مشاهده خبر

دو شنبه 30 مرداد 1402

چگونه نسل خوبی تربیت کنیم؟

یک پژوهشگر طب سنتی گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که ما در تربیت نسل جدید و انتقال مفاهیم و فرهنگ خود به آنان کم کوشی کرده‌ایم.

0

برنامه انارستان با موضوع نسل سالم و با حضور دکتر محسن باغبانی، پژوهشگر طب سنتی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.

وی گفت: برای داشتن نسل سالم باید از  20 سال قبل شروع کرد و باید توجه داشت که امروز هرچه من می‌کنم، قرار است این میراث را به فرزندان خود انتقال دهم. تغییر و داشتن یک فرهنگ یا سبک زندگی، ساده نیست و کاری بسیار دشوار است و این کار نیاز به کار شخصی و اجتماعی است.

وی افزود: یک سری فرهنگ‌ها و رفتارها از ما به نسل‌های بعدی انتقال پیدا می‌کند و نسل امروز به دنبال این است که کار درست و صحیح چیست؟ در دوره‌ای که ما زندگی می‌کردیم بچه‌ها بیشتر تحت تاثیر محیط داخلی بودند اما امروز بیشتر تحت تاثیر خارج از خانه هستند.

باغبانی گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که ما در تربیت نسل جدید و انتقال مفاهیم و فرهنگ خود به آنان کم کوشی کرده‌ایم.

وی گفت: علوم حکمت بنیان گذشته وقتی به طب می‌رسند، آن را دو قسمت می‌کنند. یکی طبی که مربط به جسم انسان است و وظیفه آن دور کردن بیماری از بدن و علاج بیماری است و دیگری توجه طب به نفس انسان است به این صورت که فضایل را در بدن نگه دارد و رذایل از بدن دور کند. در طی این سال‌ها به قدری که به طب جسمانی توجه شده به طب روحانی توجه نشده است.

این پژوهشگر طب سنتی گفت: طب روحانی به اخلاق مرتبط است، به علم تدبیر منزل و معاش مرتبط است و دیگری درباره سیاست کشورها است و به علم النفس مرتبط است.

وی گفت: انسان وقتی به دنیا می‌آید چند قوه را با خود به همراه دارد. اولین قوه که خیلی هم قوی است قوه شهوت و خواسته‌ها است. دومی قوه غضب است که انسان را وادار می‌کند برای چیزی که برایش ناخوش آیند، دوری کند. قوه سوم تمییز یا عقل است. تمییز خیر و شر است که به صورت طبیعی در انسان قرار دارد. کسی که توجه زیادی به قوه شهوت کند، دو قوه دیگر برای او کمرنگ می‌شود.

باغبانی گفت: همه قوا در انسان باید در تعادل باشد و بدون تعادل نمی‌توان رفتار درستی داشت. در طلب مال و غذا و مسکن و... انسان باید انجام دهد و به صورت معتدل باشد.

وی گفت: خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب اخلاق ناصری، سعادت را اینگونه بیان می‌کند: سعادت نفسانی و بدنی و مدنی است.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها