مشاهده خبر

پنج شنبه 12 مرداد 1402

چرا بعضی آدم‌ها تمرکزشان در شب بیشتر است؟

یک متخصص طب سنتی در برنامه انارستان با اشاره به یکسان بودن گاه به گاه سیکل‌های فعالیت‌ مغزی با سیکل‌های محیطی به توضیح این مسئله پرداخت.

0

ویژه برنامه انارستان سه‌شنبه این هفته با موضوع حلقه حیات (سبک زندگی با توجه به مزاج‌ها) و با حضور دکتر حمیدالله افراسیابیان پزشک و متخصص طب سنتی از شبکه افق پخش شد.

افراسیبیان درباره حلقه حیات گفت: زندگی ما، محیط اطراف و شبانه روز یک حلقه است . زندگی تمام انسان ها عبارت است از یک حلقه است چرا که ما یک بهار زندگی داریم که تا 30 سالگیست و مزاج گرم و تره دارد، یک تابستان زندگی بین سن 30 تا 40 سالگی که مزاج گرم و خشک است، یک پاییز زندگی ما بین 40 تا 60 سالگی است است و بعد از آن یک زمستان داریم .

وی افزود: در شبانه روز هم این اتفاق می افتد، از حدود زمانی که خورشید طلوع می کند تا ساعت 12 ظهر رطوبت شب باقی مانده و مزاج آن گرم و تر است، از ظهر تا ساعات نزدیک به غروب گرم و خشک است و صفراوی است، از حدود غروب تا 10 شب ، سرد و خشک یا سوداوی است و از حدود ساعت 10 شب تا طلوع آفتاب، سرد و تر و بلغمی است.

این پزشک افزود: سیکل ها یا ساعت های فیزیولوژیک درحلقه حیات خیلی دقیق تر می شوند و فقط یک فیزیولوژی ساده نیستند اگر ما سبک زندی خود را با این حلقه حیات تنظیم کنیم خیلی زندگی راحت و مناسبی خواهیم داشت.

وقتی سیکل های فعالیت های مغزی با سیکل های محیطی یکی می شود و با همدیگر تنظیم می شود، میزان تمرکز و یادگیری فرد به شدت پایین می آید. مثلا کسی که صفراویست در ساعتی که صفراوی باشد وقتی هم قطب می شوند میزان یادگیریش، انرژیش و همه چیز تحت تاثیر قرار می گیرد، اما این شخص وقتی در مزاج ساعت مقابل قرار می گیرد مثل بلغمی سطح یادگیری و توان و انرژی اش بالا می رود. به همن دلیل است برخی در ساعات غروب به بعد سطح یادگیری و انرژیشان بالا می رود و در ساعات میانی و اولیه روز نسبتا پایین است. تمرکز در ساعت همنام تمرکز کم می شود.

وی تاکید کرد: بحث مزاج در زندگی زناشویی خیلی تاثیر گذار است مثلا اگر دو صفراوی با هم ازدواج کنند باید حواسشان باشد که اختلافات و گفت و گوها رو در چه ساعاتی از روز مطرح کنند تا دچار مشکلات حاد نشوند.  معمولا مزاج های همنام کنار هم قرار بگیرند مشکل ساز می شوند. فهم طبیعت انسان ها در ازدواج خیلی مهم است. بهتر است که مزاج های زوجین متضاد باشد و حتما باید هر دو طرف از مزاج یکدیگر باخبر باشند و نسبت به آن آگاهی داشته باشند تا دچار مشکلات نشوند.

افراسیابیان تاکید کرد: بحث مزاج ها در کار و حرفه افراد بسیار مهم است، مثلا در مهندسی ها، قضاوت ها، رشته های نیازمند استدلال؛ سوداوی ها خیلی موفق تر می شوند. دموی ها در مدیریت خیلی خوب و موفق تر هستند و بلغمی ها در کارهای هنری وادبیاتی. 

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: این حلقه در ورزش خیلی مهم است، اگر در حلقه حیات، فرد را در ساعت خودش به فعالیت حرکتی وادار کرد خیلی ضربه می بیند. مثلا یک فرد دموی را وادار کنیم صبح ورزش کند، آسیب می بیند حتی احتمال دارد که در طول مدت هم مشکلات قلبی پیدا کند چون فشار خون بیشتر بالا می رود و حالت های فشار بر روی مغز و عروق خیلی افزایش می یابد. بنابراین دموی در ساعات غروب ورزش کند خیلی بهتر است و احساس نشاط بیشتری می کند.  به همین دلیل فعالیت های ورزشی باید با حلقه متناسب باشد هر کجای حلقه را انتخاب کنید واکنش مخصوص آن را می بینید. مثلا فردی گرم و تر است و ورزش سرد و تر را انتخاب میکند رطوبت بدنش زیاد می شود و احساس کرختی می‌کند.

وی افزود: حلقه حیات همین طور در غذا خوردن و هضم بسیار مهم است. وقتی ساعت غذا خوردن با ساعت همنام حلقه هماهنگ شود؛ غذا خوب هضم نمی شود. مثلا فرد صفراوی ساعت 1 یا 2 غذا بخورد، هاضمه اش به علت افزایش حرارت محیطی و خودش دچار احتراق می شود.  اصولا طب سنتی مبنایش بر حرارات و سردی متابولیسم است و سرطان را سوخت و ساز معرفی می کند صفرای محترق یا سوخته شده سودایی ایجاد می شود که باعث سرطان می شود.

بنابراین قدرت هاضمه و جذب مواد غذایی و تکامل هضم با ساعات حلقه مرتبط است و نباید فرد را وادار کنید در ساعت متضاد خودش عمل تغذیه را انجام بدهد.

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها