مشاهده خبر

دو شنبه 9 مرداد 1402

عرق کردن سر نوزاد طبیعی است؟

دکتر قربانپور در برنامه انارستان گفت: یکی از راه هایی که از طریق آن بدن مواد زئد اطراف مغز را دفع می کند، عرق کردن سر نوزاد است.

0

ویژه برنامه تلویزیونی «انارستان»، شنبه هفتم مردادماه به صورت زنده با موضوع «بهداشت مغز» و با حضور دکتر قربانپور ، پزشک و محقق طب سنتی، روی آنتن شبکه افق سیما رفت.

قربانپور درباره بهداشت مغز جنین در حین بارداری و بعد از تولد گفت: در دوران تشکیل نطفه و تشکیل مغز باید مادر باردار تلاش کند سخن غیرنیکو نزند، با احترام صحبت کند، افعال نیکو انجام دهد، صدقه بدهد و غیره تمام این افعال روی جنین تاثیر می گذارد.

در دوران به دنیا آمدن نوزاد مشکلاتی برای مادر و نوزاد به وجود می آید؛ در طول دوره پس از بارداری اولویت اول را به مادر باید داد . اما یکی از مشکلاتی که برای نوزاد وجود دارد، گریه کردن است. این گریه کردن بسیار برای سلامتی نوزاد مفید است و نباید اصرار کرد که نوزاد حتما آرام بگیرد یا بخوابد. چرا که از این طریق مواد زائد از بدن نوزاد دفع می شود.

وی ادامه داد: نکته دوم عرق کردن سر بچه است، بدن مواد زائدی دارد که باید به شکلی آن را خارج کند، دفع آن از طریق روده زمانبر است و با توجه به اینکه در این دوران مهم ترین عضو بدن سر است چون در آن مغز وجود دارد؛ لذا بدن ترجیح میدهد مواد زائد را از طریق عرق کردن سر خارج کند که چیزی اطراف مغز نباشد. این عرق کردن مخصوصا زمانیکه نوزاد در حال انجام دادن بیش از یک فعالیت باشد، تشدید می شود. این مساله برای بچه خیلی خوب و مهم است و یک تهدید یا زنگ خطر نیست.

این پزشک افزود: یکی دیگر از مواردی که به آن توصیه شده است، تراشیدن موی دختر و پسر بعد از یک هفته از تولد است. این کار باعث می شود مواد زائدی که در اطراف مغز قرار دارد از این طریق خارج شود. این تراشیدن سر بسیار برای رشد مغز و سلامت مغز مفید است. یکی دیگر از کارهایی که بسیار به آن توصیه شده است ، حجامت در چهار ماهگی است؛ البته این حجامت به مانند حجامت برای افراد بالغ نیست، پشت گردن نوزاد را با تیغ های یکبار مصرف به اندازه آن تیغ، یه بار تراشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: هر چقدر گهواره نوزاد شلوغ باشد و سرشار از رنگ ها و اشکال و داده باشد بسیار برای هوش نوزاد مهم و اثر بخش است. اما نکته مهم این است که باید تنوع رنگ ها و مهره ها و چینش آنها به شکلی باشد که نوزاد فقط به یک سمت چشمش خیره نشود و ثابت نشود که دچار آسیب نشود. تمرینات مغزی نوزاد از این دوران شروع می شود و کمک می کند نوزاد باهوش تر شود.

این محقق طب سنتی در بخش دیگری از گفت و گو گفت: اولویت مطلق، درست کار کردن شکم نوزاد است . اگر نوزاد دچار یبوست باشد، تمام زحماتی که کشیده شده از بین می رود. نوزاد بعد از هر شیر خوردن کاملا طبیعی است که دفع داشته باشد، این نشان دهنده سلامت نوزاد است.

قربانپور در ادامه گفت: سه تفکر در دنیا وجود دارد که اول کدام قسمت نوزاد را تقویت کنیم، در هند معتقدند یک کبد سالم بچه را سالم نگه می دارد و داروهای مختلفی در این زمینه دارند و کبد برای آن ها اولویت دارد. در آفریقا معتقدند که بچه باید عضلانی و قوی باشد بنابراین تدابیری را برای تقویت قلب و عروق و عضلات بچه به کار می گیرند. اما ایرانی ها از قدیم گفته اند که اول باید مغز بچه را تقویت بدهیم. لذا بعد از شش ماهگی مستقیما به سمت مغزها می رفتند که حریره بادام یکی از این خوراکی هایست که به تقویت مغز بچه کمک می کند.

وی در پایان گفت: تمام مغزیجات حیوانات حلال مقوی مغز هستند البته استثانیی وجود دارد درباره مغز گوسفند که نباید زیاد مصرف شود و تا حد امکان کم خورده شود.  بین تمام مغز حلال گوشت ها مغز گنجشک از تمام مغزها مقوی تر و موثرتر است. همینطور شکوفه های درختان و گیاهان بسیار مقوی مغز هستند و بدیلی ندارند و افراد می توانند این شکوفه ها را در انواع سوپ ها و آشیجات و دمنوش ها استفاده کنند.

بچه هر وقت خواست باید اجابت مزاج بکند ، چون به تعویق انداختن آن بسیار خطرناک است تا زمانی که اراده و اختیار را داشته باشند. دعوا کردن بچه بسیار خطرنا است و بچه در دوران جوانی و نوجوانی دچار مشکلات روحی و روانی پیدا میکنند. 

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها