مشاهده خبر

پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403

تولید کوچک مقیاس؛ پیشنهادی برای مردمی‌سازی اقتصاد در افق تمدن اسلامی

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» دوشنبه ٢۶ اردیبهشت ماه با موضوع تصویر اقتصاد مردمی در افق تمدن اسلامی و با حضور دکتر سید یاسر جبرائیلی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

او در بخش نخست برنامه و در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه شعار سال جاری چه زمینه‌های اجرایی دارد اظهار کرد: شاهد جریان تهاجم و تحریف شعار سال بودیم، جریانی که در مقابل هر نوع تحول به نفع کشور مخالف است؛ مثلا حتی طیفی فکری با ظاهری حزب اللهی گفتند جهش تولید کار ابر بنگاه‌هاست و به این ترتیب مشارکت مردم را زیر سوال بردند.

جبرائیلی افزود: برخی هم عقیده داشتند جهش تولید یعنی خصوصی‌سازی، مقررات‌زدایی و آزادسازی که همان حضور مردم در بورس و شرکت‌های خصوصی است؛ به عبارتی می‌خواستند بگویند شعار سال ایده جدیدی نیست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه تفکری غالب از زمان میرزا ملکم خان تاکنون در ایران هست که می‌گوید باید تمدن‌ و حکومت را از نظام‌های غربی بیاموزیم گفت: بیشتر روسای سازمان برنامه ایران گفته‌اند هیچ سیاستی از خودمان نداشته‌ایم و نسخه‌های بیگانه (صندوق بین‌الملل پول) را اجرا کرده‌ایم.

او ادامه داد: بدنه کارشناسی همسو با سیاست‌های جهانی به یک نتیجه کلی رسید که همان زمان مورد قبول شخص هاشمی رفسنجانی هم قرار گرفت و همچنان اجرایی می‌شود.

سیستم بانکی اسلام مالی شده نه اسلامی‌سازی

جبرائیلی خاطرنشان کرد: در مورد ربا با مسائلی در سیستم بانکی کشور روبرو هستیم که اگر یک شب کل اسلام را کنار بگذاریم، باز هم بانکداری ما همین است؛ اسم این سیستم و کار را باید گذاشت اسلام مالی ماجرا نه اسلامی شدن سیستم.

به این فرمول رهبری عمل کنیم کار درست می‌شود

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: ولی فقیه، ترجمه روز از قرآن و سنت است و اگر بخواهیم بدانیم حکم اسلام در مورد مسائل مختلف امروز چیست، باید به ولی فقیه مراجعه کرد.

او تصریح کرد: رهبری فرموده‌اند بدمان نمی‌آید از تجربه‌های دیگران استفاده کنیم ولی به توصیه‌های غرب نباید عمل کرد.

ابزار مشارکت مردم در اقتصاد را نداریم

جبرائیلی با بیان اینکه لوازم مشارکت مردم در دوران جنگ فراهم بود، مردم آماده مشارکت بودند و اسلحه فردی هم داشتیم و بسیجیان سلاح به دست گرفتند و عازم جبهه شدند گفت: در اقتصاد اما شرایط برعکس است، مردم قصد مشارکت دارند ولی در زرادخانه اقتصادی ما ابزاری برای آنها وجود ندارد.

او تصریح کرد: این وضعیت محصول پذیرش نظام سرمایه‌داری در اقتصاد کشور است، تا زمانی که در زمین بازی سرمایه‌داری بازی می‌کنیم آحاد مردم قادر به مشارکت نیستند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: اقلیت کارفرما و اکثریت کارگر، ویژگی سیستم سرمایه‌داری است که بر مبنای تولید انبوه متمرکز بنا شده؛ اقلیت کارفرما هم ثروت دارد و هم ابزار تولید که به این ترتیب بهره بیشتری از منابع عمومی هم می‌برد.

او گفت: تولید انبوه متمرکز با هدف بزرگ‌تر شدن کیک اقتصاد و بهره‌مندی همه افراد جامعه از جمله فقراست.

نسخه مارکسیستی و سوسیالیستی دوای درد سرمایه‌داری نیست

جبرائیلی با بیان اینکه مارکسیست‌ها برای حل مشکلات سرمایه‌داری، مالکیت خصوصی را حذف کردند ولی همین تصمیم موجب کشته شدن انگیزه خلق ثروت و توزیع برابر فقر شد.

او ادامه داد: سوسیالیست‌های متاخر اما شعار انتفاع برابر از سودی عمومی را دادند ولی حقیقت این است که اگر سیستم تولید انبوه متمرکز را بپذیریم، اقلیت اجیرکننده و اکثریت اجیرشونده گریزناپذیر است و امکان مشارکت آحاد مردم در اقتصاد میسر نیست.

تولید کوچک مقیاس غیر متمرکز راه رهایی از نظام سرمایه‌داری است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه برای مشارکت دادن آحاد مردم در اقتصاد که راز جهش تولید است، نیازمند بدیل برای نظام سرمایه‌داری هستیم گفت: این نظام شامل آزادی فعالیت اقتصادی و مالکیت خصوصی هم هست ولی دولت هم باید نقش هدایت، نظارت و سیاست‌گذاری داشته باشد.

او ادامه داد: دولتی که تصدی‌گری کند، قادر به نظارت نیست؛ مدیر دولتی چون در سود و زیان بنگاه اقتصادی شریک نیست، انگیزه‌ای هم ندارد و در عین حال رها کردن سرمایه‌دار هم نفعی به حال مردم ندارد.

جبرائیلی تصریح کرد: تولید کوچک مقیاس و غیر متمرکز، بدیل نظام سرمایه‌داری است که عموم مردم امکان تولید و مشارکت در اقتصاد داشته باشند؛ تنها در این سیستم است که مردم می‌توانند از مزدوری برای دیگران خلاص شوند.

با این دست فرمان چهار نعل به سمت تمدن غربی می‌رویم

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: 12 میلیون جمعیت در تهران ساکن هستند و برخی از آنها حتی برای اجاره یک خانه 50 متری مشکل دارند، در حالیکه زمین بسیاری در بخش‌های دیگر کشور وجود دارد و امکان تولید هم فراهم است ولی این بستر برای آنها ایجاد نمی‌شود.

او خاطرنشان کرد: آنچه امروز در ایران اجرا می‌شود، اقتصاد سرمایه‌داری است نه اسلامی؛ نمی‌شود همه چیز غرب را پذیرفت و انتظار داشت انسان مولود این نظامات فکری و تربیتی، اسلام‌مدار باشند.

جبرائیلی افزود: هر حرف تحولی را به بهانه‌های مختلف سرکوب می‌کنند؛ آپارتاید علمی در کشور حاکم شده و اجازه تفکر و ارائه طرح‌های جدید و بحث و نظر را نمی‌دهند در حالیکه باید اجازه داد ایده‌ها گفته و سپس نقد شود.

تولید کوچک مقیاس موجب ارزان‌تر شدن کالا هم خواهد شد

او خاطرنشان کرد: کیفیت تولیدات کوچک مقیاس در فرآیند ساخت ماشین‌آلات باید نظارت و تعیین شود و فناوری هم با بسیج امکانات در سطح ملی به دست می‌آید ولی برای تولید لوازم مصرفی در اختیار مردم قرار می‌گیرد؛ تولید کوچک مقیاس موجب گران‌تر شدن محصولات نخواهد شد چون بعضی هزینه‌های ثابت تولید کاهش می‌یابد و حتی محصول ارزان‌تری هم به دست می‌آید.

آخرین اخبار

روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها