مشاهده خبر

شنبه 22 اردیبهشت 1403

گفت‌وگوی به افق فلسطین با خانواده‌ای که از غزه آمده‌اند

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» شنبه شب 22 اردیبهشت ماه از محل نمایشگاه بین‌الملل کتاب تهران روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در این برنامه، مهمانان ویژه‌ای حضور داشتند؛ خانواده الکومی که همراه با سه فرزندشان، 40 کیلومتر از شمال تا جنوب غزه را طی کردند تا به رفح برسند؛ آنها چند ماه در این منطقه و در چادر زندگی کردند و فرزند چهارمشان هم در جریان جنگ به دنیا آمد.

آنها بالاخره توانستند مجوز خروج از رفح را بگیرند و به مصر بروند، از آنها به ترکیه و سپس به ایران آمدند و حالا به قول پدر خانواده، در کشور دوم خود هستند، جایی که اصلا احساس غربت نمی‌کنند.

از چنگ مرگ گریختیم و به کشور دوم خود آمدیم

پدر این خانواده در گفت‌وگو با سید حسین حسینی اظهار کرد: همراه با همسر و چهار فرزندم از غزه خارج شدیم و به ایران آمدم تا در مقطع دکتری علوم سیاسی تحصیل کنم.

او افزود: غزه پیش از جنگ هم 17 سال تحت شدیدترین محاصره قرار داشت و حالا هم اشغال شده است، تنها اشغال در دوران معاصر و البته طولانی‌ترین آنها؛ محدودیت‌های فراوانی در این باریکه ایجاد شده و فقط یک گذرگاه برای عبور فلسطینی‌ها در نظر گرفته شده است.

الکومی گفت: پنج ماه منتظر ماندیم تا بتوانیم به مصر برویم، سپس به ترکیه و در نهایت به ایران آمدیم؛ ما از چنگ مرگ گریختیم و حالا در ایران، کشور دوم خودمان هستیم.

به چشم خود دیدم که فلسطین در قلب مردم ایران است

این شهروند فلسطینی با بیان اینکه احساس می‌کنیم در کشور دوم خود هستیم، از روز اولی که به ایران آمدیم، استقبال و مهمان‌نوازی مردم را دیدیم و اصلا حس نمی‌کنیم در غربت به سر می‌بریم عنوان کرد: غرفه فلسطین در قلب نمایشگاه کتاب تهران قرار دارد و این صحنه، بیانگر این حقیقت است که فلسطین در قلب جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران جای دارد.

او تصریح کرد: از طرف اهالی غزه، به خاطر حمایت گسترده مردم ایران از مقاومت و آرمان فلسطین تشکر می‌کنم.

واقعیت جنگ از زبان زنی که شمال تا جنوب غزه را پیاده طی کرد

همسر او نیز در این گفت‌وگو ابراز کرد: چهار فرزند دارم که یکی از آنها در جریان جنگ غزه به دنیا آمد، ما در شرایط سختی بودیم، نه آب بود نه برق و نه حتی غذا

او افزود: اگر غذایی در غزه پیدا می‌شد سالم و بهداشتی نبود، وضعیت آب هم همینطور بود و موجب شد فرزندانمان گرفتار بیماری‌های واگیردار شوند.

این شهروند فلسطینی خاطرنشان کرد: بعد از هفتم اکتبر، مجبور شدیم خانه‌مان را در شمال غزه ترک کنیم و در مسیری که جنگ در آن جریان داشت، به رفح رفتیم و ماه‌ها در چادر زندگی کردیم.

در ادامه مهدی آقا موسی طهرانی به مرور آخرین اتفاقات و حواشی جنگ غزه و اعتراضات دانشجویی در آمریکا پرداخت.

آیا نویسندگان ایرانی درباره فلسطین کم کار بوده‌اند؟

امیر شهریار امینیان – نویسنده و رئیس کانون نویسندگان دفاع مقدس – هم مهمان بعدی برنامه بود؛ او اظهار کرد: تا یک دوره‌ای، در خارج از ایران کتاب‌های بیشتری درباره فلسطین به چاپ می‌رسید ولی از دهه 80 میلادی به بعد، نویسندگان ایرانی در خلق آثار ادبی سرعت بیشتری گرفتند و حالا کتاب‌های متعددی راجع به این موضوع به چاپ می‌رسد.

امینیان گفت: مجموعه‌ای حاوی روایت‌های تاریخی و البته بر بستر ادبیات داستانی پیرامون فلسطین و توسط ناشران مختلفی به چاپ رسیده که می‌تواند سیر مطالعاتی خوبی باشد.

ادبیات مقاومت، بستری مناسب برای تولید آثار نمایشی درباره فلسطین

این نویسنده با بیان اینکه آثار ادبی که درباره فلسطین به رشته تحریر درآمده، می‌تواند بستر مناسبی برای تولید آثار نمایشی و فیلم‌های سینمایی درباره این موضوع باشد عنوان کرد: در هر اتفاق پیرامون فلسطین، پلان‌ها و سکانس‌های مختلفی نهفته است و این موضوعات می‌توانند زمینه‌ی تولید ادبیات نمایشی و فیلم‌هایی درباره فلسطین باشند.

زمانی برای افول رسانه‌های جریان اصلی

در بخشی دیگر از برنامه به افق فلسطین که با عنوان «شب به خیر آمریکا» روی آنتن رفت، قیس قریشی – تحلیلگر مسائل سیاسی در لندن – در ارتباطی اینترنتی اظهار کرد: فضای دنیای مجازی موازنه قدرت در رسانه را تغییر داده و اینک، سانسور کار سختی است و دیگر رسانه‌های جریان اصلی نمی‌توانند هر طور که می‌خواهند روایت‌سازی کنند.

او افزود: امروز نسل‌کشی قدرت‌ها در مناطق مختلف دور از چشم مردم جهان نیست و همه، آنچه را که آنها نمی‌خواهند می‌بینند.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: نیروی مقاومت قطعا برنده جنگ غزه خواهد بود ولی دهه آینده، دهه تحول در دنیای غرب است و تغییر در نتیجه انتخابات محلی و سیاسی کشورهای مختلف اروپایی محسوس خواهد بود.

او ادامه داد: اتفاقاتی که در غزه افتاده (مثل ترور بیش از 200 خبرنگار و فعال رسانه‌ای) اگر در هر جای دیگری رخ می‌داد واکنش مجامع جهانی را در پی داشت ولی این اتفاق را شاهد نیستیم، البته فروپاشی نظام جهانی غرب در افکار عمومی رخ داده است.

به گفته قریشی، انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا با چالش‌های جدی مواجه است و احتمال باخت بایدن زیاد است.

پیش‌بینی برژینسکی درباره چالش قرن بیست و یکمی آمریکا

پس از آن حمید دهقانیان - استاد و پژوهشگر دانشگاه  - در استودیو حضور یافت؛ او با بیان اینکه برژینسکی 28 سال قبل چالش‌های پیش روی نظم نوین آمریکایی را پیش‌بینی کرده و گفته بود در آینده، چالش اصلی در اتحاد شرق در مقابل غرب مخصوصا با پتانسیل‌هایی مثل چین، روسیه و ایران رخ می‌دهد اظهار کرد: این موضوع امروز در مسئله فلسطین هم بروز یافته و اتحاد شرق با حضور قدرتمند ایران، در مقابل غرب شکل گرفته است.

اگر اسرائیل شکست بخورد اندیشه غربی فرو می‌ریزد

دهقانیان خاطرنشان کرد: ایده غرب در مقابل شرق، در حمایت از رژیم صهیونیستی تبلور یافته و دفاع از این ایده، یک مسئله حیاتی برای غرب و آمریکا به شمار می‌رود.

او ادامه داد: چنانچه ایده شرق در مقابل غرب به پیروزی برسد، پایه‌های تمدنی غربی فرو می‌ریزد؛ ایده‌ی نژادی که توسط آمریکا به دنیا معرفی شده در حال شکسته شدن است و اگر اسرائیل شکست بخورد، این ایده نیز در هم می‌شکند.

معترضان آمریکایی طعم تبعیض نژادی را چشیده‌اند

دهقانیان با بیان اینکه با وجود تکثر نژادی، اما تبعیض نژادی هم در ایالات متحده شدید است و معترضان آمریکایی به جنگ غزه و آپارتاید اسرائیل، طعم این تبعیض را چشیده‌اند خاطرنشان کرد: شکست آرمان مدرنیته مشهود است البته این تجربه بعد از عصر روشنگری چندین بار تکرار شده است؛ تضاد بین ایده و مورفولوژی در جامعه آمریکایی دیده می‌شود و مردم این کشور از آینده خود و کشورشان هراس دارند.

این استاد و پژوهشگر دانشگاه گفت: سرخوردگی ناشی از انتخاب ترامپ در آمریکا، در آثار اندیشمندان این کشور هم دیده می‌شود؛ او ایده‌هایی ملی و نژادی داشت در حالیکه آمریکا داعیه‌دار رهبری جهان بود.

اعتراضات دانشجویان آمریکایی و انگیزه‌ای برآمده از فطرت

ارتباط اینترنتی با آرنولد آگوست - استاد دانشگاه در آمریکا – بخش بعدی برنامه بود؛ او اظهار کرد: در دانشگاه‌های آمریکا، اجازه مصاحبه رسانه‌های مستقل با دانشجویان معترض داده نمی‌شود و آنها را بازداشت می‌کنند.

آگوست افزود: دانشجویان دانشگاه شیکاگو از همه انستیتوها در آمریکا خواسته‌اند منتظر نمانند و به آنها بپیوندند چون نسل‌کشی در غزه شدت یافته و انگیزه معترضان دانشجویی هم بر اساس تعهد آنها به حقوق بشر است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مردمی در آمریکا زندگی می‌کنند که دلشان برای غزه می‌تپد بنابراین چندان نباید به برخی نظرسنجی‌هایی که دولت آمریکا اعلام می‌کند اعتماد داشت.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها