مشاهده خبر

یک شنبه 30 مهر 1402

آیا کنکور تا 5 سال دیگر حذف می‌شود؟

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کنکور زمانی می‌تواند حذف شود که آموزش و پرورش بتواند امتحانات هر سه پایه را به خوبی و باکیفیت برگزار کند. باید اول از نظر محتوایی بتوانیم کنکور را حذف کنیم و از طریق این سازمان (سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت) از لحاظ نهادی مخالفت‌ها برای حذف کنکور بسیار کاهش خواهد یافت. ما امیدواریم که تا پنج سال آینده کنکوری وجود نخواهد داشت.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب کشور در 24 ساعت گذشته به خبرهای امیدبخش اختصاص داشت که از جمله آن می‌توان به این خبرها اشاره کرد: آغاز به کار مجدد کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه پس از 16 سال در کهگیلویه و بویراحمد، آسفالت 75 کیلومتر راه روستایی در کردستان،افتتاح بوستان شهربانو در مشهد، حمایت بنیاد برکت از 650 طرح روستایی در خراسان شمالی.

در بخش میز فرهنگ و هنر به موضوع پویش جهاد یکنفره برای فلسطین با حضور محمدصادق شهبازی‌راد، مدیر حسینیه هنر تهران پرداخته شد.

وی گفت: اسرائیل یک محتوای فرهنگی در ذهن ها ساخته و می خواهد در جاهای مختلف این محتوا را منتشر کند. ما چگونه میتوانیم با این محتوا مقابله کنیم وقتی آن‌ها رسانه‌های گسترده دارند، با استفاده از آحاد مردم که تک تک می توانند در این مساله نقش آفرینی کنند.

شهبازی‌راد افزود: ما بیش از 24 پیشنهاد برای این پویش اراه کرده‌ایم تا هر فرد در هر جای ایران باشد بتواند با کوچکترین اقدام در این مساله نقش آفرینی کند. مثلا کتابی بخواند، خبری بخواند، تحلیلی ببیند و آن را برای دیگران تبیین کند و تعریف کند و اگر هم تولیداتشان را ضبط و برای ما جهت انتشار ارسال کنند، کمک بسیار خوبی برای آگاهی‌بخشی در مساله فلسطین است.

مدیر حسینیه هنر تهران خاطرنشان کرد: فعال فرهنگی  از نظر ما هر کسی است که یک کنش فرهنگی انجام دهد. هر کس که می تواند کاری انجام بدهد. مثلا یک خانم خانه دار یک دانش‌آموز یک پرستار هر کس در جا و جایگاهی که قرار دارد یک کار انجام دهد. 

وی گفت: برای اینکه مساله فلسطین این روزها بیشتر جا بیافتد باید ماجرای فلسطین مثل بسیاری از دغدغه‌ها همه جا تکرار شود. مثلا در دانشگاه‌ها خوابگاه‌ها، مدارس، منابر، رسانه وغیره اطلاع‌رسانی شود. البته که فقط موضوع فلسطین نیست، ما حتی در جریان قرآن‌سوزی یا موضوعی مثل مبعث خیلی کم کاری شده است و ضعیف هستیم. باید کارهای بیشتری کرد.

در بخش بعدی این برنامه به موضوع تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت و با حضور ابراهیم سوزنچی، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی طی این مدت یک سلسله مصوباتی داشت که محور اصلی این مصوبات، تقویت آموزش و پرورش است. هدف مصوباتی که در زمینه کنکور و تاثیر معدل انجام شد، حذف کنکور طی سال های آینده است. البته باید گفت که کنکور زمانی می تواند حذف شود که آموزش و پرورش بتواند امتحانات هر سه پایه را به خوبی و باکیفیت برگزار کند. باید اول از نظر محتوایی بتوانیم کنکور را حذف کنیم و و از طریق این سازمان (سازمان ملی سنجش ارزشیابی کیفیت) از لحاظ نهادی مخالفت ها برای حذف کنکور بسیار کاهش خواهد یافت. ما امیدواریم که تا پنج سال آینده کنکوری وجود نخواهد داشت.

سوزنچی افزود: سازمان ملی در واقع بدنبال ایجاد یکپارچگی کل سنجش و ارزشیابی کیفیت است. مراکز سنجش و خود سازمان سنجش که ارزیابی کیفیت آموزش را خودشان برای مراکزشان انجام می‌دهند را ما می خواهیم در این سازمان ملی از آن‌ها بگیریم و این ارزشیابی کیفیت آموزش را بک یک سازمان و مرکز دیگری بدهیم. نه اینکه مثلا وزارت علوم یا بهداشت یا آموزش و پرورش، خودشان کیفیت آموزششان را سنجش بکنند.

وی خاطرنشان کرد: اصلی ترین ابزار تنظیم‌گری، استانداردگذاری است. وقتی استانداردی وجود داشته باشد، رفتار همه اشخاص براساس آن تنظیم می شود.

وقتی قرار باشد که یک سازمان استاندارد گذاری را ایجاد کنی که تنظیم گری کند، هر چقدر استقلالش کم‌تر باشد در آن هدف بیش تر شکست می خورد، چون تحت ملاحظات مختلف از جاهای مختلف قرار می گیرد. اما وقتی آن را ذیل ریاست جمهوری قرار می‌‌دهی و برای آن شورایی در اساسنامه گذاشته شود تا بر آن نظارت کند و افرادی باشند که نشود آنجا اعمال نفوذ کرد و فردی که انجا اتخاب می‌شود در زد و بندهای سیاسی انتخاب نشود. طبیعتا ملاحظات و فشارهای مختلف از روی آن به نوعی برداشته می‌شود و هدفمندتر فعالیت می‌کند.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها