در ابتدای این برنامه، امیر حسین ثابتی مجری جهان آرا با ساسان زارع (رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر) به گفتوگو نشست.
او با بیان اینکه بعد از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب، نهادها و سازمانهای دولتی، امور مردمی را در دست گرفتند و مردم، صرفا مهمان بودند، همین مسئله سبب کمرنگ شدن بعضی مسائل شد اظهار کرد: در گام دوم انقلاب و بعد از بیانیه رهبر معظم انقلاب، بازگشت به شیوههای مردمی شروع و با هم افزایی جدی میان نهادهای فرهنگی، عید غدیر خم به عنوان یک ظرفیت بزرگ برای این کار انتخاب شد.
پیادهروی اربعین، الگوی جشن 10 کیلومتری غدیر
رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر خاطرنشان کرد: مهمانی 10 کیلومتری غدیر، کپی برداری از گردهمایی بزرگ اربعین حسینی است که در قالب شادی و نشاط عمومی اجرایی شده است.
وی افزود: سال گذشته 600 هیئت مذهبی، پایگاههای بسیج و انواع سازمانهای مردم نهاد مردمی پای کار آمدند.
زارع خاطرنشان کرد: امسال، اتفاقی که رخ داد از نظر میزبانی مردمی، شوکهکننده بود زیرا هزاران نفر برای این کار داوطلب شده بودند.
نوجوانی که موبایلش را فروخت تا میزبان جشن غدیر باشد
رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر گفت: خانمی آمده بود و میگفت فرزند یتیم من با پولی که جمع کرده و بخشی از آن پول کار کرده خودش است، یک گوشی تلفن همراه تهیه کرده، حالا همان را فروخته تا یکی از میزبانان مهمانی 10 کیلومتری غدیر باشد.
به گفته آقای زارع، 433 هزار نفر در تهران، امسال میزبان جشن میلیونی غدیر بودند، رقمی سه برابر سال گذشته
خادمی 50 هزار نفر در موکبهای جشن 10 کیلومتری غدیر
او عنوان کرد: یک شیرینیفروش وقتی جمعیت حاضر در مهمانی 10 کیلومتری غدیر را دیده بود، تمام شیرینیهایش را آورد و به رایگان بین مردم توزیع کرد، آن هم در روزی که میتوانست بیشترین فروش را داشته باشد.
رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر با بیان اینکه استاد دانشگاه، فعال اقتصادی موفق و افرادی از این دست، نشسته بودند و کفش شرکتکنندگان در جشن را واکس میزدند گفت: 50 هزار نفر، خادمان مواکب مهمانی 10 کیلومتری غدیر بودند.
او همچنین به توزیع یک میلیون کتاب با موضوع غدیر در مهمانی 10 کیلومتری اشاره و ابراز کرد: شرکتهای خصوصی بسیاری پای کار آمدند و مواد مورد نیاز موکبهای مهمانی 10 کیلومتری غدیر را تامین کردند.
عید غدیر، مبدأ گشایش فرهنگی در کشور است
حجتالاسلام والمسلمین علی جعفری (پژوهشگر تحولات اجتماعی)، دیگر مهمان جهان آرا بود؛ او با بیان اینکه گشایشی در فضای فرهنگی کشور شروع شده که مبدأ آن عید غدیر است گفت: توجه به گروه سنی کودک و نوجوان، ویژگی این مسئله است که باید قدر این زیرساخت را بدانیم، زیرساختی که انقلاب اسلامی یعنی اسلام سیاسی آن را آورده است.
این پژوهشگر دینی و اجتماعی تصریح کرد: چه بسا اگر جمهوری اسلامی نبود، عید غدیر دچار المانهای واگرایی اجتماعی و تفاوت شیعه و سنی میشد ولی امروز این جشن به یکی از نمادهای وحدت بین مذاهب تبدیل شده است.
به گفته او، دشمنان تلاش کردند از بین افراطیون شیعه و سنی برای گروههای تکفیری یارگیری کنند ولی جمهوری اسلامی مانع از فراگیر شدن این موضوع شد.
جعفری خاطرنشان کرد: شکلگیری فرقه منافقین، در واقع ظهور افراطیگری شیعی بود که با تدبیر حکیمانه رهبری در نطفه به انزوا رانده شد.
این پژوهشگر دینی و اجتماعی با طرح این سوال که چرا مهمانی 10 کیلومتری غدیر نوعی کارناوال اجتماعی محسوب نمیشود؟ گفت: کارناوال، به معنای عبور از هنجارها به شکل کنترل شده است و این، با گردهمایی عظیم مردمی راهپیمایی 22 بهمن متفاوت است.
به گفته او، ادبیات کارناوالیسم در زمینه مذهبی شکل گرفته و شامل لذت عبور از هنجارهاست ولی راهپیمایی 22 بهمن، بازخوانی و ارجاع به ارزشهای انقلاب است و جشن عید غدیر هم ارجاع به هنجارهای دینی است، نوعی نظم متکثر که نمیتوان آن را حمل بر راهاندازی کارناوال کرد.