مشاهده خبر

شنبه 30 تیر 1403

انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» شنبه شب 30 تیرماه با موضوع انتخابات آمریکا، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، محمدرضا باقری با حمیدرضا غلامزاده – کارشناس مسائل آمریکا – به گفت‌وگو نشست.

او اظهار کرد: جامعه‌ی آمریکا سال‌هاست دو قطبی شده و دوره ترامپ، نتیجه این فرآیند است؛ نمود این شکاف اجتماعی در دوره اوباما و در بحث مجسمه فاتحان آمریکا ظهور کرد که مربوط به ریشه‌های تاریخی ایالات متحده بود و در موضوعات بعدی شکاف‌ها عمیق‌تر شد و تندروی را افزایش داد به طوری که سال‌هاست بحث تروریسم داخلی در آمریکا مطرح شده است.

امنیت داخلی برای آمریکاییها مهمتر است یا سیاست خارجی؟

غلامزاده گفت: بحث مهاجران و مسائل اقتصادی، مهمترین مسائل مورد توجه رأی دهندگان آمریکایی است البته آنها به امنیت داخلی هم نظر دارند و در وهله بعدی، سیاست خارجی را ملاک قرار می‌دهند.

او ادامه داد: قدرت جهانی آمریکا برای مردم ایالات متحده مهمتر است نه مداخله کشورشان در جنگ‌ اوکراین و غزه

آیا ایران در معرض دو قطبی شدن است؟

این کارشناس مسائل آمریکا با بیا ناینکه جامعه ایران هنوز دو قطبی نشده و در این زمینه اختلافی اساسی با جامعه آمریکا دارد بنابراین نسخه‌های تجویز شده برای آنجا، به درد ما نمی‌خورد عنوان کرد: اساسا چیزی به نام «ملت آمریکا» محل مناقشه است ولی در ایران ملتی داریم با تمدنی چند هزار ساله اما اینها به معنای این نیست که اگر اشتباهات آمریکایی‌ها را تکرار کنیم، به دو قطبی نرسیم.

مذاکره با ایران اولویت چندم دولت بعدی آمریکاست؟

او تصریح کرد: مسئله ایران جزو 10 موضوع اول مطالبات آمریکایی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نیست و حتی در چند سال اخیر، دغدغه آنها نسبت به ایران کمتر هم شده است.

غلامزاده گفت: به همین دلیل اولویت اصلی دولت بعدی ایالات متحده، مذاکره با ایران نخواهد بود و اصولا فضای سیاسی این کشور به گونه‌ای نیست که این موضوع را پیش بکشند، رقابت با چین، موضوعی است که برای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اهمیت دارد.

کشورهای دیگر برای آمریکا یا دشمن هستند یا کارگزار

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر برای آمریکا یا دشمن هستند یا کارگزار؛ دشمنانش را تحت فشار می‌گذارد (تحریم) تا تسلیم شوند یا مذاکره کنند که نشان‌دهنده موفق بودن استراتژی فشارهاست بنابراین وعده‌هایی می‌دهد و سپس به آنها عمل نمی‌کند و این چرخه همچنان ادامه می‌یابد؛ نمونه بارز این مسئله لیبی بود که در فرآیند تکراری فشار و مذاکره گیر افتاد.

چرا دگرستیزی در جامعه آمریکا بازتولید شده است؟

مهراد نجفی – کارشناس مسائل آمریکا – دیگر مهمان این برنامه بود؛ او با بیان اینکه نژاد و مذهب، دو مقوله مهم در فرهنگ آمریکایی هستند اظهار کرد: ترکیب آنها با محافظه‌کاری سیاسی، فضای دو قطبی موجود در ایالات متحده را تقویت می‌کند.

او افزود: جمعیت سفیدپوستان آمریکا از دهه 80 تاکنون بیش از 20 درصد کاهش یافته و حالا سفیدپوستان اصیل آمریکایی احساس خطر کرده و نسبت به از دست رفتن کشورشان واکنش نشان می‌دهند؛ ترکیب این وضعیت با ایدئولوژی محافظه‌کارانه سیاسی، چرخه دگرستیزی را بازتولید می‌کند.

سوارکاری ترامپ بر اسب چموش دو قطبی آمریکایی

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ترامپ بر شکاف‌های اجتماعی و جامعه دو قطبی شده آمریکا سوار شده و از آن برای جمع‌آوری رأی استفاده می‌کند.

او ادامه داد: حتی بحران کرونا هم در آمریکا به یک مسئله سیاسی تبدیل شد و به همین دلیل به سختی توانستند آن را پشت سر بگذارند؛ اینگونه دو قطبی‌سازی باید مورد توجه سیاستمداران ما هم باشد چون می‌تواند موجب بروز مشکلات فراوانی شود.

چرا کارهای مثبت دولت بایدن هم زیر سوال رفته است؟

نجفی خاطرنشان کرد: حفظ هویت آمریکایی برای مردم ایالات متحده اهمیت زیادی یافته و این موضوع در دوره بایدن با ابهاماتی رو به رو شده است هر چند عملکرد اقتصادی او نسبت به تحولات جهانی مثبت بوده است اما فضای دو قطبی سبب شده کارهای مثبت دولت او هم زیر سوال برود.

واژه «کاسب تحریم» را چه کسانی ساختند؟

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: در سال 2013 ایران با آمریکا توافق کرد، ولی به واسطه روی کار آمدن جمهوری‌خواهان این توافق شکست خورد، حالا ایده‌پردازان چنین توافقی باید به اشتباه بودن برآوردهای خود اعتراف کنند ولی می‌بینیم آنها واژه «کاسبان تحریم» را ساختند و شکست را بر گردن آنها انداختند.

ذهنیت ما و آمریکا درباره توافق متفاوت است!

او ادامه داد: غرب آسیا هر چند اهمیت سابق را برای آمریکا از دست داده ولی همچنان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایالات متحده بعد از روسیه و چین به شمار می‌رود؛ ما اولویت اول آمریکا برای مقابله نیستیم ولی اینگونه نیست که توجهی به ما نداشته باشند.

به گفته نجفی، جنس «مهار» آمریکا علیه ایران، گرفتن مولفه‌های قدرت از ماست بنابراین ذهنیت ما و آنها برای توافق، با هم متفاوت است.

بعضی‎‌ها در مورد توافق با آمریکا «خیال فروشی» می‌کنند!

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه برخی «خیال فروشی» کنند که با یک دیدار و یک سلام و علیک، می‌توان تحریم‌ها را لغو کرد، فریب مردم است؛ واقعیت این است که باید از تجربه تاریخی خود درس بگیریم و بدانیم آمریکا به دنبال گرفتن مولفه‌های قدرت ماست و اصولا توافقات دیپلماتیک، پیچیده‌تر از شعارها و حرف‌های موقع انتخابات هستند.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها