مشاهده خبر

شنبه 18 فروردین 1403

همه تصمیم‌ها در واشنگتن گرفته می‌شود

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» شنبه شب با موضوع نقش آمریکا در ادامه یا توقف جنگ غزه، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، مهدی آقا موسی طهرانی به مرور آخرین اخبار میدان جنگ غزه پرداخت و سپس گزارشی اختصاصی از غزه در مورد زندگی فاجعه‌بار آوارگان فلسطینی روی آنتن رفت.

چرا جنگ غزه فرسایشی شده است؟

در ادامه، ارتباط اینترنتی با یوسف عزیزی - کارشناس مسائل سیاسی در آمریکا – برقرار شد؛ او در گفت‌وگو با حسینی اظهار کرد: آمریکا تمام قد پشت اسرائیل ایستاده و همه گونه حمایتی از این رژیم می‌کند به همین دلیل آتش‌بس موقت تکرار نشد و به آتش‌بس دائم منجر نشد، بلکه نتانیاهو بر خواسته‌های اولیه خود یعنی نابودی کامل حماس و کوچ اجباری فلسطینی‌ها اصرار کند.

عزیزی افزود: از سوی دیگر، مقاومت قهرمانانه حماس و مردم غزه، عامل دیگری بر فرسایشی شدن این نبرد شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: غزه بر خلاف اوکراین و بسیاری دیگر از کشورها، از هیچ لجستیک پشت جبهه‌ای برخوردار نبوده، این منطقه 17 سال تحت شدیدترین محاصره بوده به همین دلیل این مقدار از مقاومت، واقعا شگفت‌انگیز است.

دو راهی عجیب پیش روی بایدن

او ادامه داد: طولانی شدن جنگ غزه، موجب شده قشر جوان آمریکایی و همچنین اقلیت مسلمان در ایالات متحده، احتمالا به بایدن رأی ندهند در حالیکه همین‌ها رأی‌شان با دموکرات‌ها بود.

عزیزی با بیان اینکه بایدن از سویی، نیازمند لابی‌های صهیونیستی است و از سوی دیگر در برخی ایالت‌ها که محل رقابت اصلی او با ترامپ است، به رأی مسلمانان و جوانان هم نیاز دارد گفت: به همین دلیل دموکرات‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا در غزه آتش‌بس شود و به این ترتیب رأی مسلمانان آمریکا را هم از آن خود کنند.

دفاع مقدس جلوه بارز «صبر استراتژیک» بود

در ادامه، سید رضا صدرالحسینی – تحلیلگر مسائل منطقه – در استودیوی شبکه افق حضور یافت.

او با اشاره به عملیات تروریستی اسرائیل در به شهادت رساندن سرداران ایرانی و حمله به کنسولگری کشورمان در دمش اظهار کرد: دفاع مقدس ما هم یک «صبر استراتژیک» بود و هشت سال طول کشید تا صدام را تنبیه کنیم، امروز به راحتی می‌توانیم ببینیم بعد از جنگ وضعیت ما چگونه بود و صدام و حزب بعث در چه وضعیتی قرار گرفته بودند.

صدرالحسینی افزود: صبر استراتژیک از همان ابتدای انقلاب و دوران جنگ به ادبیات سیاسی ایران وارد شده است؛ همان طور که مقامات مسئول در چند روز اخیر گفته‌اند، سیلی سخت ایران بر صورت صهیونیست‌ها خواهد خورد ولی در این زمینه باید با نگاه به منافع ملی و توانمندی‌هایمان عمل کنیم.

چرا عملیات دریایی یمنی‌ها کاهش یافته است؟

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: راهپیمایی روز قدس در صنعا (یمن)، به راهپیمایی تهران تنه می‌زد و جالب اینکه یمنی‌ها هر هفته بعد از نماز جمعه برای اعلام حمایت از فلسطین به خیابان‌ها می‌آیند و حتی بسیاری از آنها برای حضور در میدان جنگ هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

او خاطرنشان کرد: با اقدامات مقاومت و ارتش یمن، میزان حرکت کشتی‌ها از باب المندب به سمت اراضی اشغالی، کاهش محسوسی داشته و دلیل کمتر شنیده شدن اخبار عملیات یمنی‌ها، همین مسئله است.

کم و زیاد کردن آتش جنگ غزه در کنترل آمریکاست

صدرالحسینی افزود: آمریکا به خاطر انتخابات پیش رو و فشار افکار عمومی، نمی‌توانست قطعنامه اخیر شورای امنیت را وتو کند، از سویی می‌خواست به اسرائیل هم هشدار بدهد همچنین به صورت رسمی به رژیم صهیونیستی اعلام کرد راه را برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه باز کند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در نهایت، این آمریکایی‌ها هستند که آتش جنگ را کم و زیاد می‌کنند و حتی کنترل دیواره مرزی رفح هم در اختیار آنهاست.

او تصریح کرد: در 6 ماه گذشته، هفته‌ای نبوده که یکی از مقامات رسمی آمریکا و سازمان‌های جاسوسی این کشور به منطقه سفر نکند.

2 پایه اصلی اسرائیل که فرو ریخته است

صدرالحسینی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در شرایطی نیست که بتواند حداقل تا دو هفته آینده به رفح حمله کند گفت: چون در داخل هم از نظر سیاسی و اقتصادی با مشکل مواجه است.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: رفاه و امنیت، دو پایه اصلی رژیم صهیونیستی بود ولی 6 ماه است که این دو پایه متزلزل شده‌اند و در سه روز گذشته هم که اصلا وجود نداشتند.

او ادامه داد: نمی‌توان گفت اسرائیل عملیات حمله به رفح را انجام نخواهد داد ولی باید به آمادگی کامل مقاومت هم توجه داشت به خصوص اینکه این حمله با تاخیر زیادی هم رو به رو شده است.

اروپایی‌ها بی اختیار بودن خود را در جریان جنگ غزه اثبات کردند

صدرالحسینی گفت: سال‌هاست اروپایی‌ها در حوزه مسائل بین‌المللی اختیاری از خود ندارند و در موضوع جنگ غزه هم این موضوع را اثبات کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در مسئله برجام و پرونده هسته‌ای ایران، اروپایی‌ها قول‌هایی دادند که یکی از مهمترین آنها اینستکس بود ولی دیدیم که به هیچ وجه محقق نشد؛ امروز طرفداران رابطه با اروپا هم از بی عملی آنها می‌گویند و عنوان می‌کنند آبی از اروپایی‌ها گرم نخواهد شد.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها