مشاهده خبر

یک شنبه 11 تیر 1402
وارونگی

چرا رسانه‌های غربی از دروغ گفتن ابایی ندارند؟

رسانه غربی به واسطه اینکه راهبردش نسبت به تحولات دنیا یک راهبرد مبتنی بر منافع خود است، طبیعتا هیچ ابایی از دروغگویی و خلاف واقعگویی ندارند.

0

برنامه وارونگی روز شنبه با تکذیب اخبار جعلی به بررسی شبهه اعتراضات فرانسه و سکوت رسانه ها از شبکه افق پخش شد.

در ابتدای این برنامه به اخبار جعلی منتشر شده درباره ایران اشاره شد. یکی از خبرهایی که ابتدای برنامه عنوان شد؛ درباره فروش سهام شرکت های پتروشیمی و صنایع پایین دستی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و واحدهای زیرمجوعه در بورس صورت گرفته است، این خبر توسط معاون هماهنگی این ستاد تکذیب شد.

در بخش دیگر برنامه شبهه اعتراضات فرانسه و دروغ ها رسانه های غربی با حضور رضا گنجی، روزنامه نگار، مورد بررسی قرار گرفت.

وی درباره اتفاقات اخیر فرانسه گفت: حضرات غربی شاید نمی دانستند که آنچه برای دیگران تدارک می بینند؛ ممکن است روزی برای آنها اتفاق بیافتد. این اتفاق عجیب و جای تحلیل و بحث زیادی دارد. همه ادعاهای غرب دروغ است و کف خیابان فرانسه از چیزی که می بینیم خیلی فاجعه است.

محمد قادری، روزنامه نگار، مهمان تلفنی برنامه بود و در این گفت و گو درباره تفاوت آرایش رسانه غرب در اغتشاشات ایران و اعتراضات فرانسه صحبت کرد.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت اصلی رفتار  رسانه های معاند و غربی در خصوص اغتشاشات پاییز سال گذشته در ایران با آنچه که امروز در مقابل حوادثی چون اعتراضات فرانسه می بینیم را در یک جمله می توان خلاصه کرد. در ماجرای پاییز سال گذشته اراده رسانه های غربی و حکومت های غربی تبدیل یک اعتراض مدنی به اغتشاش با هدف سرنگونی و فروپاشی ساختار سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته بود. اما چیزی که در خصوص تحولات داخل فرانسه شاهد آن هستیم؛ نقطه مقابل اغتشاشات ایران است و آن استفاده از ابزار رسانه برای تحریف حقایق و ضریب ندادن به آنچه که در کف خیابان در حال وقوع است؛ با هدف عبور دولت و حکومت فرانسه از بحران پیش رو است.

قادری تاکید کرد: نکته مهمی که در موضوع رسانه های غربی در اعتراضات اخیر فرانسه وجود دارد، این است که افکار عمومی و مردم هستند که باید تشخیص درست از نادرست را بدهند متاسفانه باتوحه به حجم تولید محتوایی که معمولا در چنین حوادثی انجام می شود عملا مخاطب عادی امکان تشخیص سره از ناسره را نمیتواند داشته باشد.

گنجی نیز در این باره گفت: رسانه های غربی غالبا معتقدند که مرجعیت رسانه ای در دنیا در دست آنهاست و آنها هستند که افکار عمومی را آنطور که دوست دارند عوض کنند. اما چرا در شزایط کنونی نتوانسته اند به مردم خود بفهمانند که اگر علیه معترضین وحشیانه حمله میکنند کار درستی است و باید انجام شود. به همین دلیل ادعای آنها را هیچ وقت نپذیرید.

مکرون در آخرین مصاحبه خود اعلام کرد که باید شبکه های اجتماعی مثل تیک تاک و غیره محدود و فیلتر شوند چون به این اعتراضات دامن می زنند. گنجی در این باره گفت: فرانسه در سومین مرحله از دوره فرهیختگی و آزادی بیان 50 سالی که در آن ما داریم زندگی می کنیم مدعی و معتقد است که خیلی به فرهیختگی و آزدی در بیان رسیده است اما نکته حائز اهمیت این است که همان آزادی بیان نیز در کشور مهد دموکراسی حد و حدودی دارد . تا زمانی که مطمئن باشند که این حد از آزادی مخالفت و مغایرتی با حفظ نظامشان ندارد مشکلی با آزادی بیان ندارند اما هر لحظه که احساس بکنند این مدل از آزادی می تواند منافع آنها را به خطر بیاندازد بی رحمانه به سوی محدود ساختن آزادی بیان می روند.

قادری نیز در این باره گفت: این مصاحبه مکرون دقیقا نشان دهنده موضوعی است که ما بارها بر آن تاکید کردیم؛ تحت عنوان استانداردهای دوگانه و یا تناقض های رفتاری در حوزه شعار و عمل از سوی کشورهای غربی.

نکته مهم کاش افکار عموم هم در داخل کشورما و هم در فضای بین المللی این رویکرد دو گانه را درک بکنند و آن را به عنوان یک شاخص برای ارزیابی ادعاهای این ها در حوزه آزادی بیان و در حوزه عدم سانسور کردن هیچ حقیقت، مد نظرشان باشد.

وی افزود: رسانه غربی به واسطه اینکه راهبردش نسبت به تحولات دنیا یک راهبرد مبتنی بر منافع خود است؛ طبیعتا هیچ ابایی از دروغگویی و خلاف واقعگویی ندارند.  افکار عمومی باید به آن هوشیار باشند.

گنجی در پایان با اشاره به اغتشاشات پاییز سال گذشته گفت: کشورهای غربی برای اولین بار در تاریخ بر مساله اغتشاشات در ایران قمار کردند. آنها سه ابزار را برای این اغتشاشات به کار گرفتند. ابزار اول رسانه ها بودند که هر چه در توان داشتند را علیه ایران استفاده کردند، از شبکه های اجتماعی گرفته تا تلوزیون . ابزار دوم لجستیک و فنی بود که تا توانستند ابزارهای ها مختلفی را در دسترس اغتشاشگران قرار دادند. ابزار سوم آنها سیاسی بود، ما شاهد حمایت از اشخاصی دون پایه توسط شخصیت های سیاسی و سیاستمداران غربی بودیم.

 

آخرین اخبار

روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها