برنامه 360 درجه چهارشنبه این هفته با موضوع بازی های بتل رویال از شبکه افق پخش شد.
یکی از نخستین بازی های گروهی آنلاین، بازی کانتر استراک بود که در سال 2000 توسط شرکت ولو ساخته شد. خط قصه ای ساده داشت. بازیکن ها در قالب دو گروه تروریست و غیر تروریست بازی میکردند، هدف گروه تروریست بمب گذاری و گروگانگیری و ترور بود و ماموریت گروه ضد تروریست این بود که نگذارند تروریست ها به هدفشان برسند. برنده آن کسی بود که تا آخرین نفر در گروه متقابل را از بین ببرد. برگ برنده کانتر این بود که بازیکن ها به جای بازی با هوش مصنوعی با یک عده آدم واقعی در یک گوشه از دنیا که به این بازی وصل شده بودند، رقابت می کردند.
در همان سال یعنی سال 2000 فیلم نبرد سلطنتی یا بتل رویال محصول کشور ژاپن به کارگردانی کینجی فوکاساکو روی پرده سینماها رفت. داستان این فیلم به این صورت بود که براساس قانونی که کشور برای جلوگیری از فقر و بزه کاری تصویب کرده بود، هر سال یک کلاس از دانش آموز دبیرستانی را به صورت تصادفی انتخاب می کردند و به یک جزیره دور افتاده می فرستاند تا با هم در یک نبرد سلطنتی رقابت کنند و در آخر فقط یک نفر باید از آن ها زنده از این نبرد خارج می شد.
در دهه 1700 میلادی در انگلستان یک مسابقه بوکس برگزار می شد و در این مسابقه هشت نفر بدون دستکش در رینگ بوکس می رفتند و برای کشتن، همدیگر را می زدند درآخر کسی که از این مسابقه زنده می ماند برنده این بازی بود، اسم این بازی، نبرد سلطنتی بود. بنابراین علت نامگذاری این فیلم به نبرد سلطنتی، برگرفته از اروپای متمدن بود.
بعد از اکران فیلم بتل رویال و موفقیت آن پشت سر هم فیلم هایی با این ژانر تولید می شد. کم کم یک ژانر در هالیوود شکل گرفت به اسم بتل رویال. از مهمترین محصول این ژانر می توان به فیلم محکوم محصول سال 2007 ، مسابقه مرگ محصول 2008 و مجموعه فیلم بازی های گرسنگی اشاره کرد. صحنه های مجموعه فیلم بازی های گرسنگی از صحنه های فیلم بتل رویال الهام گرفته شده بود.
بازی های ویدیوی دیرتر از سریال ها و فیلم ها به ژانر بتل رویال ورود کردند. اولین بازی ای که در سبک بتل رویال عرضه شد؛ بازی معروف پابجی بود که در سال 2017 منتشر شد. برندن گرین، سازنده این بازی در یک مصاحبه ای گفته بود که ایده این بازی را از بازی های گرسنه گرفته است.
این بازی در کم تر از 5 سال بیشتر از 9 ملیارد دلار برای شرکت تولید کننده بازی درآمدزایی داشت و بیشتر از 100 میلیون بار از گوگل پلی دانلود شد و تا سال 2021 بیشتر از 70 میلیون نفر هر روز در بازی پابجی بازی می کردند.
فروش پابجی بقیه شرکت های بازی را به این فکر انداخت که این چنین بازی ها را تولید کنند، نتیجه آن انتشار بازی هایی مثل فرنت نایت، فری فایر و اپکس لنجندز شد. حتی شرکت اکتی ویژن هم یک نسخه از بازی معروفش را یعنی «کال اف دیوتی» را با نسخه رویال بتل منتشر کرد.
دلیل اصلی جذابیت بازی پابجی، ارضا کردن نیازهای روانی بازیکناست. طراحی بازی های پابجی و بتل رویال خیلی هوشمندانه برخی حس های خوشایند را تحریک می کند. همکاری کردن و بازی چندنفره در این بازی ها باعث می شود نیاز بازیکن ها به صمیمت و دوستی و همکاری تامین شود. همینطور رقابت کردن میان صد بازیکن دیگر باعث می شود نیاز به احترام، عزت نفس و اعتماد به نفس در این افراد تامین بشود.
بازی های بتل رویال به همان اندازه که جذابند، به شدت اعتیاد آورند. روزنامه دیلی میرور چند سال پیش یک گزارش از یک دختر نه ساله منتشر کرد که به شدت به بازی های بتل رویال معتاد شده بود که حتی دستشویی هم نمی رفت.
همینطور این روزنامه گزارش دیگری درباره یک نوجوان 17 ساله اسم کارل تامسون منتشر کرد . این نوجوان به دلیل خریدن آیتم های بازی، بدهی زیادی داشت و در آخر تصمیم می گیرد خودش را از یک بلندی بندازد اما پدرش نجاتش می دهد.