مشاهده خبر

جمعه 22 دی 1402

تهاجم آمریکا و انگلیس به یمن؛ واکنش انصارالله چه خواهد بود؟

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» با موضوع تهاجم آمریکا و انگلیس به یمن و سایر تحولات منطقه، جمعه شب 22 دی ماه روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، ارتباط زنده تصویری با نصرالدین عامر (معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن) برقرار شد؛ او به مسائل زیر در این گفت‌وگو پرداخت:

  • اقدام آمریکا و انگلیس، تجاوز نظامی علیه یمن است و ما واکنش قاطعانه نشان خواهیم داد؛ امروز هزاران نفر از مردم یمن هم به خیابان‌ها آمدند و بر حمایت از فلسطین تاکید کردند.
  • اهداف مختلف آمریکایی و انگلیسی را هدف قرار خواهیم داد و هر کشوری که از آنها حمایت کند، باید تاوان آن را بپردازد؛ ما کاملا آماده‌ایم و دست از حمایتمان از فلسطین بر نمی‌داریم.
  • به کشورهای دیگر هم هشدار می‌دهیم که به صف آمریکا و صهیونیسم نپیوندند؛ این جنگی بود که با کشورهای اسرائیلی و به مقصد سرزمین‌های اشغالی داشتیم.
  • فقط آمریکا و بریتانیا در این اقدام تجاوزکارانه حضور داشتند و کشور دیگری مشارکت نداشت ولی اگر کسی بخواهد به این تجاوز ورود کند، قطعا ضرباتی به آنها خواهیم زد؛ موضع کشورهای عربی و اسلامی تاکنون مثبت بوده و آنها اقدامی علیه ما انجام نداده‌اند.
  • حمله آمریکا و بریتانیا به مواضع انصارالله کوچک بود ولی آن را یک تجاوز نظامی قلمداد می‌کنیم؛ آنها پیام‌هایی فرستادند که عملیاتشان محدود بوده و می‌خواهند کار تمام شود ولی ما اعلام کردیم حملاتمان را به کشتی‌های صهیونیستی ادامه خواهیم داد تا زمانی که جنگ غزه تمام شود.
  • حمایت یمن از فلسطین ادامه می‌یابد و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هم در بحران خواهند بود و مشکلشان حل نمی‌شود؛ ما راه حل موقت را نمی‌پذیریم و معتقدیم مسئله فلسطین باید به طور کامل حل شود.

برقراری ارتباط تلفنی با ابراهیم محمد الدیلمی (سفیر یمن در ایران) بخش بعدی برنامه بود؛ او نیز در گفت‌وگو با سید حسین حسینی مجری به افق فلسطین موارد زیر را بیان کرد:

  • اعلام نظر بریتانیا مبنی بر عدم تمایل به درگیری با دولت یمن، نوعی عقب‌نشینی است، آنها باید مسئولیت کارشان را بپذیرند و قطعا اقدام آنها با پاسخ ما مواجه می‌شود مگر اینکه نخواهند دامنه جنگ گسترش یابد، بنابراین باید جنگ غزه را تمام کنند و دست از نظامی‌ کردن دریای سرخ بردارند.
  • از نیروهای نظامی خود می‌خواهیم پاسخ کوبنده‌ای به اقدامات آمریکا و بریتانیا بدهند چون آنچه انگلیس اعلام کرده، موجب پاک کردن اقداماتشان نمی‌شود.
  • هیچگونه ارتباط مستقیمی بین یمن با آمریکا و انگلیس وجود ندارد؛ معتقدیم یک تجاوز نظامی شامل 72 بمباران علیه یمن انجام شده و عده‌ای شهید شده‌اند به همین دلیل به تحلیل‌ها کاری نداریم و فقط به دنبال دفاع از حاکمیت خود و انتقام شهدا و زخمی‌هایمان هستیم.
  • آمریکا و متحدانش به دنبال ائتلاف علیه یمن هستند و در واقع آنها هستند که به تهدید امنیت منطقه پرداخته‌اند.

سازش و تنش‌زدایی، اسم رمز مخالفت با مقاومت

در ادامه، مهدی جمشیدی (تحلیل‌گر مسائل سیاسی) در استودیو حضور یافت؛ او با بیان اینکه تنش‌زدایی اصولا چیز بدی نیست و هیچ مسئله‌ای ندارد گفت: ولی وقتی خروجی را می‌بینیم در می‌یابیم آن اصطلاحات موجه، چه به بار آورده‌اند که متضاد با فرهنگ مقاومت است.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: تعامل سازنده با جهان هم عبارتی بود که نباید اشکال خاصی نداشته باشد ولی وقتی به سراغ تفسیر مقاومت آمدند، حقیقت خود را نشان دادند.

به گفته او، ایجاد دوگانه چالش و سازش، مسئله‌ای بود که خواهان رفراندوم برای آن شدند و حتی مقاومت را قهر با جهان (البته به معنای غرب) معرفی کردند.

مشکل اصلی ایران و آمریکا در یک جمله

جمشیدی خاطرنشان کرد: نظمی در منطقه مستقر بوده و حالت رعیت‌مآبی بین کشورهای منطقه و آمریکا برقرار بوده، ولی امام خمینی(ره) علیه آن شورید و پیام انقلاب را به دیگر کشورها هم صادر کرد؛ مشکل اصلی این است.

او افزود: نظمی که وجود داشت، مد نظر ما نبود به همین دلیل آن را تغییر دادیم و همین مسئله موجب شده بگویند سر مار، ایران است.

پروژه‌ی امام‌زدایی را چه کسانی به راه انداختند؟

این کارشناس فرهنگی و سیاسی با بیا ناینکه مسئله امام‌زدایی از نیمه دوم دهه 70 شروع شد اظهار کرد: جریانی روشن فکری که می‌گفتند امام(ره) باید به بایگانی تاریخ سپرده شود ولی ربطی به صدا و سیما نداشت.

به گفته او، در صدا و سیما به عکس، تکریم امام خمینی(ره) همیشه در دستور کار بوده و قابل مشاهده است.

هویت ملی و جمهوری اسلامی

جمشیدی خاطرنشان کرد: هویت ملی دلیل یک کشور برای زیست و مقوم استقلال آن است و هیچ کشوری نیست که روی هویت ملی خود حساس نباشد.

او افزود: تاکید جمهوری اسلامی روی هویت ملی، هزینه‌تراشی نبوده بلکه موجب پیشبرد پروژه‌ی ضد استعماری در جهان اسلام شده است.

هزینه سازش بیشتر است یا مقاومت؟

این کارشناس سیاسی و فرهنگی با بیان اینکه برجام نشان داد هزینه سازش بیش از مقاومت است گفت: اینکه برجام موجب شد سایه جنگ از کشور برداشته شود، یک شعار انتخاباتی بود.

او تصریح کرد: امام راحل بعد از جنگ فرمودند با توجه به ماهیت انقلابمان، باید احتمال تجاوز از سوی ابرقدرت‌ها را بدهیم، دشمن‌تراشی و دشمن‌سازی از سوی ما نیست و آنچه سایه‌ی جنگ را بر می‌دارد، تقویت بنیه دفاعی است.

گلایه مردم از جمهوری اسلامی به خاطر چیست؟!

جمشیدی گفت: شگرد روایی دشمن این است که در رسانه حرفی می‌زند که وقتی آن را می‌شنویم احساس می‌کنیم جامعه برگشته ولی در واقعیت، چیز دیگری می‌بینیم مثل آنچه در پیاده‌روی اربعین یا تشییع پیکر حاج قاسم دیدیم.

به گفته او، گلایه مردم معیشتی و اقتصادی است نه علیه ایدئولوژی جمهوری اسلامی، و خود ما هم در این زمینه اعتراض داریم و در همه جای دنیا هم هست.

ارتباط زنده با تجمع دانشجویان عدالتخواه مقابل سفارت آفریقای جنوبی

در ادامه ارتباط زنده تصویری با امیرحسین رحیم‌زاده (دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی) در مقابل سفارت آفریقای جنوبی برگزار شد؛ او با بیان اینکه کشوری که هر چند اسرائیل را به رسمیت شناخته، در یک مجمع جهانی علیه این رژیم شکایت کرده که اقدام قابل تقدیری است و باید از دولت و ملت آفریقای جنوبی تشکر می‌کردیم.

به گفته رحیم‌زاده، دانشجویان حاضر شعارهایی مبنی بر مقایسه رژیم آپارتاید و رژیم صهیونیستی دادند و پلاکاردهایی هم از نلسون ماندلا در دست داشتند به خصوص جمله‌ای که گفته بود: تا زمانی که آزادی فلسطین محقق نشود، آزادی ما کامل نخواهد شد.

انتقاد متفاوت بازیگر و کارگردان تلویزیون روی آنتن زنده شبکه افق

گفت‌وگو با حمید ابراهیمی - فیلمنامه نویس، بازیگر و کارگردان – بخش انتهایی برنامه بود؛ او با بیان اینکه یک تئاتر الان حدود 4 تا 5 میلیارد تومان هزینه دارد اظهار کرد: پارسال گفتم 3 میلیارد تومان به من بدهید تا یک کار متفاوت درباره پیاده‌روی اربعین بسازم، ولی حتی جوابم را ندادند.

سطحی‌نگری نسل امروز با تکیه بر چند نتیجه اول گوگل!

به گفته او، افراد خاصی هستند که بعضی کارها را می‌‌سازند ولی انگار قرار نیست این نوع فیلم‌ها توسط من ساخته شود!

ابراهیمی با بیان اینکه جوانان امروز بیشتر اهل فضای مجازی هستند نه اهل کتاب خواندن خاطرنشان کرد: برخی از معضلات امروز هم به خاطر همین است که آگاهی‌های سطحی شده و کمتر کسی به سراغ تحلیل می‌رود؛ منظورم از سطحی‌نگری این است که یک جست‌وجو انجام می‌شود و به همان نتایج اولیه بسنده می‌شود.

این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون عنوان کرد: در عین حال کارهایی از جوانان امروز دیده‌ام که در سطح جهانی است، قصه‌ای از سیستان و بلوچستان که با تکیه بر فرهنگ بومی، کاری بین‌المللی ارائه شده است.

نقش قطعنامه شورای امنیت در تهاجم آمریکا به یمن

ارتباط زنده تصویری با هاینز گارتنر - استاد دانشگاه از اتریش – پایان بخش برنامه به افق فلسطین بود؛ او گفت: آمریکایی‌ها معمولا کارهایشان را بدون مشورت با شورای امنیت انجام می‌دهند و به نظر نمی‌رسد قطعنامه اخیر شورای امنیت، زمینه‌ساز حمله بامداد امروز به یمن باشد.

گارتنر افزود: حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، نه در راستای نقض امنیت این منطقه بلکه پاسخی به تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه بوده است.

به گفته او، بسیاری تلاش می‌کنند ایران و آمریکا را وارد جنگ کنند ولی به نظرم این اتفاق نمی‌افتد.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها