مشاهده خبر

شنبه 14 مرداد 1402

بازی‌های بتل رویال و وابستگی اعتیادگونه

بازی‌های بتل رویال به همان اندازه که جذابند، به شدت اعتیادآورند؛ روزنامه دیلی میرور چند سال پیش یک گزارش از یک دختر 9 ساله منتشر کرد که به شدت به بازی های بتل رویال معتاد شده بود که حتی کارهای روزانه شخصی خودش را هم انجام نمی‌داد.

1

برنامه 360 درجه چهارشنبه این هفته با موضوع بازی های بتل رویال از شبکه افق پخش شد.

یکی از نخستین بازی های گروهی آنلاین، بازی کانتر استراک بود که  در سال 2000 توسط شرکت ولو ساخته شد. خط قصه ای ساده داشت. بازیکن ها در قالب دو گروه تروریست و غیر تروریست بازی میکردند، هدف گروه تروریست بمب گذاری و گروگانگیری و ترور بود و ماموریت گروه ضد تروریست این بود که نگذارند تروریست ها به هدفشان برسند. برنده آن کسی بود که تا آخرین نفر در گروه متقابل را از بین ببرد.  برگ برنده کانتر این بود که بازیکن ها به جای بازی با هوش مصنوعی با یک عده آدم واقعی در یک گوشه از دنیا که به این بازی وصل شده بودند، رقابت می کردند.

در همان سال یعنی سال 2000 فیلم نبرد سلطنتی یا بتل رویال محصول کشور ژاپن به کارگردانی کینجی فوکاساکو روی پرده سینماها رفت. داستان این فیلم به این صورت بود که براساس قانونی که کشور برای جلوگیری از فقر و بزه کاری تصویب کرده بود، هر سال یک کلاس از دانش آموز دبیرستانی را به صورت تصادفی انتخاب می کردند و به یک جزیره دور افتاده می فرستاند تا با هم در یک نبرد سلطنتی رقابت کنند و در آخر فقط یک نفر باید از آن ها زنده از این نبرد خارج می شد.

در دهه 1700 میلادی در انگلستان یک مسابقه بوکس برگزار می شد و در این مسابقه هشت نفر بدون دستکش در رینگ بوکس می رفتند و برای کشتن، همدیگر را می زدند درآخر کسی که از این مسابقه زنده می ماند برنده این بازی بود، اسم این بازی، نبرد سلطنتی بود. بنابراین علت نامگذاری این فیلم به نبرد سلطنتی، برگرفته از اروپای متمدن بود.

بعد از اکران فیلم بتل رویال و موفقیت آن پشت سر هم فیلم هایی با این ژانر تولید می شد. کم کم یک ژانر در هالیوود شکل گرفت به اسم بتل رویال. از مهمترین محصول این ژانر می توان به فیلم محکوم محصول سال 2007 ، مسابقه مرگ محصول 2008 و مجموعه فیلم بازی های گرسنگی اشاره کرد. صحنه های مجموعه فیلم بازی های گرسنگی از صحنه های فیلم بتل رویال الهام گرفته شده بود.

بازی های ویدیوی دیرتر از سریال ها و فیلم ها به ژانر بتل رویال ورود کردند. اولین بازی ای که در سبک بتل رویال عرضه شد؛ بازی معروف پابجی بود که در سال 2017 منتشر شد. برندن گرین، سازنده این بازی در یک مصاحبه ای گفته بود که ایده این بازی را از بازی های گرسنه گرفته است.

این بازی در کم تر از 5 سال بیشتر از 9 ملیارد دلار برای شرکت تولید کننده بازی درآمدزایی داشت و بیشتر از 100 میلیون بار از گوگل پلی دانلود شد و تا سال 2021 بیشتر از 70 میلیون نفر هر روز در بازی پابجی بازی می کردند.

فروش پابجی بقیه شرکت های بازی را به این فکر انداخت که این چنین بازی ها را تولید کنند، نتیجه آن انتشار بازی هایی مثل فرنت نایت، فری فایر و اپکس لنجندز شد. حتی شرکت اکتی ویژن هم یک نسخه از بازی معروفش را یعنی «کال اف دیوتی» را با نسخه رویال بتل منتشر کرد.

دلیل اصلی جذابیت بازی پابجی، ارضا کردن نیازهای روانی بازیکناست. طراحی بازی های پابجی و بتل رویال خیلی هوشمندانه برخی حس های خوشایند را تحریک می کند. همکاری کردن و بازی چندنفره در این بازی ها باعث می شود نیاز بازیکن ها به صمیمت و دوستی و همکاری تامین شود. همینطور رقابت کردن میان صد بازیکن دیگر باعث می شود نیاز به احترام، عزت نفس و اعتماد به نفس در این افراد تامین بشود.

بازی های بتل رویال به همان اندازه که جذابند، به شدت اعتیاد آورند. روزنامه دیلی میرور چند سال پیش یک گزارش از یک دختر نه ساله منتشر کرد که به شدت به بازی های بتل رویال معتاد شده بود که حتی دستشویی هم نمی رفت.

همینطور این روزنامه گزارش دیگری درباره یک نوجوان 17 ساله اسم کارل تامسون منتشر کرد . این نوجوان به دلیل خریدن آیتم های بازی، بدهی زیادی داشت و در آخر تصمیم می گیرد خودش را از یک بلندی بندازد اما پدرش نجاتش می دهد.

آخرین اخبار

روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها