برنامه نقش جهان با موضوعات سیاسی منطقه و جهان روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.
در بخش میز بینالملل به موضوع عدم پایبندی انگلیس، آلمان و فرانسه به لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران و با حضور دو مهمان برنامه یوسف عزیزی و ابوالفضل بازرگان کارشناسان مسائل سیاسی پرداخته شد.
عزیزی گفت: در برجام 2015 توافقی که صورت گرفته بود این بود که در دورههای زمانی مختلف، کشورهای طرف توافق به تعهدات خود عمل کنند. یکی از این بازههای زمانی در سال هشتم توافق است که به عنوان «روز گذار» نامگذاری شده است و طرفین قرارداد باید به برخی تعهدات خود عمل میکردند.
وی افزود: در کشور ما قرار این بوده است که ما پروتکل الحاقی که همان دسترسی گستردهتر آژانس برای نظارت گستردهتر را انجام دهد که ایران به صورت داوطلبانه این کار را انجام میدهد اما در این چند وقت گذشته به دلیل بدعهدی طرف دیگر توافق، ایران دسترسیها را کم کرده است. از سوی دیگر یکی از کارهایی که امریکا قرار بود انجام دهد لغو تحریمهایی بود که در کنگره تصویب شده بود.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: همچنین قرار بود تا کشورهای اروپایی نیز در سال هشتم تحریمهای موشکی و هستهای لغو شود که اعلام کردهاند که ما این تحریمها را نه تنها لغو نمیکنیم بلکه تهدید کرد که مکانیزم ماشه را اعمال خواهیم کرد.
وی افزود: چیزی که الان اتفاق افتاده، این است که تحریمهای سازمان ملل علیه ایران لغو خواهد شد و تحریم جدیدی علیه ایران نخواهد بود اما کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نخواهند کرد و نکته مهم برای ایران این است که کشورهای اروپایی جایگزین دیگری ندارند و تنها به بازیهای سیاسی روی آوردهاند.
بازرگان کارشناس دیگر این برنامه نیز گفت: با توجه به اهداف بلند مدت آمریکا چه در دوره اوباما، ترامپ و بایدن که اهدافی برای تحریمهای موشکی ایران دارند، توقع اینکه در برجام لغو تحریمهای موشکی اتفاق بیفتد، قدری غیر واقع بینانه است.
وی افزود: اروپاییهایی ها به تنهایی نه قادر و نه مایل هستند که به دور از اراده آمریکاییها کاری سازنده انجام دهند و این بازی که اروپاییها که در پیش گرفتهاند برای نگهداشتن ایران در میز مذاکره است.
بخش بعدی این برنامه به موضوع سلبریتیها و با حضور حسامالدین حائریزاده، کارشناس مسائل بینالملل به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.
وی گفت: مفهوم سلبریتی یک مفهومی است که تعریف واضحی از آن وجود ندارد اما آنچه که مهم است این است که سلبریتی توسط رسانه به شهرت رسیده است اما باید دانست که هر فرد مشهوری، سلبریتی نیست اما هر سلبریتی مشهور است.
حائریزاده افزود: در عصر تاثیر رسانههای مجازی، این سلبریتیها تاثیرگذاری زیادی پیدا کردند به نحوی که در همین فتنه اخیر در کشور، همین سلبریتیها با ارائه فراخوان، برخی از افراد گول خورده و به خیابان میآمدند.
در بخش دیگر این برنامه محمد امامی، کارشناس رسانه مهمان دیگری بود که توضیحاتی درباره مفهوم و تاثیر سلبریتیها ارائه کرد.
وی گفت: سلبریتی، رسانه و مردم سه ضلع تاثیرگذاری سلبریتی است و با وجود این سه ضلع است که میتواند یک نفر سلبریتی شود. بنابراین در چنین وضعیتی اگر بتوان مردم و رسانه را تحت کنترل بگیریم، سلبریتی دیگر معنایی نخواهد داشت.
امامی گفت: ضرورت دارد تا تبیین و آگاهی درستی از رسانه برای مردم انجام شود. حذف و توجه به سلبریتیها هدف نباید باشد و آنچه اهمیت دارد این است که باید آنان را هضم کرد