مشاهده خبر

پنج شنبه 3 خرداد 1403

او مردم را باور داشت و مردم او را

ویژه برنامه تلویزیونی «جهان آرا» چهارشنبه شب دوم خردادماه با موضوع باورمندی به مردم؛ میراث روشن شهید آیت الله رئیسی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین قنبریان و علی بهادری جهرمی، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان در استودیو حضور یافت و با محمدرضا باقری مجری جهان آرا به گفت‌وگو نشست؛ او اظهار کرد: امام خمینی(ره) در خردادماه 1358 فرمودند کاری کنید که دل مردم را به دست بیاورید تا خدا هم از شما راضی باشد و البته منظور ایشان کارهای ظاهری نبوده است بلکه اقداماتی واقعی در چارچوب عهد الهی و همینجاست که مردم، زبان خداوند می‌شوند و در صحنه حضور می‌یابند.

رضایت مردم از شهید رئیسی حقیقی و دلی است

او افزود: مردم در شرایطی برای تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانشان به خیابان‌ها آمدند که دلار 60 هزار تومانی را تجربه می‌کنند و  وضعیت اقتصادی هم مناسب نیست، ولی قضاوت جمع‌بندی شده آنها این است که او در مسیر درستی برای آنها تلاش می‌کند و باید به این رضایت مردمی تمکین کرد.

صداقت شهید رئیسی امروز باورپذیرتر است

قنبریان تصریح کرد: باورهایی داریم که آن را در زندگی شهید رجایی و باهنر و شهید سلیمانی مشاهده کرده بودیم؛ امروز هم وقتی خانه مادر شهید رئیسی را می‌بینیم و وضعیت برادرانش را که از موقعیت او سوء استفاده نکردند و ما آنها تاکنون نمی‌شناختیم، شرایط آنها باورپذیر است چون در طول 45 سال گذشته بعد از انقلاب، مردم این را در مسئولان خود دیده‌اند.

امروز شهادت جز با نسبت به جمهوری اسلامی معنا ندارد

این استاد حوزوی با بیان اینکه روی این کره خاکی هیچ کس نمی‌تواند به شهادت برسد جز اینکه نسبتی با جمهوری اسلامی داشته باشد خاطرنشان کرد: فضائل مردان جمهوری اسلامی بعد از شهادتشان آشکار می‌شود که نشان می‌دهد با معدنی از طلا سر و کار داریم، مرد جمهوری اسلامی حاج قاسم سلیمانی است، شهید رئیسی و دیگر شهدا هستند.

مردم‌داری شهید رئیسی مبنای قرآنی داشت

او ادامه داد: تیرماه 1400 شهید آیت‌الله رئیسی به دیدار با آیت‌الله جوادی آملی رفت و این استاد برجسته حوزه به ایشان گفتند «نام مردم را نمی‌شود بدون وضو برد و اگر با این مردم بدرفتاری شود گویی با نماز بدرفتاری شده» و رئیس جمهور این موضوع را همواره مد نظر داشت؛ تاکیدی قرآنی که در آیات 62 و 64 سوریه انفال هم وجود دارد.

مشارکت زیر 50 درصد مردم در انتخابات به خاطر عملکرد رئیسی نبود

قنبری خاطرنشان کرد: شهید رئیسی حتی از رقبای سیاسی جناح مقابل هم مشورت می‌گرفت، اخلاقی بالاتر از آنچه حتی در مناظره‌ها از خود نشان داد؛ صبح انتخابات 1400 هم برای رقیب حذف شده خود کار کرد ولی ناراحتم از اینکه در دولت ایشان، انتخاباتی برگزار شد که مشارکت در آن کمتر از 50 درصد بود آن هم در حالیکه او مقصر نبود.

دولت رئیسی و شخص امیرعبداللهیان کارآمدی «مقاومت» را نشان دادند

این استاد حوزوی با بیان اینکه مقاومت فقط یک چهره ندارد ولی در گذشته تنها در مذاکره دیده می‌شد گفت: دولت رئیسی و به خصوص شهید امیرعبداللهیان ایستادند و علاوه بر حقانیت، کارآمدی مقاومت را هم نشان دادند.

او تصریح کرد: عضویت در نهادهایی مثل پیمان شانگهای و بریکس که آمریکا در آنها نیست، مزایای اقتصادی زیادی را نصیب ما کرد و سبب رشد اقتصادی شد البته ادامه مردمی‌سازی اقتصاد، می‌تواند آن را سر سفره مردم هم نشان دهد.

فکر نمی‌کردیم رئیسی دعوت ما را قبول کند!

مهمان بعدی جهان آرا، علی بهادری جهرمی – سخنگوی دولت سیزدهم – بود؛ او در پاسخ به این سوال که چه شد از سوی رئیسی به این سمت منصوب شد اظهار کرد: در دوره دانشجویی، همایشی داشتیم و از آیت‌الله رئیسی برای سخنرانی علمی دعوت کردیم ولی فکر نمی‌کردیم بیاید، اما قبول کرد و آمد؛ او علاوه بر تجربه کاری و حقوقی، از نظر فقهی و دانشگاهی هم با تجربه و اهل علم بود.

او افزود: همه پیش آقای رئیسی راحت و خودمانی بودند و می‌توانستند راحت نظرشان را بگویند و او را نقد کنند؛ در نهایت بحث همکاری در قوه قضائیه پیش آمد و سپس در دولت، به عنوان سخنگو مشغول به کار شدم.

اگر وزرا از مسئله روز کشور دور می‌شدند عتاب رئیسی در انتظارشان بود

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: معاون اولی و ریاست قوه قضائیه، جایگاهی ستادی بود ولی زمانی که رئیسی تولیت آستان قدس و بعد رئیس جمهور شد و به صف آمد، متوجه تغییر و این بعد از شخصیت او شدیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: رئیسی همیشه اهل مطالعه گزارش‌های کارشناسی و دیگر منابع بود به طوری که هر آنچه لازم بود را همان شب می‌خواند؛ او بسیار مسئله‌محور بود به طوری که اگر در هیئت دولت از مسئله دور می‌شدیم، مورد عتاب قرار می‌گرفتیم.

رئیسی از خودش می‌گذشت ولی محکم پای نظام بود

بهادری جهرمی تصریح کرد: وقتی نیاز به کار کارشناسی بود، شهید رئیسی این کار را در هیئت دولت انجام می‌داد و هر وقت احتیاج به تصمیم‌گیری در لحظه بود، اینگونه عمل می‌کرد؛ اگر لازم بود چیزی را بشنود سراپا گوش بود و با حوصله توجه می‌کرد و همه‌ی اینها بود که از او شخصیتی جامع‌الاطراف ساخته بود.

سخنگوی دولت گفت: موردی نبود که نسبت به شخص او مطلبی بیان شود و او حتی به روی گویندگان بیاورد چه اینکه بخواهد پاسخ بدهد ولی اگر نسبت به عملکرد حاکمیت و دولت نکته‌ای بود، حتما روشنگری می‌کرد.

هیچ کس نمی‌توانست لج رئیسی را در بیاورد

بهادری جهرمی با بیان اینکه رئیسی خشمگین هم می‌شد ولی نه درباره خودش بلکه وقتی کار مردم روی زمین مانده بود عنوان کرد: مثلا وقتی به کمبود آنتی بیوتیک و سرم خورده بودیم، برخوردهای تندی داشت که تا به حال ندیده بودم، از من هم خواست از مردم عذرخواهی کن.

سخنگوی دولت افزود: در مورد یک مورد اختلافی، بیشتر اعضای دولت از او خواسته بودند موضع‌گیری کند ولی گفت نمی‌خواهد اختلافات را به سطح جامعه بکشاند.

ماجرای واکنش به کنایه «شب نخوابیدن رئیسی» از زبان بهادری جهرمی

او ادامه داد: یک بار در هیئتی مذهبی به من گفتند شما دولتمردان حرف محرومان را نمی‌شنوید، گفتم رئیسی خودش در محرومیت بزرگ شده و ادامه دادم که مثلا وقتی کالایی گران می‌شود، به وزیر مربوطه عتاب می‌کند آیا شب خوابت برده است؟ همین حرف را دست گرفتند و گفتند رئیسی شب‌ها نمی‌خوابد؛ فکر می‌کردم رئیسی به من تذکر خواهد داد ولی طوری برخورد کرد که انگار نشنیده است.

محبوبیت رئیسی بیشتر از دولتش بود

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: میزان محبوبیت شخص رئیسی با دولتش متفاوت بود به همین دلیل همه کارشناسان عقیده داشتند دولت را باید به گونه‌ای به او متصل کرد تا بار محبوبیت دولت را هم به دوش بکشد، در واقع او سرباز نظام بود و از خودش برای کشور و دولت هزینه می‌کرد.

پیگیری شخصی رئیسی در مسئله حقوق‌های نجومی

سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیسی بارها از هیئت دولت خواسته بود در مورد حقوق‌های نجومی کار انجام دهد گفت: به همین دلیل در هفته‌های اخیر، مسئله پرداخت‌های نجومی در داخل دولت حل شده بود ولی شرکت‌های شبه دولتی مانده بودند که ایده‌های ما رأی نمی‌آوردند به همین دلیل در یک جلسه، رئیسی شخصا وارد شد و به تک تک اعضای دولت ثابت کرد که ایده‌ی حقوقی مطرح شده درست است.

رئیسی می‌گفت هزینه حذف ارز ترجیحی را همین دولت باید بدهد

او تصریح کرد: خروجی بیشتر جلسات کارشناسی این بود که ارز ترجیحی باید حذف شود ولی به خاطر هزینه‌های زیادی که دارد، بهتر است انجام نشود ولی رئیسی عقیده داشت باید این هزینه را بدهد چون انقلاب برای او هزینه کرده است.

چرا رئیسی مدام به سفرهای استانی می‌رفت؟

بهادری جهرمی ادامه داد: مدل فرماندهی رئیسی اینگونه بود که من جلوتر می‌روم و شما پشت سر من بیایید، دیگران هم باید تلاش می‌کردند تا خود را به او برسانند و البته شخصا تاکید می‌کرد زمان‌بندی‌ها باید فشرده‌تر شود و کارها زودتر پیش بروند.

معیشت مردم در دوره رئیسی مطلوب نبود ولی بهتر شد

سخنگوی دولت با بیان اینکه سوال اساسی این است که آیا معیشت مردم در سه سال دولت رئیسی به وضع مطلوب رسید یا نه خاطرنشن کرد: که باید گفت جواب منفی است ولی می‌توان گفت بهتر شده است.

او افزود: مگر قطع نشدن برق و گاز، جزو معیشت نیست؟ مگر اشتغال معیشت نیست که نرخ بیکاری در این دولت به کمتر از هشت درصد رسید؟

تاکید اصلی رئیسی روی سفره مردم بود

بهادری جهرمی گفت: جلسات کارشناسی اقتصادی در حضور رئیسی برگزار می‌شد و شاخص‌های کلان هم مورد بحث قرار می‌گرفت ولی در انتها می‌گفت حالا ببینیم تاثیر اینها روی سفره مردم چه بوده است.

من هم برادران رئیسی را ندیده بودم

او ادامه داد: من هم تصویر خانه مادری رئیسی را در تلویزیون دیدم و بالاتر از این، برادرانش را هم ندیده بودم و الان هم نمی‌دانم چند تا برادر و خواهر داشته است.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها