیم؛ وقتی آمریکا عراق را شخم می‌زند حرفی نیست اما حضور ایران در عراق را مشکل می‌دانند.

برخی آمریکا را شیر و ما را گربه فرض کرده‌اند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آنهایی که مخالف تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بودند و همیشه آمریکا را قدرت برتر می‌دانند، ایالات متحده را شیر و ما را گربه فرض کرده‌اند، نگاه آنها رویکرد حاشیه - مرکزی است که بعد از جنگ سرد رواج یافت در حالیکه ما باید معادلات جهانی را به نفع خود تغییر دهیم؛ اگر ضعف‌های مدیریتی را کاهش داده و اغتشاشات تصمیم‌گیری را رفع کنیم در دیپلماسی و میدان موفق‌تر خواهیم بود.

پزشکیان نشان داد مرد «میدان» است

او گفت: صحبت‌های آقای پزشکیان نشان می‌دهد مرد میدان است؛ او سابقه جبهه هم دارد و خود را اصولگرای اصلاح‌طلب می‌داند بنابراین حرف‌های برخی که بحث تنش‌زایی در آغاز دولت چهاردهم را مطرح می‌کنند درست نیست.

بحث از موازنه بین‌المللی توهم است

ظهره‌وند با بیان اینکه نباید دنبال موازنه بین سیاه و سفید در عرصه‌ بین‌المللی باشیم خاطرنشان کرد: بلکه باید بر اساس منافع ملی خود، کشورهای همسو و هم راستا را مشخص کنیم و در این زمینه تعارف هم نداشته باشیم؛ ایجاد تلاش برای موازنه، چیزی جز توهم نیست و تصور من این است که پزشکیان در تنظیم فهرست کابینه و نحوه اداره دولت تصمیمات جدی و واقع‌بینانه خواهد گرفت.

سهم ایران هم از کیک جهانی باید مشخص باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در دوره اصلاحات و تدبیر و امید، سیاست تنش‌زدایی در عرصه جهانی اجرا شد ولی شاهد بودیم قدرت‌های غربی، به چنین مسائلی پایبند نیستند؛ حقیقت این است که ما باید اهل مذاکره باشیم ولی از موضع قدرت و سهم ما هم از کیک جهانی باید مشخص شود.

آخرین اخبار

فیلم‌های سینمایی آدینه شبکه افق بازپخش مستند «سرزمین ستاره ها» با نگاهی به جلسات خانگی قرآن روایتی متفاوت از بافتار اجتماعی و سیاسی زمانه امامین عسکریین «کنشگری عفاف و حجاب در فضای مجازی» با حضور سعیدیسم در افق برنامه مورد علاقتو گوش کن! بازپخش پرده خوانی سینمای جنگ از دریچه افق سیما «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود نوشت افزار ایرانی و مسئله هویت‌یابی نسل فردا صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها