مشاهده خبر

شنبه 6 مرداد 1403

آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» شنبه شب ششم مردادماه با عنوان روایتی از ناگفته های عملیات مرصاد، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در این برنامه، محمدرضا باقری میزبان سردار علی محمد نایینی، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از فرماندهان دوران دفاع مقدس بود.

او با بیان اینکه صدام تصور پذیرش قطعنامه را نداشت به همین دلیل این اقدام از سوی ایران بعثی‌ها را غافلگیر کرد گفت: اقدامی عقلایی از سوی امام راحل که تمام محاسبات دشمن را به هم ریخت اما صدام گمان کرد ایران توان بازدارندگی خود را از دست داده و قدرت نظامی ما فرو پاشیده است.

نایینی افزود: ارتش عراق بعد از پذیرش قطعنامه 598 هم تک گسترده‌ای را در محور جنوب انجام داد تا خرمشهر را مجددا تصرف کند ولی ایران هم مقابله جدی انجام داد.

چرا منافقین گام در میدان «مرصاد» گذاشتند؟

سخنگوی سپاه پاسداران گفت: بعد از پذیرش قطعنامه توسط ایران، منافقین هم مثل صدام دچار اشتباه شدند و فکر کردند ایران قدرت بازدارندگی خود را از دست داده، آنها با عملیات روانی کار خود را شروع کردند به طوری که کرمانشاه در رسانه‌های آنها سقوط کرده بود!

او ادامه داد: روز سوم مرداد یعنی پنج روز بعد از پذیرش قطعنامه و دو روز بعد از شکست تک عراق در جنوب، منافقین عملیات خود را شروع کردند در حالیکه خط، توسط ارتش عراق شکسته شده بود.

نکته‌ای ناگفته از عملیات مرصاد: اول فکر کردیم ارتش عراق است

نایینی خاطرنشان کرد: زمانی که منافقین به نزدیکی‌های پادگان الله اکبر اسلام‌آباد رسیدند، از نوع مکالماتشان در شنودهای بی سیم و همچنین نوع آرایش نظامی‌شان، دریافتیم اینها منافقین هستند نه ارتش عراق.

نقش مقاومت‌های مردمی در عملیات مرصاد

این فرمانده دوران جنگ با بیان اینکه منافقین بر اساس زمان‌بندی قبلی خود به کرند و پادگان الله اکبر رسیدند و در اینجا نخستین مقاومت‌های مردمی شروع شد عنوان کرد: گردان حمزه تیپ نبی اکرم(ص) که بومی‌های اسلام‌آباد بودند، به پاکسازی منطقه پرداختند.

حضور میدانی مقامات ارشد سیاسی و نظامی ایران در عملیات مرصاد

او گفت: صبح روز چهارم مرداد یعنی دومین روز تک منافقین، شاهد عملیات موثر هوانیروز و نیروی هوایی بودیم ضمن اینکه مرحوم هاشمی به عنوان فرمانده جنگ و همچنین سرداران سپاه و فرماندهان ارتش در منطقه حضور داشتند.

دژ دفاعی 12 هزار نفری مردم کرمانشاه در مقابل منافقین

نایینی خاطرنشان کرد: حدود 12 هزار نفر رزمنده بسیجی از مردم بومی کرمانشاه در عملیات مرصاد تجهیز شدند و در اطراف شهر یک دژ دفاعی تشکیل دادند البته به این موضوع کمتر پرداخته شده است.

اشتباه استراتژیک و متوهمانه منافقین

سخنگوی سپاه پاسداران گفت: دشمن هیچ وقت درک درستی از توانمندی‌های نظامی و مردمی نظام اسلامی نداشته به همین دلیل همواره فکر می‌کرده کار نظام تمام است؛ در ماه‌های پایانی جنگ هم محاسبه دشمن بر این اساس بود که توان بازدارندگی ایران کاهش یافته، مردم از جنگ خسته‌اند و به این ترتیب منافقین در توهم را به جنگ ایران فرستادند.

پیش‌بینی دقیق رهبری از عملیات منافقین

او با بیان اینکه وقتی به شهید شوشتری اطلاع دادند ارتش عراق به سمت کرند غرب در حرکت است، گفت این منطقه چه اهمیتی برای عراق دارد که به آنها لشکرکشی کند عنوان کرد: حقیقت این بود که بیشتر ما اشتباه کرده بودیم و این منافقین بودند که به آنها آمده بودند ولی شهید شوشتری به خاطر فهم بالای نظامی به ماجرا مشکوک بود. رهبر معظم انقلاب هم همان موقع گفته بودند اینها منافقین هستند.

 

آخرین اخبار

فیلم‌های سینمایی آدینه شبکه افق بازپخش مستند «سرزمین ستاره ها» با نگاهی به جلسات خانگی قرآن روایتی متفاوت از بافتار اجتماعی و سیاسی زمانه امامین عسکریین «کنشگری عفاف و حجاب در فضای مجازی» با حضور سعیدیسم در افق برنامه مورد علاقتو گوش کن! بازپخش پرده خوانی سینمای جنگ از دریچه افق سیما «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود نوشت افزار ایرانی و مسئله هویت‌یابی نسل فردا صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها