مشاهده خبر

سه شنبه 15 اسفند 1402

ابر معامله‌ای که مذاکرات آتش بس بهانه آن است!

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» سه‌شنبه شب 15 اسفند با موضوع بررسی ابعاد مختلف ابر معامله صهیونیستی – آمریکایی – صهیونیستی و ارتباط آن با جنگ غزه، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، مهدی آقا موسی طهرانی به مرور آخرین اخبار میدان جنگ در غزه، جنوب لبنان، کرانه باختری و یمن پرداخت و سپس ارتباط زنده اینترنتی با کوین برت – استاد دانشگاه در تونس – برقرار شد.

آمریکا می‌تواند ولی نمی‌خواهد

او در پاسخ به سوال حسینی مجری به افق فلسطین درباره توقف جنگ و نظر آمریکا در این زمینه اظهار کرد: دولت آمریکا قدرت این را دارد که جلوی جنگ و نسل‌کشی اسرائیلی‌ها را بگیرد ولی زمانی که ارسال مستمر سلاح و تجهیزات از آمریکا را می‌بینیم، نمی‌توانیم رفتارهای دوگانه کامالا هریس و جو بایدن را باور کنیم.

برت افزود: صهیونیست‌ شدن دولت آمریکا در زمان جو بایدن بیشتر شده در حالیکه ما فکر می‌کردیم شاید جمهوری‌خواهان این ویژگی را داشته باشند.

طوفان الاقصی و بر هم زدن طرح ژئوپلیتیکی آمریکا

بعد از آن مهدی خراتیان - مدیر اندیشکده احیای سیاست – در استودیوی شبکه افق حضور یافت.

او گفت: تا قبل از هفتم اکتبر، یک طرح ژئوپلیتیکی با محوریت پیوند یورو - آتلانتیک و با مدیریت آمریکا در حال اجرا بود ولی طوفان الاقصی این معادله اقتصادی و نظامی را بر هم زد.

خراتیان خاطرنشان کرد: بعد از جنگ یوم کیپور، تنش‌ها در منطقه علیه اسرائیل کاهش یافته بود ولی عملیات سیف القدس و مهمتر از همه طوفان الاقصی توانستند این تنش‌زدایی بین اسرائیل با کشورهای منطقه را از بین ببرند.

نقش آمریکا در ورود زمینی اسرائیل به جنگ غزه

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: آمریکا اوایل جنگ غزه با ورود زمینی صهیونیست‌ها به این منطقه مخالف بود ولی بعدا مجوز دادند که اسرائیل تا می‌تواند غزه را تخریب کند، که این مسئله به اقتصاد دوره بازسازی و مباحث استراتژیک از نظر تحمیل خواسته‌ها به مقاومت مربوط است.

به گفته او، جان کربی همان اوایل جنگ و خیلی خونسرد گفته بود اسرائیل بمباران می‌کند و ممکن است مردم هم کشته شوند!

چه کشورهایی در مذاکرات آتش بس جنگ غزه دخیل هستند؟

مدیر اندیشکده احیای سیاست خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی، آمریکا (شامل تیم بایدن و البته اثرگذاری غیر مستقیم بایدن)، امارات، مصر، اردن، حماس و گروه‌های مقاومت، تشکیلات خودگردان و فتح (محمود عباس) و مخالفان او و محور اخوانی (قطر و ترکیه) در مذاکرات آتش بس و البته در جنگ غزه دخیل هستند و هر کدامشان مطالباتی دارند.

او افزود: سه پرونده تبادل اسرا، بازسازی تشکیلات خودگردان و ابرمعامله آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی، سه پرونده‌ای هستند که همزمان در حال پیش بردن هستند.

سه هدف مهم آمریکا در مذاکرات آتش‌بس چیست؟

خراتیان با بیان اینکه نتانیاهو احساس می‌کند ترامپ متحد مطمئن‌تری است به همین دلیل به انتخابات آمریکا هم نیم نگاهی دارد گفت: از سوی دیگر، بایدن هم نمی‌خواهد حمایت لابی‌گری صهیونیست‌ها را در این انتخابات از دست بدهد.

او افزود: تحقق ابرمعامله عادی‌سازی صهیونیستی - سعودی تا ماه ژوئن، یکی دیگر از اهداف مهم آمریکا در این مذاکرات است البته آنها قصد دارند جلوی شروع یک انتفاضه دیگر در ماه رمضان را بگیرند.

معاهده امنیتی که عربستان به دنبال آن است

مدیر اندیشکده احیای سیاست گفت: عربستان از ابر معامله صهیونیستی - سعودی به دنبال برقراری معاهده امنیتی هستند و تا زمانی که دموکرات‌ها بر سر کار باشند، باید این معاهده به امضا برسد.

او ادامه داد: بر اساس این معاهده، اگر عربستان مورد حمله قرار بگیرند، آمریکا باید وارد عمل شود و از سعودی‌ها حمایت کند.

طرح پیچیده‌ای به نام «نه عباس نه حماس»

خراتیان با بیان اینکه اماراتی‌ها، ترکیه را با خود همراه کرده‌اند و یکی از گزینه‌های اصلی برای مشارکت در بازسازی غزه هستند گفت: امارات بر اساس نظم نوین منطقه‌ای و سرمایه‌گذاری کلان در ترکیه، توانسته‌اند نظر ترک‌ها را به خود جلب کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: طرح نه عباس نه حماس، (حذف محمود عباس و حماس) و تشکیل دولت تکنوکرات در غزه، برنامه‌ای است که اماراتی‌ها پیشنهاد کرده و به دنبال اجرای آن هستند البته حماس هم نشانه‌هایی از موافقت با این طرح - در صورت تحقق حقوق مردم غزه - داشته‌اند.

چرا ایران باید به مسئله مذاکرات آتش بس ورود کند؟

او افزود: آمریکا، عربستان و سایر کشورهای عربی پذیرفته‌اند که حماس نابودشدنی نیست ولی باید جلوی قدرت این گروه را بگیرند.

خراتیان گفت: ممکن است درهایی به روی محور مقاومت باز شود و اگر چنین شود ما نباید منفعل باشیم، بلکه باید با قدرت رسانه‌ای و هر آنچه داریم به صحنه بیاییم چون اگر معامله امنیتی، اقتصادی و سیاسی بزرگ صهیونیستی - سعودی شکل بگیرد، معادلات منطقه تغییر می‌کنند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها