مشاهده خبر

یک شنبه 12 آذر 1402

آیا طرح گردشگری آشوراده به محیط زیست آسیب می‌زند؟

سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح گردشگردی آشوراده که تصویب شده صرفا در محدوده ۲۲ هکتاری و بر اساس تفرج گسترده است و تفرجی که در منطقه اتفاق خواهد افتاد با ظرفیت بردی مشخص شده، تعریف و تمام تمهیدات حفاظتی برای آن در نظر گرفته شده است.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب ۲۴ ساعت گذشته به این خبرها اشاره شد: بزرگترین تولید زنجیره‌ ارزش پوشاک کشور در زنجان آماده بهره‌برداری شد، ۱۲۵ پروژه آب و خاک استان اردبیل اجرا و تکمیل شد، خودکفایی کشور در تولید کاغذ کتب درسی، نصب ۲۲۰ نیروگاه کوچک مقیاس خورشیدی توسط سپاه الغدیر یزد، اففتاح ۱۰ کیلومتر از بزرگاه زاهدان به نصرت‌آباد، کمک ۱۷ میلیاردی خیران مدرسه‌ساز در شهر خدابنده زنجان.

در بخش میز فرهنگ و هنر این برنامه به کتاب جغرافیای سیاسی رژیم صهیونیستی و با حضور سهیل کثیری نژاد، نویسنده کتاب جغرافیای سیاسی رژیم صهیونیستی و کارشناس مسائل یهودیت و صهیونیسم پرداخته شد.

وی گفت: جغرافیای سیاسی به صورت کلی رابطه دو پدیده را با همدیگر می‌سنجد، یک پدیده زمین که مؤلفه اصلی در جعرافیاست و یک پدیده قدرت، که مؤلفه اصلی در سیاست است. اینکه موقعیت یک کشور در یک جعرافیای خاص چه تاثیری بر عملکرد سران آن کشور و تصمیم‌گیری‌هایشان، نقاط ضعف و نقاط قوت به همراه می آورد، موضوع علم جغرافیای سیاسی است.

وی افزود: جغرافیای سیاسی یکی از رشته‌های نوپا در ایران است و حدود ۳۰ سال قدمت دارد. منحصرا در حوزه رژیم صهیونیستی هیچ مطلبی نداشتیم در حد چند مقاله بسیار ابتدایی و کلی بود.  ما محفل علمی و آکادمیک از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه مطالعات رژیم صهیونیستی نداریم. در این کتاب به مسائل مورد نیاز در عصر حاضر هم پرداختیم.

این نویسنده گفت: جغرافیای سیاسی یکی از پایه‌های آن زمین و جغرافیاست و شاید می‌توان گفت مهمترین چیز که بر آن اثر می‌گذارد، همین باشد. طبیعتا اگر این مسایل را بشناسیم خیلی راحت‌تر میتوانیم تحلیل‌هایمان را به سمت درست ببریم.

در بخش میز سیاسی و اقتصادی برنامه به موضوع پروژه گردشگری دریاچه آشوراده و با حضور علیرضا نجیمی، سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست و فرزاد علیزاده، کنشگر و فعال محیط زیست به عنوان مهمانان برنامه پرداخته شد.

نجیمی گفت: دریاچه آشوراده، به عنوان یک پناهگاه حیات‌وحش میانکاله است و دو عنوان بین‌المللی، تالاب بین‌المللی و پناهگاه حیات‌وحش و زخیره‌ساز زیست کره دارد و این عناوین ناشی از اهمیت این منطقه است که با وسعت ۶۷ هزار هکتار در دو استان مازندران و گلستان واقع شده است. سالانه ۶۰۰ هزار پرنده وارد این منطقه می‌شوند و جاذبه‌های مختلف طبیعی و طبیعت‌گردی در این منطقه داریم..

علیزاده گفت: براساس قوانین و معاهدات بین المللی ، از جمله کنوانسیون بین‌المللی رامسر، کنوانسیون تنوع زیستی قانون حفاظت بهداشتی محیط زیست، قانون الحاق کنوانسیون حفاظت از پرنده‌های مهاجر و همچنین اراء صادر شده در دستگاه قضایی کشور، هر گونه ساخت و ساز در پناهگاه حیات وحش میانکله به طبیعت این منطقه آسیب میزند.

نجیمی در ادامه‌ گفت: طرح گردشگردی آشوراده که تصویب شده است صرفا در محدوده ۲۲ هکتاری و براساس تفرج گسترده است. و تفرجی که در منطقه اتفاق خواهد افتاد با ظرفیت بردی مشخص شده، تعریف شده است و تمام تمهیدات حفاظتی برای ان در نظر گرفته شده است.

علیزاده گفت: در سال ۹۳ تفاهمنامه‌ای در این خصوص امضا شده که در محدوده ۳۸۰ هکتاری این طرح اجرا شود اما در حال حاضر خبر القای این طرح را اعلام نکردند. به نظر میرسد مدیران استان گلستان به شدت به دنبال اجرای این طرح هستند.

نجیمی در ادامه گفت: سازمان نظارت و بازرسی کشور ۹ ایراد از این طرح گرفته بودند که تمام ایرادات در زمینه مدیریتی بوده و هیچ ایراد محیط زیستی از آن گرفته نشده است.

وی گفت: این طرح مجوزهای لازم از مراجع ذیرط را گرفته است. اولین مجوز، مجوز ارزیابی زیست محیطی است ابعاد مجوز به صراحت در آن عنوان شده است، مثلا اقامت شبانه نباشد ملزومات ساخت و سازی در آن باشد و ...

در رابطه با بحث درآمدزایی هدف اول از این طرح درآمدزایی نیست بلکه طرح محافظت و مشارکت است در کنار حفاظت که در منطقه انجام می‌شود ظرفیت‌های مشارکت و بهره‌برداری از‌ منافع را هم داشته باشیم. یعنی از ظرفیت‌هایی که در منطقه وجود دارد استفاده کنیم. که این انتفاع به جوانان محلی و حتی به سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، برسد. در این طرح کاربری‌هایی دیده شده است در کنار اهداف حفاظتی که داریم دنبال می‌کنیم، بحث‌های آموزشی و فرهنگی است.

علیزاده گفت: کُلمه خوراک اصلی ماهیان خاویاری است، انفراص کُلمه و نابودی آن منجر به نابودی خاویار است و متاسفانه به دلیل رفت و آمدهای قایق‌های موتوری صیادی در خلیج گرگان در حال انقراض است. فوک خزری یکی دیگر از گونه‌های فوک موجود در این خلیج است که بسیار آسیب‌پذیر است.

نجیمی خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایی که پیش‌بینی شده اگر درست انجام بشود، نگرانی درباره مساله محیط زیست را رفع می‌کند. در راستای اهداف محیط زیست و سازمان محیط زیست برخلاف وظایفی که برعهده‌ش گذاشته شود، عمل کند. در این طرح، ساخت و ساز ماندگار نداریم و ساخت و ساز متحرک و به صورت آلاچیق و سیار خواهد بود‌

علیزاده افزود: ۱۸ ماه پیش طرح لایروبی خلیج گرگان اتفاق افتاد، و مشکلات عدیدی برای فوکها ایجاد کرد. ما نگران هستیم که گردشگری که باعث شود که به این منطقه اسیب بزند. ولی سوال اصلی این است که محیط زیست متولی امر گردشگری است؟ چرا سازمان محیط زیست اصرار دارد که اراضی ملی را اداره کند.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها