مشاهده خبر

پنج شنبه 12 مرداد 1402

چرا بعضی آدم‌ها تمرکزشان در شب بیشتر است؟

یک متخصص طب سنتی در برنامه انارستان با اشاره به یکسان بودن گاه به گاه سیکل‌های فعالیت‌ مغزی با سیکل‌های محیطی به توضیح این مسئله پرداخت.

0

ویژه برنامه انارستان سه‌شنبه این هفته با موضوع حلقه حیات (سبک زندگی با توجه به مزاج‌ها) و با حضور دکتر حمیدالله افراسیابیان پزشک و متخصص طب سنتی از شبکه افق پخش شد.

افراسیبیان درباره حلقه حیات گفت: زندگی ما، محیط اطراف و شبانه روز یک حلقه است . زندگی تمام انسان ها عبارت است از یک حلقه است چرا که ما یک بهار زندگی داریم که تا 30 سالگیست و مزاج گرم و تره دارد، یک تابستان زندگی بین سن 30 تا 40 سالگی که مزاج گرم و خشک است، یک پاییز زندگی ما بین 40 تا 60 سالگی است است و بعد از آن یک زمستان داریم .

وی افزود: در شبانه روز هم این اتفاق می افتد، از حدود زمانی که خورشید طلوع می کند تا ساعت 12 ظهر رطوبت شب باقی مانده و مزاج آن گرم و تر است، از ظهر تا ساعات نزدیک به غروب گرم و خشک است و صفراوی است، از حدود غروب تا 10 شب ، سرد و خشک یا سوداوی است و از حدود ساعت 10 شب تا طلوع آفتاب، سرد و تر و بلغمی است.

این پزشک افزود: سیکل ها یا ساعت های فیزیولوژیک درحلقه حیات خیلی دقیق تر می شوند و فقط یک فیزیولوژی ساده نیستند اگر ما سبک زندی خود را با این حلقه حیات تنظیم کنیم خیلی زندگی راحت و مناسبی خواهیم داشت.

وقتی سیکل های فعالیت های مغزی با سیکل های محیطی یکی می شود و با همدیگر تنظیم می شود، میزان تمرکز و یادگیری فرد به شدت پایین می آید. مثلا کسی که صفراویست در ساعتی که صفراوی باشد وقتی هم قطب می شوند میزان یادگیریش، انرژیش و همه چیز تحت تاثیر قرار می گیرد، اما این شخص وقتی در مزاج ساعت مقابل قرار می گیرد مثل بلغمی سطح یادگیری و توان و انرژی اش بالا می رود. به همن دلیل است برخی در ساعات غروب به بعد سطح یادگیری و انرژیشان بالا می رود و در ساعات میانی و اولیه روز نسبتا پایین است. تمرکز در ساعت همنام تمرکز کم می شود.

وی تاکید کرد: بحث مزاج در زندگی زناشویی خیلی تاثیر گذار است مثلا اگر دو صفراوی با هم ازدواج کنند باید حواسشان باشد که اختلافات و گفت و گوها رو در چه ساعاتی از روز مطرح کنند تا دچار مشکلات حاد نشوند.  معمولا مزاج های همنام کنار هم قرار بگیرند مشکل ساز می شوند. فهم طبیعت انسان ها در ازدواج خیلی مهم است. بهتر است که مزاج های زوجین متضاد باشد و حتما باید هر دو طرف از مزاج یکدیگر باخبر باشند و نسبت به آن آگاهی داشته باشند تا دچار مشکلات نشوند.

افراسیابیان تاکید کرد: بحث مزاج ها در کار و حرفه افراد بسیار مهم است، مثلا در مهندسی ها، قضاوت ها، رشته های نیازمند استدلال؛ سوداوی ها خیلی موفق تر می شوند. دموی ها در مدیریت خیلی خوب و موفق تر هستند و بلغمی ها در کارهای هنری وادبیاتی. 

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: این حلقه در ورزش خیلی مهم است، اگر در حلقه حیات، فرد را در ساعت خودش به فعالیت حرکتی وادار کرد خیلی ضربه می بیند. مثلا یک فرد دموی را وادار کنیم صبح ورزش کند، آسیب می بیند حتی احتمال دارد که در طول مدت هم مشکلات قلبی پیدا کند چون فشار خون بیشتر بالا می رود و حالت های فشار بر روی مغز و عروق خیلی افزایش می یابد. بنابراین دموی در ساعات غروب ورزش کند خیلی بهتر است و احساس نشاط بیشتری می کند.  به همین دلیل فعالیت های ورزشی باید با حلقه متناسب باشد هر کجای حلقه را انتخاب کنید واکنش مخصوص آن را می بینید. مثلا فردی گرم و تر است و ورزش سرد و تر را انتخاب میکند رطوبت بدنش زیاد می شود و احساس کرختی می‌کند.

وی افزود: حلقه حیات همین طور در غذا خوردن و هضم بسیار مهم است. وقتی ساعت غذا خوردن با ساعت همنام حلقه هماهنگ شود؛ غذا خوب هضم نمی شود. مثلا فرد صفراوی ساعت 1 یا 2 غذا بخورد، هاضمه اش به علت افزایش حرارت محیطی و خودش دچار احتراق می شود.  اصولا طب سنتی مبنایش بر حرارات و سردی متابولیسم است و سرطان را سوخت و ساز معرفی می کند صفرای محترق یا سوخته شده سودایی ایجاد می شود که باعث سرطان می شود.

بنابراین قدرت هاضمه و جذب مواد غذایی و تکامل هضم با ساعات حلقه مرتبط است و نباید فرد را وادار کنید در ساعت متضاد خودش عمل تغذیه را انجام بدهد.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها