مشاهده خبر

شنبه 15 اردیبهشت 1403

چرا اعتراضات دانشجویی آمریکا به خشونت کشیده شد؟

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» شنبه شب 15 اردیبهشت ماه با موضوع به خشونت کشیده شدن اعتراضات‌ دانشگاهی در غرب، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

1

در بخش نخست، مهدی آقا موسی طهرانی به مرور آخرین اتفاقات و حواشی جنگ غزه و همچنین اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا پرداخت.

دانشجویان آمریکایی روی حمایت از فلسطین اجماع کرده‌اند

سپس ارتباط اینترنتی با گریسون پرایس - دانشجوی آمریکایی – برقرار شد؛ او در گفت‌وگو با حسینی مجری به افق فلسطین اظهار کرد: دانشجویان در همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آمریکا دست به اعتراض زده‌اند ضمن اینکه بخشی از اعتراضات آنها به دولت و پلیس ایالات متحده است.

پرایس افزود: معترضان فقط چادر زده و به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنند ولی پلیس بسیاری از آنها و حتی اساتید را بازداشت کرده و با استفاده از شوکر و دیگر ابزارهای ضد شورش با آنها برخورد می‌کند.

این دانشجوی آمریکایی گفت: اجماع دانشجویان آمریکایی، بر حمایت از فلسطین است حتی اگر در دیگر مسائل با هم اختلاف داشته باشند.

آیا دانشجویان آمریکایی نگران تهدید مقامات نیستند؟

او ادامه داد: نگرانی بابت وام‌های دانشجویی برای معترضان آمریکایی وجود دارد ولی این آمادگی در بین آنها هست که خطر را بپذیرند و آرمانی را که برای خود تعیین کرده‌اند دنبال کنند.

پرایس خاطرنشان کرد: هدفی که معترضان دانشجویی در آمریکا دارند، از ضررهایی که به واسطه این اعتراضات به آنها می‌رسد ارزش بیشتری دارد.

در ادامه گزارش اختصاصی به افق فلسطین از غزه پخش شد و سپس سید محمود رضا آقامیری - رئیس دانشگاه شهید بهشتی و دانشمند هسته‌ای – در استودیو حضور یافت.

چرا اعتراضات ضد اسرائیلی در غرب حالا شدت گرفته است؟

او اظهار کرد: اعتراضات در آمریکا مختص دانشگاه‌ها نیست و مردم ایالات متحده هم در تظاهرات مختلفی، جنایات اسرائیل را محکوم کرده‌اند، در دیگر کشورها همچون اسپانیا هم شاهد تظاهرات میلیونی بودیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: کشتار بی رحمانه کودکان، چیزی نیست که وجدان عمومی بشریت به راحتی از آن بگذرد، و این جنایت هولناک را رژیم صهیونیستی به وفور مرتکب شده و اسرائیل را در سطح جهان رسوا کرده است.

به گفته او، اعتراضات مردمی و دانشجویی در غرب برگشت‌پذیر نیست، اسرائیل یا باید عقب بنشیند یا اینکه جنایاتش را بیشتر کند که فعلا راه دوم را انتخاب کرده است.

آزادی بیان غربی با یک شرط ثابت

آقامیری تصریح کرد: آزادی دارای مفهومی است که اگر همه لوازم آن همراهش نباشد، معنایی ندارد؛ آنجا که در آغاز جنگ غزه، روسای سه دانشگاه آمریکا به سنا احضار و سپس برکنار شدند، همه چیز را نشان داد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: آزادی از نوع غربی، زمانی معنا دارد که با منطق خودشان سازگار باشد، برخوردی که امروز با دانشجویان صورت گرفته حتی در کشورهای دیکتاتوری هم معمول نیست.

در سال 1401 پلیس ایران وارد هیچ دانشگاهی نشد

او با بیان اینکه سال 1401 اتفاقی افتاد و دختری ایرانی فوت کرد که موجب ناراحتی همه ما شد، ولی با برنامه‌ریزی‌های قبلی، جنگی ترکیبی را علیه جمهوری اسلامی به راه انداختند تصریح کرد: دشمن با تحریک احساسات، جوانان را به خیابان آورد ولی مدیریت صحیحی صورت گرفت؛ پلیس ما کشته داد ولی نکشت، و من خودم شاهدم که پلیس وارد هیچ دانشگاهی نشد ضمن اینکه یک صدم برخوردهایی که امروز در آمریکا می‌بینیم، حداقل من در دانشگاه شهید بهشتی ندیدم.

آقامیری افزود: فقط یک خانم بود که خودش تمایل چندانی برای ادامه تحصیل ندارد و همکاران من پیگیر کارش بوده‌اند؛ بقیه بعد از آزادی دوباره به دانشگاه برگشتند و درسشان را ادامه دادند.

نقش لابی‌های صهیونیستی در سرکوب دانشجویان آمریکا

ارتباط اینترنتی با مایکل اسپیرینگمن - استاد دانشگاه در آمریکا – بخش بعدی برنامه بود؛ او در گفت‌وگو با حسینی اظهار کرد: مقامات آمریکایی ژست آزادی بیان می‌گیرند ولی حقیقت چیز دیگری است و حتی خود من شکایتی را علیه گروه‌هایی که اعتراضات دانشجویی را مورد حمله قرار می‌دهند تنظیم کرده‌ام.

اسپیرینگمن افزود: برخی گروه‌های یهودی و صهیونیستی هم در این بین علیه دانشجویان معترض آمریکایی مشغول فعالیت هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مدل اعتراضات دانشجویی در آمریکا به دیگر کشورها هم تسری یافته و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند.

حجم بالای خشونت پلیس آمریکا به روایت یک استاد دانشگاه

او گفت: اساتید دانشگاه از وضعیت برخورد پلیس با دانشجویان آمریکایی ناراحت هستند چه اینکه می‌بینیم نوع برخوردها بسیار شدید است.

اسپیرینگمن عنوان کرد: یکی از اساتید 65 ساله به من گفت به خاطر حمله پلیس، چهار دنده او شکسته است.

دعوت از دانشجویان اخراجی آمریکایی تعارف نیست

در ادامه مجددا حسینی با آقا میری رئیس دانشگاه شهید بهشتی به گفت‌وگو نشست؛ این دانشمند هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: برخی دانشگاه‌های ما همرده دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی رشد کرده‌اند و در حوزه پزشکی، از بعضی از آنها بالاتریم، بنابراین دعوت از دانشجویان اخراجی آمریکایی برای ادامه تحصیل در ایران، یک تعارف نیست.

او افزود: به بیش از 50 نفر از روسای دانشگاه‌های آمریکا ایمیل ارسال کردم تا هم فعال بودن خود را نشان دهیم و هم از آنها بخواهم در مقابل خشونت بالای پلیس در قبال دانشجویان اعتراض کنند.

7 اکتبر و اعتراضات دانشجویی در آمریکا چطور خودشان رسانه شدند؟

بخش بعدی برنامه، ارتباط اینترنتی با مصطفی صادقی - عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم – بود؛ او اظهار کرد: از ابتدای جنگ غزه، آنچه در رسانه‌های غربی می‌بینیم نشان می‌دهد آنها می‌خواهند مردم را در یک متن تحریف شده قرار دهند، مثل همان کاری که BBC یا دیگر رسانه‌هایشان می‌کنند.

صادقی افزود: فرامتنی هم در این بین هست و رسانه‌ها یا انسان‌ - رسانه‌های دیگری که اتفاقات امروز آمریکا را مخابره می‌کنند به صورت مستند در حال ثبت وقایع هستند.

عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم گفت: گاهی رسانه‌ها یک موضوع را به واقعه‌ای بزرگ تبدیل می‌کنند و گاهی هم خود آن اتفاق بزرگ به یک رسانه بدل می‌شود.

چرا بعد از جنگ غزه رسانه‌های جریان اصلی مرجعیت خود را از دست دادند؟

او ادامه داد: رسانه‌هایی که تاکنون کوچک فرض می‌شدند، در جریان جنگ غزه به رسانه‌های بزرگ تبدیل شدند چون روایت بالاتر و افضل‌تری داشتند، چون روایت انسان - رسانه‌ها را به همراه داشتند، واقعیت را گفتند و مستند حرف‌هایشان را هم ارائه کردند.

آیا دولت آمریکا اعتراضات دانشجویی را مصادره می‌کند؟

ارتباط اینترنتی با رافائل ماچادو - تحلیلگر سیاسی در برزیل – بخش پایانی برنامه بود؛ او در گفت‌وگو با حسینی اظهار کرد: به نظر می‌رسد سرکوب اصلی اعتراضات دانشجویی در آمریکا توسط شبه نظامیان صهیونیست - یهودی صورت می‌گیرد، همان افرادی که عضو شاباک هم هستند.

ماچادو افزود: دانشجویان آمریکایی در ابتدای کار گمان نمی‌کردند منافع و حامیان صهیونیسم در آمریکا تا این حد باشد.

این تحلیلگر سیاسی گفت: چند سال قبل، دولتمردان آمریکا و صهیونیست‌ها جنبش وال استریت را به نفع خود مصادره کردند و حالا در اعتراضات ضد اسرائیلی هم وارد عمل شده‌اند.

نقش لابی‌ صهیونیستی در سانسور شدید اعتراضات دانشجویی آمریکا

او ادامه داد: اعتراضات دانشجویی در آمریکا ادامه می‌یابد و پشتیبانی و حمایت محور مقاومت را هم در کنار خود خواهد داشت ولی نباید از سرکوب شدید و لابی‌گری صهیونیست‌ها هم غافل بود.

ماچادو گفت: اسرائیل نفوذ بالایی در اقتصاد، سیاست و رسانه‌های آمریکا دارد و تلاش می‌کند اعتراض واقعی مردم و دانشجویان منتشر شود؛ آنها حتی مضامین دینی و کتب آسمانی را هم به نفع خود تغییر می‌دهند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها