مشاهده خبر

چهار شنبه 8 شهریور 1402

چای عراقی درمان اورژانسی مسمومیت و اسهال در پیاده‌روی اربعین

پزشک و متخصص طب سنتی گفت: با توجه به اینکه افراد در مسیر پیاده روی دچار اسهال و مسمویت می شوند، حتما روزی دو الی سه بار با توجه به عادت خودشان چای عراقی میل کنند. البته کسانی که دیابت یا زخم معده دارند، مصرف نکنند. این چای هم از مشکلات معده و هم مسمومیت و اسهال جلوگیری میکند.

0

برنامه انارستان با موضوع مشکلات گوارشی در پیاده روی اربعین و با حضور حسن یوسفی، پزشک و متخصص طب سنتی به عنوان مهمان برنامه روز دوشنبه از شبکه افق پخش شد.

یوسفی گفت: یک سری موکب های ایرانی هستند و غذای ایرانی ارائه می دهند که ما از لحاظ مزاجی با این غذاها مشکلی نداریم مگر اینکه به علت هوای گرم و نوشیدن آب زیاد دچار مشکلات گوارشی بشوند.

یک زائر حین پیاده روی صبح ها غذای مرطوب، ظهرها غذای نفاخ و شبها غذاهای پر ادویه می خورند علاوه بر این نوشیدنی ها بسیار خنک و متنوع و چای پرنگ و قهوه میل میکنند که همگی با معده یک فرد ایرانی سازگار نیست. بنابراین با توجه به این مساله باید بهتر است غذای ایرانی میل بکنند. اما مهمترین مساله این است کسانی که دچار مشکلات گوارشی هستند باید پیش از رفتن به پیاده روی تدابیری را انجام بدهند که دچار مشکل نشوند.

وی درباره پیشگیری از مشکلات گوارشی و تقویت معده و گوارش گفت: برخی معده سرد دارند و با خوردن غذاهای سرد دچار معده درد می شوند، این افراد پیش از رفتن، صبح تا صبح ناشتا یک قاشق عسل یا دو عدد خرما رطب میل کنند تا معده آنها گرم شود و در آنجا مشکلی برایشان ایجاد نشود. چهارزیره شامل زیره سبز، سیاه، بادیان و زنیان را پودر کنند و یک قاشق چاخوری به همراه آب جوش صبح به صبح ناشتا میل کنند.

کسانی که معده ضعیف دارند برای تقویت معده، گوشت یا سنگدان مرغ بدون چربی با مقداری آب و کمی ادویه و پیاز را دوبار چرخ کنند و به صورت کباب تابه ای آبدار بدون روغن به مدت 45 تا یک ساعت بپزند و صبح ها ناشتا یک قطعه کوچک میل کنند. همینطور خوردن هویج پخته به صورت داغ صبح ها بسیار مقوی معده است.

این پزشک افزود: کسانی که زخم معده دارند، یک قاشق مربا خوری، ریشه شیرین بیان را دم کنند و 30 الی 40 روز صبح ها ناشتا میل کنند. همینطور می توانند ختمی ریز را دم کنند و به همان شکل استفاده کنند؛ باعث می شود زخم معده ترمیم شود.

برای رفلاکس معده، تخم گشنیز و بادیان را به صورت مساوی پودر کنند و به اندازه یک قاشق مربا بعد از غذا برای مدتی مصرف شود. اگر دچار رفلاکس عصبی هستند حتما جوشانده اعصاب به همراه آن استفاده کنند که متشکل از گل گاوزبان، سنبل الطیب و بهاررنج است.

این متخصص طب سنتی درباره فواید چای عراقی گفت: باتوجه به اینکه افراد در مسیر پیاده روی دچار اسهال و مسمویت می شوند، حتما روزی دو الی سه بار با توجه به عادت خودشان چای میل کنند البته کسانی که دیابت یا زخم معده دارند، میل نکنند. این چای هم از مشکلات معده و هم مسمومیت و اسهال جلوگیری میکند.

افرادی که دوست دارند قهوه میل بکنند، به مقداری که گاهی اوقات خسته می شوند، مصرف کنند اما به صورت خیلی کم. چون ممکن است برایشان تپش قلب و اضطراب بیاورد.

کسانی که ضعف و نارسایی کلیه دارند، حتما باید خرما بخورند، بخصوص خرما با کنجد و یا ارده، چون خرما باعث کاهش عطش می شود. همینطور از ضعیف شدن و فشار به کلیه جلوگیری می کند.

یوسفی درباره تدابیری که می توان در همان کشور برای رفع برخی مشکلات شایع استفاده شود، گفت: برای رفع یبوست اگر مسافران می توانند لواشک و الو و تمرهندی و خاکشیر ببرند، بسیار خوب است. اما اگر اکانش فراهم نبود می توانند ماست به همراه دو قاشق غذاخوری شکر را هم بزنند و ناشتا بخورند، یا در بطری های آب بریزند و مثل دوغ صبح ناشتا میل کنند. همینطور شیر گرم را با مقداری شکر و روغن نباتی، زیتون و یا بادام شیرین صبح ناشتا بخورند.

برای مشکلات اسهال، چای خشک با دست پودر کنند، و روی تخم مرغ بریزند و میل کنند، اگر تخم مرغ نبود، چای عربی بدون شکر استفاده کنند. خرمای قصب یا تازه همراه خود داشته باشند و در طول مسیر هسته آن را دربیاورند و کم کم میل کنند. نبات سوخته با آب برای اسهال بسیار خوب است.

این پزشک گفت: برای رفع دل درد، فلفل سیاه یک قاشق چایخوری یا مرباخوری، به همراه آبجوش و یکم نبات میل میکنند؛ معمولا سریع نتیجه می دهد. دومین راهکار، ترکیب یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق مرباخوری شکر قاشق را در آبجوش حل کنند و میل کنند، سریع روده درد و مسمومیت را رفع می کند.

برای رفع مسمومیت، شربت آبلیمو مصرف کنند. بهترین کار در مسمومیت استفراغ کردن و یا خارج کردن مواد خورده شده از طریق دفع است. همینطور آب زرشک به همراه آب سیب و آبلیمو جوشانده شود و قاشق قاشق میل شود.

وی درباره گرمازدگی گفت: یک راهکار اورژانسی این است، مقداری روغن بادام شیرین را با انگشت روی ملاج و یا بینی بمالند، همینطور برای جلوگیری از گرمازدگی و پایین آوردن دمای بدن حتما پاهایشان را با آب بشورند و خشک کنند.

در بخش سر عصاره، هادی خواجه درباره روغن هسته انگور صحبت کرد. روغن هسته انگور برای ماساژ درمانی و استفاده برای پوست بسیار مفید است، این روغن خاصیت جوانسازی، روشن کنندگی و ضد پیری و لطافت پوست دارد. این روغن مزاج متعادل کننده ای دارد و برای همه سنین و همه گروه های مزاجی قابل استفاده است.

آخرین اخبار

روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها