مشاهده خبر

شنبه 17 تیر 1402
جهان آرا

مهمانی 10 کیلومتری غدیر، تجلی بازگشت به شیوه مردمی جشن‌های مذهبی

برنامه تلویزیونی «جهان آرا»، شنبه شب 17 تیرماه با موضوع بررسی حضور گسترده مردم در اجتماعات بزرگ دینی و با محوریت مهمانی 10 کیلومتری غدیر در تهران، روی آنتن شبکه افق رفت.

0

در ابتدای این برنامه، امیر حسین ثابتی مجری جهان آرا با ساسان زارع (رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر) به گفت‌وگو نشست.

او با بیان اینکه بعد از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب، نهادها و سازمان‌های دولتی، امور مردمی را در دست گرفتند و مردم، صرفا مهمان بودند، همین مسئله سبب کمرنگ شدن بعضی مسائل شد اظهار کرد: در گام دوم انقلاب و بعد از بیانیه رهبر معظم انقلاب، بازگشت به شیوه‌های مردمی شروع و با هم افزایی جدی میان نهادهای فرهنگی، عید غدیر خم به عنوان یک ظرفیت بزرگ برای این کار انتخاب شد.

پیاده‌روی اربعین، الگوی جشن 10 کیلومتری غدیر

رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر خاطرنشان کرد: مهمانی 10 کیلومتری غدیر، کپی برداری از گردهمایی بزرگ اربعین حسینی است که در قالب شادی و نشاط عمومی اجرایی شده است.

وی افزود: سال گذشته 600 هیئت مذهبی، پایگاه‌های بسیج و انواع سازمان‌های مردم نهاد مردمی پای کار آمدند.

زارع خاطرنشان کرد: امسال، اتفاقی که رخ داد از نظر میزبانی مردمی، شوکه‌کننده بود زیرا هزاران نفر برای این کار داوطلب شده بودند.

نوجوانی که موبایلش را فروخت تا میزبان جشن غدیر باشد

رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر گفت: خانمی آمده بود و می‌گفت فرزند یتیم من با پولی که جمع کرده و بخشی از آن پول کار کرده خودش است، یک گوشی تلفن همراه تهیه کرده، حالا همان را فروخته تا یکی از میزبانان مهمانی 10 کیلومتری غدیر باشد.

به گفته آقای زارع، 433 هزار نفر در تهران، امسال میزبان جشن میلیونی غدیر بودند، رقمی سه برابر سال گذشته

خادمی 50 هزار نفر در موکب‌های جشن 10 کیلومتری غدیر

او عنوان کرد: یک شیرینی‌فروش وقتی جمعیت حاضر در مهمانی 10 کیلومتری غدیر را دیده بود، تمام شیرینی‌هایش را آورد و به رایگان بین مردم توزیع کرد، آن هم در روزی که می‌توانست بیشترین فروش را داشته باشد.

رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر با بیان اینکه استاد دانشگاه، فعال اقتصادی موفق و افرادی از این دست، نشسته بودند و کفش شرکت‌کنندگان در جشن را واکس می‌زدند گفت: 50 هزار نفر، خادمان مواکب مهمانی 10 کیلومتری غدیر بودند.

او همچنین به توزیع یک میلیون کتاب با موضوع غدیر در مهمانی 10 کیلومتری اشاره و ابراز کرد: شرکت‌های خصوصی بسیاری پای کار آمدند و مواد مورد نیاز موکب‌های مهمانی 10 کیلومتری غدیر را تامین کردند.

عید غدیر، مبدأ گشایش فرهنگی در کشور است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی جعفری (پژوهشگر تحولات اجتماعی)، دیگر مهمان جهان آرا بود؛ او با بیان اینکه گشایشی در فضای فرهنگی کشور شروع شده که مبدأ آن عید غدیر است گفت: توجه به گروه سنی کودک و نوجوان، ویژگی این مسئله است که باید قدر این زیرساخت را بدانیم، زیرساختی که انقلاب اسلامی یعنی اسلام سیاسی آن را آورده است.

این پژوهشگر دینی و اجتماعی تصریح کرد: چه بسا اگر جمهوری اسلامی نبود، عید غدیر دچار المان‌های واگرایی اجتماعی و تفاوت شیعه و سنی می‌شد ولی امروز این جشن به یکی از نمادهای وحدت بین مذاهب تبدیل شده است.

به گفته او، دشمنان تلاش کردند از بین افراطیون شیعه و سنی برای گروه‌های تکفیری یارگیری کنند ولی جمهوری اسلامی مانع از فراگیر شدن این موضوع شد.

جعفری خاطرنشان کرد: شکل‌گیری فرقه منافقین، در واقع ظهور افراطی‌گری شیعی بود که با تدبیر حکیمانه رهبری در نطفه به انزوا رانده شد.

این پژوهشگر دینی و اجتماعی با طرح این سوال که چرا مهمانی 10 کیلومتری غدیر نوعی کارناوال اجتماعی محسوب نمی‌شود؟ گفت: کارناوال، به معنای عبور از هنجارها به شکل کنترل شده است و این، با گردهمایی عظیم مردمی راهپیمایی 22 بهمن متفاوت است.

به گفته او، ادبیات کارناوالیسم در زمینه مذهبی شکل گرفته و شامل لذت عبور از هنجارهاست ولی راهپیمایی 22 بهمن، بازخوانی و ارجاع به ارزش‌های انقلاب است و جشن عید غدیر هم ارجاع به هنجارهای دینی است، نوعی نظم متکثر که نمی‌توان آن را حمل بر راه‌اندازی کارناوال کرد.

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها