مشاهده خبر

یک شنبه 18 تیر 1402

آیا معده به گوش ربط دارد؟!

پزشک و متخصص طب سنتی در برنامه انارستان گفت: یکی از مهمترین اعضایی که می تواند مستقیما به گوش آسیب برساند، معده است. همانطور که سینوزیت ها یا عفونت های گوش می تواند به معده آسیب برساند.

1

انارستان روز شنبه هفدهم تیرماه با موضوع «بهداشت گوش» و با حضور دکتر وحید تفضلی، پزشک و متخصص طب سنتی از شبکه افق پخش شد.

تفضلی با اشاره به مشکلات گوش گفت: به صورت کلی طبق آماری که بهداشت جهانی ارائه کرده 10 درصد اطفال و حدود 35 درصد افراد بالای 65 سال دچار مشکلات شنوایی هستند. مشکلات شنوایی یکی از 4 عامل ناتوان کننده افراد در سنین بالا در کنار آلزایمر و دیابت قرار می گیرد.

وی افزود: براساس مطالعاتی که صورت گرفته در دوران کرونا مشکلات مرتبط با گوش افزایش یافت. دو مشکل عمده ای که این دوره بوجود آمد، مشکل صدای وز وز گوش و سرگیجه بود. بنابراین اگر گسی سرگیجه دارد باید به متخصصین گوش، حلق و بینی مراجعه کند نه متخصصین مغز و اعصاب.

این پزشک و متخصص سنتی در ادامه گفت: گوش انسان دو عملکرد دارد، یک عملکرد شنوایی و یک عملکرد حفظ تعادل است. حفظ تعادل ما به وسیله ی یکی از عصب هاییست که متصل به یکی از ساختارهای گوش است. گوش دو ساختار دارد وستیبول و کوکلا. وستیبول مجاری نیم دایره ایست که کارش حفظ تعادل است و اگر دچار مشکل بشود، شخص دچار سرگیجه می شود.

وی خاطر نشان کرد: مطالعات ثابت کرده است که صدای ترافیک یکی از عوامل مشکلات شنوایی در کلانشهرها می باشد. همچنین ثابت شده است که این صداها باعث ایجاد  فشار خون و سکته های قلبی و مغزی می شوند چون هورمون کرتیزول را در بدن بالا می برد و حالتی مانند حالت آماده باش یا حالت فرار به اصطلاح هورمون گریز را در بدن ایجاد می کند.

تفضلی درباره اعضایی که در بدن باعث ایجاد آسیب به گوش می شوند گفت: یکی از مهمترین اعضایی که میتواند مستقیما به گوش آسیب برساند، معده است. همانطور که سینوزیت ها یا عفونت های گوش می تواند به معده آسیب برساند. روده و عفونت های گوارشی نیز گوش را دچار آسیب می کند.  در این مساله هم کبد می تواند مشکل ساز شود . کاری که کبد انجام میدهد خونسازی است ثابت شده افرادی که خون های غلیظی دارند و تریگلیسرید یا دیابت بالا دارند گوششان دچار مشکل می شود. خیلی از دیابتی ها دچار وزوز گوش می شوند.

بنابراین خون مورد نیاز گوش باید خیلی صاف و خیلی شفاف باشد تا بتواند به درستی وظیفه اش را انجام دهد در غیر این صورت دچار آسیب شنوایی و تعادل می شود.

وی درباره بهداشت گوش گفت: استفاده از گوش پاکن برای تمیز کردن گوش منسوخ شده و ضرر دارد. نباید گوش پاکن داخل گوش برود، چون گوش پاکن باعث می شود جرم هایی که در مجرای خارجی گوش قرار دارد، به داخل برود و روی هم انباشته شود و سفت تر شود و زودتر دچار گرفتگی گوش بشویم. داخل گوش نبای مرطوب بماند و جسم خارجی در آن نرود.

جرم یا وکس، مایعی تلخ رنگ است و باعث می شود که میکروب ها نتوانند داخل گوش وارد شوند و حشرات محافظ خوبی است ولی بعضی گوش ها جرم بالایی دارند که نوعی نزله است و باید شخص بیاید بررسی شود که معمولا مشکلات گوارشی ، کبد چرب و پوست چرب و زرد شدن دندان دارند. منشا آن هم مغز است و باید با خوردن یکی از مقویات مغز مانند بادام درختی، تقویت شود.

بهداشت اختصاصی، مشکلات گوارش باید رفع شود و از خوردن غذاهای مخلوط، روی هم خوری و غذاهای سنین باید خودداری شود. غذاهای لطیف تر بخورند. خوردن گشنیز نیمه کوبیده شده به همراه شکر بعد از غذا باعث می شود سر معده جمع بشود و بخارات آن به بالا نرود.

متفضلی درباره یکی از داروهای مهمی که ابن سینا در کتاب قانون ذکر کرده گفت: یکی از داروهایی که در حفظ و توقیت شنوایی بسیار موثر است؛ روغن بادام تلخ است هفته ای یک بار یک قطره در گوش چکانده شود.

وی درباره درمان مشکلات شایع گوش مانند سرگیجه و دوار گفت: داروهای زیادی گفته شود از جمله توصیه شود فرد غذاها را سبک کند و غذاهای مزوره استفاده کند مثل آشیجات و شورباهای پر آب با سبزیجات و بدون گوشت؛ باعث پاک سازی مغز می شود.

 

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها