مشاهده خبر

پنج شنبه 19 بهمن 1402

طوفان الاقصی و چالشی که اسرائیل فکرش را هم نمی‌کرد

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع نظم نوین جهانی، تقابل آمریکا با چین و روسیه و چالش‌های اقتصادی طوفان الاقصی برای اسرائیل، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، ارتباط زنده اینترنتی با علی فاضل - سخنگوی مجلس اعلای عراق – برقرار شد؛ او در گفت‌وگو با سید حسین حسینی مجری به افق فلسطین اظهار کرد: دولت عراق تلاش‌هایی جدی دارد تا زمان حضور نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در این کشور به پایان برسد، آمدن آنها به درخواست دولت بود و رفتن آنها هم به همین شکل خواهد بود.

فاضل خاطرنشان کرد: نیروهای ائتلاف در مقابله با داعش به عراق کمک کردند ولی تجاوزهای نظامی امروز ایالات متحده توسط هیچ گروه عراقی و دولت ما پذیرفته نیست.

خروج آمریکا از عراق؛ همه چیز به شنبه موکول شد

سخنگوی مجلس اعلای عراق با بیان اینکه نمی‌توانیم قبول کنیم که عراق توسط ائتلاف بین‌المللی گروگان گرفته شود گفت: دیروز شخصیتی جهادی را از دست دادیم که پر کردن جای او قابل جبران نیست.

او ادامه داد: روز شنبه پارلمان عراق تصمیم مهمی خواهد گرفت و مصوبه قبلی خود در سال 2020 برای خروج نیروهای ائتلاف را پیگیری می‌کند.

فاضل افزود: از السودانی و دولت عراق که بارها موضع خود را در قبال حضور نیروهای ائتلاف نشان داده‌اند می‌خواهیم با جدیت، این مسئله را دنبال کنند تا شاهد خروج آنها از کشورمان باشیم.

افول و ظهور قدرت چین

در بخش بعدی، علی ظاهری - پژوهشگر اقتصاد راهبردی – در استودیو حضور یافت؛ او با اشاره به نظم نوین جهانی و مولفه‌های آن گفت: بعد از 200 سال، قدرت در حال تغییر از غرب به سمت شرق است، این یکی از مهمترین ویژگی‌های نظم نوین جهانی است.

ظاهری افزود: امروز چین یک ابرقدرت نوظهور است البته شاید بتوان گفت زمانی در اواخر قرن نوزدهم، این کشور قدرت اول اقتصادی دنیا هم بوده است.

این پژوهشگر اقتصاد راهبردی خاطرنشان کرد: افول چین به خاطر جنگ‌های موسوم به تریاک بود، همچنین اشغال این کشور توسط ژاپن هم در این زمینه تاثیرگذار بود ضمن اینکه بعد از جنگ جهانی، نبردهای داخلی هم در چین رخ دادند.

استراتژی چرخش به سوی آسیا برای مهار چین

ظاهری با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها در سال 2011 فهمیدند اگر در مقابل چین دیر بجنبند، عقب می‌افتند عنوان کرد: آنها استراتژی «چرخش به سوی آسیا برای مهار چین» را در پیش گرفتند و برای این منظور دست روی نقطه ضعف‌های این کشور گذاشتند.

راز راه ابریشم جدید چیست؟

این پژوهشگر اقتصاد راهبردی گفت: چینی‌ها در مقابل آمریکا بی کار ننشسته‌اند و در مقابل استراتژی آمریکایی «چرخش به سوی آسیا» استراتژی «چرخش به سمت غرب جغرافیایی» را در دستور کار قرار دادند.

او با بیان اینکه نگاه چینی‌ها به کشورهای آسیای میانه، خاورمیانه و سپس اروپاست خاطرنشان کرد: شی جین پینگ از این استراتژی، پروژه جاده ابریشم نوین را مطرح کرد تا در پاسخ به محاصره دریایی آمریکا، راه خشکی را برای برون رفت از محاصره در پیش بگیرد.

نیاز حیاتی روسیه به کریدور شمال - جنوب و ایران

ظاهری افزود: روس‌ها در نظم نوین جهانی و در رقابت با آمریکا، نیازمند کریدور شمال - جنوب و به تبع آن ایران هستند، این سرریز رقابت قدرت‌های جهانی، هم برای ما یک فرصت است و هم در صورتی که از آن استفاده نکنیم، یک تهدید

به گفته او، در این دوران، ظرفیت‌هایی راهبردی داریم که باید آنها را به مزیت راهبردی تبدیل کنیم.

اولویت برای ایران کریدور شمال - جنوب است یا شرق به غرب؟

ظاهری تصریح کرد: پیوستن به نهادهایی مثل بریکس و شانگهای، واکنش سخت‌افزاری درست ایران به نظم نوین جهانی است.

این پژوهشگر اقتصاد راهبرید گفت: در بعد نرم افزاری هم باید زیرساخت‌های مربوط به کریدورهای شمال - جنوب و شرق به غرب را تامین کنیم که البته اولویت باید کریدور شمال به جنوب باشد.

آسیب استراتژیکی که طوفان الاقصی به اسرائیل زد

ظاهری تصریح کرد: تا پیش از طوفان الاقصی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرده از طرح‌ جدیدی برای ایجاد کریدوری که هم راه ابریشم جدید چینی‌ها را دور می‌زد و هم کریدور شمال و جنوب را برداشت که نشان می‌دهد انتخاب زمان برای انجام این عملیات توسط حماس چقدر دقیق بوده است.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها