مشاهده خبر

جمعه 8 دی 1402

ماکیاولی، هابرماس و جنگ غزه

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، پنجشنبه شب با حضور رسول نجفیان و شهریار زرشناس، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، ارتباط زنده تصویری با حسن عظیم‌زاده خبرنگار اعزامی صدا و سیما به جنوب لبنان برقرار شد.

مهمترین موضوعاتی که او مطرح کرد شامل موارد زیر بودند:

  • حزب‌الله لبنان امروز با پهپاد و موشک‌های هدایت‌شونده، دو تجمع نظامیان صهیونیست را مورد هدف قرار دارد، اهداف حزب الله شامل یگان‌های توپخانه‌هایی و پادگان‌های نظامی هم می‌شود.
  • رسانه‌های صهیونیستی از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهر حیفا خبر داده و سخنگوی ارتش اسرائیل هم گفته است چند پهپاد که از جنوب لبنان شلیک شده بودند، در شهر حیفا رصد شدند که سامانه پدافندی ارتش شروع به رهگیری آنها کرده است؛ البته او از هدف‌گیری و سرنگونی این پهپادها چیزی نگفته است.
  • مارگالیوت که یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صهیونیستی در کناره مرز سرزمین‌های اشغالی است، به خاطر عملیات تهاجمی حزب الله با خاموشی روبرو شد.

در ادامه، سید حسین حسینی با رسول نجفیان به عنوان نخستین مهمان برنامه به گفت‌وگو نشست.

جنایات مغول را شنیدیم و جنایات اسرائیل را دیدیم

او گفت: جنایات مغول را شنیده بودیم، ولی جنایت‌های وحشتناک صهیونیست‌ها را می‌بینیم، آن هم به نام مذهب و یافتن سرزمین موعود

نجفیان با بیان اینکه برخی به ارتش صهیونیستی، لقب حیوان می‌دهند که به نظرم باید از حیوانات عذرخواهی کنیم عنوان کرد: اگر ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر اینکه هزاران سال قبل سرزمین فلسطین از آن یهودیان بوده، امروز سرخپوست‌ها هم باید تمام آمریکایی‌ها را بیرون کنند چون آنجا مال آنها بوده

انگلیسی‌‌ که در ایران قحطی به راه انداخت امروز هم طرفدار اسرائیل است

این بازیگر سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: انگلیسی‌ها زمان جنگ جهانی، در ایران قحطی به راه انداختند، مردم ما می‌مردند ولی آنها پاپیون‌هایشان را مرتب می‌کردند و این فجایع را می‌دیدند.

او ادامه داد: فرانسه‌ای که امروز رئیس جمهورش مدافع صهیونیست‌هاست، سال‌ها قبل در الجزایر، همین کارها را علیه مردم روا داشته و حالا هم طرفدار همان سبک از استعمار و اشغالگری است.

تظاهرات ضد جنگ مردم اروپا علیه دموکراسی دروغین غربی است

لامیس جید - تحلیل‌گر سیاسی از بلژیک – مهمان اینترنتی برنامه به افق فلسطین بود.

او گفت: مسئله فلسطین هنوز موضوع روز اروپاست و در فضای عمومی، به غزه و جنگ در این باریکه پرداخته می‌شود.

جید خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها عملا یک نسل‌کشی را علیه فلسطینی‌ها به راه انداخته‌ و حقیقت خود را به مردم مغرب زمین نشان داده‌اند؛ مردم در این کشورها علیه دموکراسی دروغین به پا خاسته‌اند.

نقش مکتب فرانکفورت در همسویی با صهیونیسم به عقیده شهریار زرشناس

شهریار زرشناس، مهمان بعدی برنامه بود؛ او با اشاره به تاریخچه مکتب فرانکفورت اظهار کرد: این مکتب بعد از جنگ جهانی دوم با اینکه تندترین نقدها را درباره مدرنیته و سوسیالیسم روسی دارد، اما در عین حال مانع از این می‌شود که رادیکالیسمی جدی علیه این نظام‌ها شکل بگیرد، به همین دلیل نظام‌های سرمایه‌داری آنها را تحمل و حتی حمایت می‌کنند.

به گفته زرشناس، کارکرد همسو با یهودیت و فراتر از آن همسویی با صهیونیسم و همچنین سوپاپ اطمینان بودن آنها برای مدرنیته، مکتب فرانکفورت را برای نظام سرمایه‌داری قابل تحمل کرد.

چرا فیلسوفی همچون هابرماس از تجاوزگری اسرائیل دفاع می‌کند؟

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پروژه فکری هابرماس از همان ابتدا، تعمیق اندیشه غرب مدرن بوده البته کل مکتب فرانکفورت، نمایندگی حافظان وضع موجود در نظام سرمایه‌داری بوده‌اند.

او افزود: هابرماس دارای گرایش سوسیال دموکراسی لیبرال است و رویکرد او، دفاع کامل از وضع موجود است به همین دلیل و همچنین به خاطر تمایلات پر رنگ یهودی - صهیونیستی، عجیب نیست که از تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی دفاع کند.

ایده‌ای که ناسیونالیسم عربی و چپ مارکسیستی را به چالش کشید

زرشناس با بیان اینکه یک بار ناسیونالیسم عربی به رهبری جمال عبدالناصر و یک بار جنبش‌های چپ مارکسیستی در فلسطین به راه افتاد ولی به سرانجامی نرسیدند گفت: نهایت آنها به «ساف» و اقدامات یاسر عرفات رسید که نتیجه‌بخش نبود.

او خاطرنشان کرد: در دهه‌های اخیر، جنبش مقاومت در منطقه، ایدئولوژی‌های مدرن را کنار گذاشته و اندیشه ناب اسلامی را مد نظر قرار داده و توانسته است با گسترده‌ترین بسیج نیروهای مردمی، مقاومتی را رقم بزند که رژیم صهیونیستی بعد از 80 روز عملیات نظامی، نتوانسته است حتی یک اسیر خود را آزاد کند.

این استاد دانشگاه باب یان اینکه ماکیاولی را بنیان‌گذار فلسفه سیاسی غرب مدرن می‌دانند تصریح کرد: او از سیاستی فارغ از اخلاق، معنویت و دیانت سخن می‌گوید؛ در غرب مدرن و با ظهور اومانیسم هم این تلقی از سیاست، حول محور قدرت قرار می‌گیرد.

به عقیده زرشناس، آنچه امروز صهیونیست‌ها می‌کنند، متفاوت با این فلسفه سیاسی نیست و بیانیه هابرماس هم دقیقا منطبق بر همین اندیشه صادر شده است.

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها