مشاهده خبر

شنبه 15 اردیبهشت 1403

امر به معروف و نهی از منکر؛ فریضه‌ای دو سویه در جامعه اسلامی

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» شنبه شب 15 اردیبهشت ماه با موضوع تاملی در باب مساله امر به معروف و نهی از منکر (وظیفه متقابل حاکمیت و مردم در اصلاح جامعه تا چه حد عملیاتی شده است؟) روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در این برنامه، حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری - دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور – به عنوان کارشناس حضور داشت؛ او در گفت‌وگو با محمدرضا باقری مجری جهان آرا اظهار کرد: جامعه آرمانی امر به معروفی این است که اگر رئیس یک اداره، انتصاب غلطی داشت، خود آن مجموعه واکنش نشان دهد.

طاهری افزود: اگر رسانه‌ها عملکرد درستی داشته باشند، می‌توانند در این زمینه موثر باشند؛ البته ممکن است رسانه‌ها فاسد و عامل دست مافیا هم باشند.

سینما رقیب مسجد نیست

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه در جامعه اسلامی، سینما رقیب مسجد نیست بلکه در کنار مسجد رسانه‌ای برای امر به معروف و نهی از منکر است گفت: یکی از اولویت‌های ستاد، ترویج امر به معروف و نهی از منکر در فضای نخبگانی است که مثال بارز آن، راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه است.

او ادامه داد: در فضای جامعه نخبگانی هنری هم اقداماتی داشتیم که شامل 9 جشنواره تخصصی است همچنین برای نخستین بار و با چند اثر در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردیم.

محدود کردن امر به معروف به حجاب ظلم به این فریضه الهی است

طاهری خاطرنشان کرد: محدود کردن امر به معروف به مسئله حجاب، ظلم به این فریضه الهی است ولی در شرایط کنونی توجه بیشتر به این مسئله شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: رهبری در سال 1380 بحث مبارزه با فساد را مطرح کردند که اگر به مطالبات ایشان عمل می‌شد، حالا با این حجم از مشکلات رو به رو نبودیم.

تشکیل شوراهای دستگاهی امر به معروف برای نظارت مردم بر دولت

او گفت: شوراهای دستگاهی امر به معروف و نهی از منکر برای نظارت مردم بر دولت راه‌اندازی شده‌اند تا مردم هم در اصلاح امور نقش داشته باشند.

طاهری با بیان اینکه دستگاه‌هایی تخصصی همسان و مرتبط با هم در این طرح در کنار هم هستند تا «معروف» یعنی خدمت به مردم را ارتقاء دهند عنوان کرد: هر دستگاهی که خدمت بیشتر و بهتری داشته باشد و به شکایت‌ها بهتر رسیدگی کند، در واقع در فریضه امر به معروف جلوتر است.

زورمان چندان به مراکز زر و زور نمی‌رسد!

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: برخی توقع دارند گزارش فسادشان به ستاد، موجب دستگیری افراد شود در حالیکه این ستاد اصولا نه ضابط قضایی است نه قوه قضائیه ولی پیگیر گزارش‌های فساد هستیم و حتی برای گزارشگران، وکیل هم گرفته‌ایم.

او با بیان اینکه گاهی گزارشگر فساد در یک اداره اخراج شده ولی اقدامات ستاد موجب بازگشت به کار او شده است خاطرنشان کرد: در مورد مراکز زر و زور، چندان زورمان به آنها نمی‌رسد!

نقش دولت سیزدهم در مقابله با فساد

طاهری تصریح کرد: در چند دوره قبلی، دولت‌ها چندان با این ستاد همراهی نکردند ولی رئیس جمهور فعلی تاکید کرده است ستاد پیگیر امور باشد و موارد فساد را به ریاست جمهوری گزارش کند.

او گفت: برخی، قانون‌شکنی را افتخار خود می‌دانند در حالیکه فسادهای کوچک، منجر به فسادهای بزرگ خواهد شد.

ورود جدی ستاد امر به معروف به مسئله محیط زیست

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه این ستاد به مسئله محیط زیست ورود داشته و جنگل‌های هیرکانی و غرب کشور، دغدغه ماست عنوان کرد: اصولا از افتخارات اسلام این است که بالاترین دستورات دینی در باب رعایت حقوق حیوانات و گیاهان وارد شده است.

او ادامه داد: در مورد انباشت زباله در جنگل‌های هیرکانی، گزارش مردمی داشتیم، به دفتر ریاست جمهوری نامه زدیم که بعد از چند روز ارجاع شد البته هنوز مشکل حل نشده است.

تغییر برخی مسئولان بعد از پیگیری ستاد امر به معروف

طاهری با تاکید بر اینکه در مواردی و به خاطر پیگیری ستاد، شخص مسئول عوض شده ولی بعضی جاها هم زورمان نرسیده است گفت: نمی‌توان گفت این دولت همه کارهایش خوب است و فلان دولت همه کارهایش بد، البته دولت فعلی خیلی همراه است.

زیرآب زنی نهی از منکر نیست

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: همیشه با زیر آب زنی مخالف بوده‌ام و برخورد هم کرده‌ام چون اگر سیستمی یا فردی ایراد دارد، بازرسی و نظارت هم دارد و نباید اتاق به اتاق ایرادات افراد را بگوییم.

او تصریح کرد: اخلاق جزئی از دین است و جامعه هم باید به سمت جامعه برادرانه پیش برود، البته برخورد جدی با فساد اجتماعی هم لازم است و نباید از آن بترسیم.

امروز مدیر باشی و پاکدست، بالاترین جهاد است

طاهری با بیان اینکه گاهی در جمع مدیران می‌گویم یکی از مصادیق جهاد این است که مدیر باشی و پاکدست چون انواع رانت‌ها وجود دارد و کسی که اهلش نباشد بزرگ‌ترین جهاد است افزود: در مدیریت، دفاع و حفظ بیت‌المال مهمترین اصل است.

او ادامه داد: ستاد امر به معروف در حال طراحی سامانه‌ای است تا بتوانیم همه مسئولان را عضو آن کنیم و مردم هم ایراداتی را که می‌بینند به آنها منتقل کنند.

ستاد امر به معروف؛ نهادی که روز پیروزی انقلاب تاسیس شد

طاهری باب یان اینکه این ستاد اولین نهادی بود که امام خمینی(ره) دقیقا در روز 22 بهمن 57 تاسیس کردند تا حتی اگر رهبر هم تخلفی کرد، تذکر داده شود گفت: البته آن زمان دولت موقت اجازه نداد همان موقع فعالیت ستاد شروع شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: یکی می‌گفت مملکت زیاد دزد دارد، خبرهایش مدام منتشر می‌شود، گفتم پس مبارزه با فساد هم داریم.

ستاد امر به معروف چه حمایتی از آمران به معروف می‌کند؟

او ادامه داد: گروه‌های جهادی از وکلا و حقوقدانان تشکیل شده و پرونده‌های ستاد توسط آنها در دادگاه‌ها پیگیری می‌شود به همین دلیل درصد بالایی از پرونده‌ها به نفع ستاد تمام می‌شود.

طاهری گفت: در حال توجیه پلیس و آمران به معروف و ناهیان از منکر هستیم تا در پرونده‌ها شاهد نتیجه بهتری باشیم؛ در گذشته افرادی به خاطر امر به معروف مضروب شده بودند و کسی از آنها حمایت نمی‌کرد ولی حالا بحث جانبازی و حتی شهادت آمران در کمیته احراز ستاد به صورت جدی دنبال می‌شود.

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها