مشاهده خبر

جمعه 27 مرداد 1402

بستن دهان رئیس جمهور در آمریکای مهد آزادی بیان!

برنامه 360 درجه چهارشنبه این هفته با موضوع تاثیر شبکه های اجتماعی بر وقایع سیاسی از شبکه افق پخش شد.

0

اینترنت در سال 1990 عمومی شد  و تا سال‌ها تولید محتوا در این رسانه عمومی مثل رادیو و تلوزیون در انحصار عده ای خاص بود. اما آرام آرام اینترنت تغییر کرد و انحصار را شکست.

ایمیل جز اولین چیزهایی بود که انحصار شرکت‌های پست را شکست و جای نامه‌نگاری را گرفت همچنین چت‌های صوتی و تصویری نیز انحصار شرکت های ارتباطی را شکستند.

وقتی که فضاهای بزرگی مثل لینکدین و توییتر و فیسبوک روی کار آمد وقت آن بود که انحصار شرکت های تلوزیونی و خبری نیز شکسته شود و مخاطب هایی که تا آن زمان فقط یک مخاطب بودند، الان دیگر همین مخاطب ها می توانند برای اطرافیان و حتی اشخاص دیگر کشورهای دنیا خبر و محتوا تولید کنند و در همان شبکه های اجتماعی منتشر کند.

شبکه های اجتماعی یک شکل جدیدی از دموکراسی و مردم سالاری را ایجاد کردند که هر کس در آن یک تریبون دارد. در این مردم سالاری جدید هر فردی با یک گوشی موبایل و یک نرم افزار ساده تدوین بتواند هر کسی را به چالش بکشد از هر مدیر و مسؤلی مطالبه کند و اگر خطایی از مسؤلین دید را به دیگران بگوید و افشاگری کند.

در این جهان جدید سیاستمداران می توانند در کم ترین هزینه و کم ترین زمان نظراتشان را به تک تک افراد جامعه منتقل کنند و نظرشان را به خود جلب کنند و قانعشان کنند که در انتخابات ها به آن ها رای بدهند.

شبکه های اجتماعی برای سیاستمدارها معجزه قرن هستند و برای استفاده کردن از فرصت هایش، تهدیدهایش را به جان بخرند. چون فایده اش از ضررش بسیار بیشتر است به همین دلیل امروزه هر سیاستمدار موفقی کنار خود حتما یک تیم رسانه ای حرفه ای دارد که به او مشاوره بدهد. چه چیزی بگوید و چه چیزی نگوید و جگونه برخورد کند و لباس بپوشد و غیره.

این روزها یکی از مهمترین مؤلفه های محبوبیت یک چهره سیاسی، فعالیت او در شبکه های مجازی است. این شکل جدید از مردم سالاری تاثیری بر زیست سیاسی دارد یکی از این تاثیرات آن شکستن انحصار است در مردم‌سالاری مبتنی بر شبکه های اجتماعی دیگر یک گروه خاص نمیتواند خبر و محتوا تولید بکند و سلیقه خود را به مخاطب تحمیل کند.

مرکز تحقیقات پیو در سال 2019 گزارشی داد که بر اساس از هر 5 آمریکایی فقط یک نفر از آنها اخبار را از شبکه های اجتماعی پیگیری میکند و دیگر افراد اخبار را از رسانه های ملی پیگیری می کنند.

یکی دیگر از تاثیرات شبکه های اجتماعی، سریعتر کردن تحولات سیاسی است. طی 30-40 سال گذشته رهبران سیاسی باید سال‌ها نظریه پردازی می کردند و نظریه هایشان را آرام آرام به جامعه هدف خود می رساندند تا اگر شانس بیاورند انقلابی را رقم بزنند.

اما این روزها برای رقم زدن یک انقلاب فقط کافیست که یک تراژدی در گوشه ای اتفاق بیافتد و یک نفر با تلفن از آن فیلم بگیرد و باقی کار با شبکه های اجتماعیست. این شبکه ها قدرتی دارند که با یک عکس یا یک فیلم کوتاه در عرض کمتر از یک هفته، یک انقلاب یا اعتراض سراسری را راه بیاندازند و چند میلیون نفر را به خیابان ها بکشند.

در جهان شبکه های اجتماعی آسمان همه جای دنیا یک رنگ است و این شبکه ها می توانند به هر تحول سیاسی، اعتراض سراسری و اغتشاشی در جهان جهت بدهند. یکی از دلایلی که دولت آمریکا فضای اینترنت را آزاد گذاشته و مثلا به همه شبکه‌های اجتماعی آزادی بیان می‌دهد این است که 100 سال زمان گذاشته و میلیون‌ها دلار هزینه کرده است تا ارزش‌های آمریکایی را با انواع فیلم و عکس و انیمیشن و غیره در مغز آمریکایی‌ها و غیر آمریکایی‌ها نفوذ بدهد.

ولی در این آمریکای مدعی آزادی بیان، اگر متوجه شوند که این شبکه‌ها خطر آفرین شده‌اند، به راحتی آن را می‌بندند. در سال 2021 طرفداران ترامپ در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری به ساختمان کنگره حمله کردند و چند ساعتی آن را اشغال کردند همزمان با حمله طرفداران ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توییتر، توییت‌هایی را برای حمایت و تشویق این طرفداران منتشر می‌کرد، همین توییتر وقتی دید که قلب دموکراسی دنیا در خطر است به مدت 12 ساعت حساب رئیس جمهور را بست و بعضی از توییت‌هایش را حذف کرد. بنابراین حاکمیت آمریکا برای حفظ منافع خود، حتی آزادی بیان رئیس جمهورش را می‌گیرد چه برسد به مردم عادی!

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها