مشاهده خبر

دو شنبه 20 فروردین 1403

راز قدس در روایت فتح

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» دوشنبه شب با موضوع اندیشه شهید آوینی در موضوع فلسطین، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، ارتباط اینترنتی با برونو بیکلینی – استاد دانشگاه در برزیل – برقرار شد؛ او در گفت‌وگو با حسینی اظهار کرد: این فقط نتانیاهو نیست که برای جنگ غزه هزینه داده، بلکه وزرای کابینه و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی هم چنین وضعیتی دارند چون همه آنها گمان می‌کردند حماس طی یک یا دو ماه نابود شود و پشتیبانی مردمی خود را هم از دست بدهد؛ همه این عوامل سبب شده امروز شاهد اختلافات علنی داخل کابینه نتانیاهو باشیم.

بیکلینی افزود: حس مشترکی نسبت به فلسطین و رژیم صهیونیستی در بین کشورهای آمریکای جنوبی و لاتین وجود دارد و رگه‌هایی از واقعیت هم در ذهن روسای جمهور آنها شکل گرفته است چون به عینه می‌بینیم اسرائیل چه بلایی بر سر فلسطینی‌ها آورده است.

در ادامه مهدی آقا موسی طهرانی به مرور آخرین اخبار میدان جنگ در غزه پرداخت و سپس ارتباط اینترنتی با عباس بازدار - دبیر میز فلسطین بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء - برقرار شد.

پویش پرچم؛ راهکاری مردمی برای فراموش نشدن مسئله فلسطین

او در گفت‌وگو با حسینی مجری به افق فلسطین اظهار کرد: باید به دو اصل باور داشته باشیم، اینکه مسئله فلسطین موضوع ما هم هست و دیگر اینکه مردم، نقش مهمی در حل و فصل این مسئله دارند.

بازدار افزود: مهمترین راهبرد رژیم صهیونیستی این است که مسئله فلسطین را با ایجاد اختلاف میان مردم منطقه به فراموشی بسپرد و اینجا، نقش کلیدی مردم مشخص می‌شود تا اجازه چنین کاری را ندهند که نامگذاری روز قدس، یکی از ابتکارات امام خمینی(ره) برای همین مهم بود.

او ادامه داد: بعد از طوفان الاقصی که مسئله فلسطین در سطح جهان مطرح شد، اعلام موضوع ما باید دائمی باشد که یکی از راهکارهای آن، نصب پرچم فلسطین بر سر در منازل و محل کار است.

نقش انقلاب در تحول فکری شهید آوینی

مهمان برنامه امشب، حجت‌الاسلام عباس محسنی - پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی – بود؛ او در پاسخ به این سوال که شهید آوینی قبل و بعد از انقلاب چه تفاوتی از نظر شخصیتی و فکری داشت اظهار کرد: شهید آوینی در اوایل جوانی تم روشنفکری داشت ولی نه به معنای پیروی از مد، بلکه به خاطر روحیه جست‌وجوگری که داشت، سعی می‌کرد بیشتر موضوعات را از نزدیک تجربه کند.

محسنی افزود: رشته تحصیلی او یعنی معماری نیز نقش مهمی در آشنایی او با هنر داشت ضمن اینکه با فلسفه هم در ارتباط بود و همین مسائل سبب شد به حوزه‌های جدیدی ورود کند.

این پژوهشگر و نویسنده گفت: انقلاب اسلامی تحول عجیبی در آوینی به وجود آورد که می‌‌توان گفت او نمونه کامل انسانی بود که با انقلاب، دوباره متولد شد.

توصیف عجیب شهید آوینی درباره امام خمینی(ره)

او ادامه داد: شهید آوینی، امام خمینی(ره) را نتیجه رسالت انبیای الهی می‌دانست و حتی در نامه‌ای به برادرش در آمریکا نوشته بود همه آنچه درباره ویژگی‌های پیامبران الهی خوانده‌ایم، امروز در وجود امام خمینی(ره) جلوه‌گر شده است.

راز جمله معروف امام درباره گذشتن راه قدس از کربلا

محسنی با بیان اینکه مسئله قدس و فلسطین از همان ابتدای دوره فیلمسازی شهید آوینی و مجموعه روایت فتح، در آثار او نمود دارد گفت: همزمان با عملیات والفجر هشت، اسرائیل هم به جنوب لبنان حمله کرده بود که با اعزام مستشاران ایرانی به آنجا همراه بود و همان زمان هم امام خمینی(ره) راهبرد «راه قدس از کربلا می‌گذرد» را مطرح کردند؛ این موضوع در قسمت‌های ابتدایی روایت فتح جلوه خاصی دارد.

این پژوهشگر حوزه انقلاب خاطرنشان کرد: شهید آوینی هم در سال‌های ابتدایی دهه 60 بر این موضوع تاکید داشت که راه قدس از کربلا می‌گذرد و حالا در سال 1403 مردم دریافته‌اند که این جمله چه معنایی داشته است.

آثار این مرد اگر امروز هم پخش شوند تازه هستند

او تصریح کرد: آن قدر اطلاعات خوب راجع به سری‌های آخر روایت فتح (درباره لبنان و فلسطین) وجود دارد که اگر امروز هم از تلویزیون پخش شود، تازه و کاربردی است.

محسنی با بیان اینکه علاوه بر این، طرز تفکری که حکایت از رویارویی جبهه حق و باطل می‌کند، در آثار آوینی مشهود است گفت: شهید آوینی معتقد بود غرب برای حفظ استیلای خود بر جهان اسلام، جز در مواردی نیاز به حضور نظامی ندارد بلکه بیشتر شیوه‌هایش فرهنگی و نفوذ ابتذال است.

مردی تکرار ناپذیر برای جبهه فرهنگی انقلاب

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی افزود: امروز عده و عُده نیروهای انقلابی نسبت به گذشته بیشتر است ولی واقعیت این است که پدیده‌ای مثل شهید آوینی تکرار نشده است.

او ادامه داد: ظهور معجزه‌ای مثل سید مرتضی بعید نیست ولی عوامل زیادی باید دست به دست هم بدهند که چنین نیرویی به صورت خودجوش، وارد میدان شود و حتی می‌توانم بگویم برخی عوامل دست خود او هم نبوده‌‌اند؛ او در کورانی از حوادث صیقل یافت و به گوهری تبدیل شده که می‌شناسیم.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها