مشاهده خبر

سه شنبه 26 دی 1402

چرا پزشکان ایرانی مهاجرت می‌کنند؟

مجله خبری «فرامتن» با موضوعاتی همچون میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده، جریان شنبه‌های مطالبه‌گری و مهاجرت پزشکان و کادر درمان، دوشنبه 25 دی ماه روی آنتن شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، افزایش حقوق کارمندان دولت به 20 درصد مورد توجه قرار گرفت؛ این خبر از آنجا مهم است که پیشنهاد دولت متوسط افزایش 18 درصد بود ولی کمیسیون تلفیق، حداقل آن را به 20 درصد رسانده و واژه‌ی حداقل را هم حذف کرده است.

نکته اساسی این است که با تورم بیش از 40 درصد، چرا دولت و مجلس بر افزایش 18 تا 20 درصدی اتفاق نظر دارند؟

شنبه‌های مطالبه‌گری با همت زنان ایرانی

میز فرهنگی برنامه امروز، رقیه جوکار (مسئول شنبه‌های مطالبه‌گری) مهمان استودیوی شبکه افق شد؛ او با بیان اینکه جریان شنبه‌های مطالبه‌گری با رویکرد احیاگری امر به معروف مردم نسبت به مسئولان شکل گرفته است اظهار کرد: درصدد هستیم مسولان عرزشی و انقلابی، بیشتر در کنار مردم باشند و نیازهای واقعی آنها را بشنوند و برای آنها سیاست‌گذاری کنند.

جوکار خاطرنشان کرد: رهبری بر موضوع به کار گرفتن زنان در حوزه تصمیم‌سازی کشور تاکید داشته‌اند، ما هم به دنبال این هستیم که به مسئولان نشان دهیم مردم در کنارشان هستند و مردم هم این همکاری را ببینند، مطالبه‌گری باید همراه با راهکار باشد و جریان شنبه‌های مطالبه‌گری هم با همین رویکرد به راه افتاده است.

او با بیان اینکه مسئولان باید بدانند صندلی مدیریت، متعلق به شهدا و مردم است گفت: هیچ کس نباید خود را مافوق مردم بداند بلکه باید کنار آنها باشد، وقتی مسئولان کنار مردم بنشینند و صدای آنها را بشنوند، به این اتفاق نظر می‌رسند.

مسئول شنبه‌های مطالبه‌گری افزود: هر طرح و برنامه‌ای که اجرایی می‌شود، باید سه آیتم مهم داشته باشد، نخست اینکه عالمانه باشد، مستمر و فراگیر هم باشد و این جریان، به دنبال تحقق سه موضوع یاد شده است.

پزشکانی که 12 میلیون حقوق می‌گیرند

میز سیاسی و اقتصادی برنامه فرامتن هم به موضوع مهم مهاجرت پزشکان و کادر درمان اختصاص داشت؛ دکتر رضا لاری‌پور (معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی) در این بخش حضور یافت؛ او به آمارهای منتشر شده در مورد مهاجرت کادر درمان اشاره و ابراز کرد: بدیهی است که این آمارها واقعی هستند چون نتایج آن کاملا مشهود و ملموس است و اغراقی هم در این زمینه وجود ندارد.

لاری‌پور افزود: پدیده مهاجرت بسیار سخت و دشوار است و اینگونه نیست که شخصی به راحتی از خانواده و بستگان و کشور خودش دور شود؛ فرآیند مهاجرت هم پیچیده است و به سادگی نمی‌توان زندگی در کشوری دیگر را از نو شروع کرد.

معاون سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه آمار مهاجرت کادر درمان و پزشکان ایرانی نسبت به سایر اقشار زیاد نیست گفت: ولی از نظر اثرگذاری و نیاز جامعه‌ی ایرانی به حوزه سلامت، اهمیت به مراتب بیشتری دارد و فقدان پزشکان متخصص و کادر درمان دلسوز، به چشم می‌آید.

او تصریح کرد: عوامل اقتصادی و معیشتی، مهمترین دلیل مهاجرت کادر درمان است و مسائلی مانند کم توجهی به شأن و جایگاه، عوامل شخصی و خانوادگی و همچنین مسائل سیاسی و فرهنگی، در اولویت بعدی هستند.

لاری‌پور با بیان اینکه بسیاری از جامعه پزشکی ایران درآمدی بین 8 تا 12 میلیون تومان دارند عنوان کرد: بسیاری این موضوع را باور نمی‌کنند ولی حقیقت این است که 15 هزار نفر از پزشکان ایرانی که رزیدنت‌ها را تشکیل می‌دهند همین مقدار دریافتی دارند.

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: 20 هزار پزشک عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند که در بالاترین سطوح یعنی استاد تمام، حداکثر 60 میلیون تومان حقوق می‌گیرند و عمده جامعه پزشکی ایران، درآمدی حدود 30 میلیون تومان دارند.

او ادامه داد: به خاطر یک نفر که با شرایط خاصی در جایی مشغول فعالیت است نمی‌توان گفت همه پزشکان کارانه چند ده تا چند صد میلیونی دریافت می‌کنند.

مخاطبان شبکه افق می‌توانند پیشنهاد، انتقاد و هرگونه مسئله‌ای در مورد این برنامه را از طریق سامانه پیامکی 100076 ارسال کنند.

فرامتن را می‌توانید از طریق شناسه @faramatn_ir در پیام‌رسان‌های «بله» و «روبیکا» دنبال کنید.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها